Sålt bil till utlänning bilen står kvar på gården. Vad göra?

Marticus Meldem
29 maj 2012 · 917 Inlägg

ring Qpark så ska du nog se att det blir ett jävla intresse för bilen...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Mervolic Yawn...
29 maj 2012 · 3 151 Inlägg

Trist att Centerpartiet vill forsla bort alla skrotbilar. Jag tycker ladu- och skrotbilsfynd är roliga. Låt istället folk ta dem och renovera upp dem? smile

Senast redigerat av Mervolic (29 maj 2012)

slowSwede
29 maj 2012 · 223 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Vad är då lämplig uppställningsplats i det här fallet tycker du?

slowSwede skrev:
Egenmäktigt förfarande=fri parkering åt alla? Nä, lite ordning är det allt på svenska lagarna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Så flytta bilen, alternativt skrota den om den kan anses som skrot.

Skroten, om jag hade bestämt, gissar att det är tillämpligt i detta fall. Men, det skall ju göras en bedömning från fall till fall. Annars är det kommunen som ordnar med särskilda uppställningsplatser, alltså beroende på kommun.

Egenmäktigt förfarande blir det iaf inte tal om man följer ovan nämnd lag.

BMW 335 (2007)
Putteliten
29 maj 2012 · 9 079 Inlägg

Om man inte får tag på gubben, kan man inte be om att få bilen överskriven på ägaren innnan? Så kan man ju sälja den igen! big_smile

Constantine
30 maj 2012 · 679 Inlägg

Putteliten skrev:
Om man inte får tag på gubben, kan man inte be om att få bilen överskriven på ägaren innnan? Så kan man ju sälja den igen! big_smile

Tänkte precis också på detta smile

Schneeflocke
1 juni 2012 · 239 Inlägg

Jag är ganska säker på att du har fel. Men du kan ju hjälpa TS med saken, och så kan ju ni rapportera vad som hände sen?! lol

slowSwede skrev:

Korsriddaren skrev:
Vad är då lämplig uppställningsplats i det här fallet tycker du?

slowSwede skrev:
Egenmäktigt förfarande=fri parkering åt alla? Nä, lite ordning är det allt på svenska lagarna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Så flytta bilen, alternativt skrota den om den kan anses som skrot.

Skroten, om jag hade bestämt, gissar att det är tillämpligt i detta fall. Men, det skall ju göras en bedömning från fall till fall. Annars är det kommunen som ordnar med särskilda uppställningsplatser, alltså beroende på kommun.

Egenmäktigt förfarande blir det iaf inte tal om man följer ovan nämnd lag.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Bojjann
1 juni 2012 · 474 Inlägg

Ta bort chassinr, regplåtar och kör den till nått öde ställe och bränn upp den smile

BMW E34 540 (1994)
Migen
1 juni 2012 · 69 Inlägg

Eftersom den står på din mark så har du rätt att göra vad du vill på marken... Ring polisen och medela att du har ett "oönskat fordon på din mark som du inte vet vems det är och det står iväg. En lastbil ska komma och lasta av en stor sten där den står om någon dag. Så då om den står kvar så blir den mos." Ifall dom då inte gör något åt den så leker du lite med den sen dumpar du den i en å någonstans...Eller en bäck eller vad som helst. Eller nåt liknande

Jag har för mig ochså att eftersom det är din mark så har du rätt att ta betalt för att den står där...Läger Pböter på den för nån tusing i 3 veckors tid. Sen ring Kronolle och polisen och transportverket eller vad dom heter och medela detta.

Senast redigerat av Migen (1 juni 2012)

granadadr
1 juni 2012 · 7 290 Inlägg

förstår inte varför ni skriver bränn upp den å dyl,, bättre att plocka delar av den wink

Mercedes_entusiast Skogshuggar och merca tokig
21 juni 2012 · 93 Inlägg

en verkstad här omkring fick rådet att ringa naturvårdverket OM den läkte olja eller var naturfarlig på nått vis, och det var den ju natuligtvis:P.. ägaren fick 1 vecka på sig å hämta den annars skulle det bli dyrt:P.. fick bort bilen från verkstan iaf:D..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
Hool
22 juni 2012 · 1 067 Inlägg

Läste i en gammal Bilsport att en stackare fick sin rullande renovering skrotat för någon av grannarna ringde och beställde skrotning av den hos kommunen..

Renoverat chassie och kaross..   Enda som var kvar var lacken.... 

Kul.. 0_o

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Dirtymike
22 juni 2012 · 1 532 Inlägg

Flytta bilen till en väg. Sedan tar du en olje dunk o häller lite olja under bilen då är kommunen skyldig att hämta bilen med bärgare.
Du ringer bara till polisen på 11414 och säger att ni stannat till vid en bil som stått en längre stund och som ser ut att läcka olja.
Vet med 100% att detta kommer att fungera.
Allvarligt med miljö brott.

Jeep J20 (1978)
Extrazz En 5a är Livet.
22 juni 2012 · 2 005 Inlägg

Hool skrev:
Läste i en gammal Bilsport att en stackare fick sin rullande renovering skrotat för någon av grannarna ringde och beställde skrotning av den hos kommunen..

Renoverat chassie och kaross..   Enda som var kvar var lacken.... 

Kul.. 0_o

Riktigt synd om den personen. samtidigt hur pantad får man vara som bärgare som hämtar en frisk bil? Sen så står den på ens egen tomt etc så får väl väl ha den där. vet många bilar i stan som stått och arbetat sig igenom asfalten. Kommunen har sällan mycket att säga till om. har stått en del öde bilar i stan  och det har tagit månader innan de försvunnit. det är svensk byråkrati.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Darkus
22 juni 2012 ·

Ta bogserlina, häng fast den efter en bil och dra iväg den till nå ställe där den kan få mycket parkeringsböter. Då flyttas nog bilen snart ska du se. Det gjorde jag på en bil som stog mitt bakom mitt garage så jag inte kom ut med min bil. Visa sej att ägarn var utomlands på semester så han hann få lite böter innan han kom hem.

Madhouse
4 juli 2012 · 1 079 Inlägg

värst vad folk är oroliga över lagar, står den i vägen så flytta på den, om man inte får tag i ägaren eller någon som hör till ägarens familj så måste man ju agera, kan ju inte sitta och se på bilen när den växer fast. Någon måste ju ändå bevisa vem som flyttat bilen sen dessutom så måste ju någon göra en polisanmälan, så whatever... Man kan väl kräva en skälig hyra för att man upplåtit en parkering och det är väl något att bråka om i rätten sen OM någon anmäler det hela.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Smajly
5 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Migen skrev:
Eftersom den står på din mark så har du rätt att göra vad du vill på marken... Ring polisen och medela att du har ett "oönskat fordon på din mark som du inte vet vems det är och det står iväg. En lastbil ska komma och lasta av en stor sten där den står om någon dag. Så då om den står kvar så blir den mos." Ifall dom då inte gör något åt den så leker du lite med den sen dumpar du den i en å någonstans...Eller en bäck eller vad som helst. Eller nåt liknande

Läs på innan du skriver.. Bara för att den står på din mark har du inte alls rätt att göra vad du vill med den.

Senast redigerat av Smajly (5 juli 2012)

JFfoto
5 juli 2012 ·

Smajly skrev:

Migen skrev:
Eftersom den står på din mark så har du rätt att göra vad du vill på marken... Ring polisen och medela att du har ett "oönskat fordon på din mark som du inte vet vems det är och det står iväg. En lastbil ska komma och lasta av en stor sten där den står om någon dag. Så då om den står kvar så blir den mos." Ifall dom då inte gör något åt den så leker du lite med den sen dumpar du den i en å någonstans...Eller en bäck eller vad som helst. Eller nåt liknande

Läs på innan du skriver.. Bara för att den står på din mark har du inte alls rätt att göra vad du vill med den.

Annars kunde man ju ba börja plocka delar av någons släktings bil som hälsar på wink lagligt också. Om man nu fick göra som man ville på sin mark :p

SportPilot Ubåtsingenjör
7 juli 2012 · 7 232 Inlägg

amen skit i allt vad lagar heter och antingen spräng eller elda upp möget ... kan ju alltid säga att de va några snorungar som gjorde de ! svårare än så är det inte

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
7 juli 2012 · 3 313 Inlägg

Putsa upp den smile

Evildan
7 juli 2012 ·

Är nu en tid sedan du skapade tråden.
Hur har det gått?
Vad har hänt?
Fått tag på den registrerade ägaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang