3295
Sök

Volvo 850 T5 GLT kam

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Hej jag har en 850 T5 2.0 med steg 3 chip! Och nu tänkte jag slänga i en glt kam och kanske nya spridare från 850 R, så jag behöver lite tips på vad man behöver göra för att detta ska bli bra? Och vad det gör i effekt? big_smile

8 282 Inlägg
29 maj 2012
GLT-kammar i en 2 liters gör att den blir ännu svagare på låga varv, men drar hårdare efter 4000 rpm. Vad gäller effekten så händer det inte så mycket eftersom det är turbon som bromsar i första hand. För att få ut nåt vettigt av att byta kammarna så bör man även byta turbo då original inte orkar speciellt mycket mer än originaleffekten. Större spridare är det ingen större ide med, dels så behövs antingen anpassad mjukvara eller större lmm-hus. Men så länge du har originalturbon kvar så räcker originalspridarna.

DEVIL
1 171 Inlägg
29 maj 2012
Lånar tråd lite, om man slänger på en större turbo på sin 850 t5a, (2.3l) vad mer måste då bytas för att få ut lite mer effekt?

bmw m power

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Tack så mycket för svar smile men vet dom om andra trim tips ist, som inte är allt för dyra? big_smile

DEVIL
1 171 Inlägg
29 maj 2012
Weedtoker skrev:
Tack så mycket för svar smile men vet dom om andra trim tips ist, som inte är allt för dyra? big_smile

Slänga på en störreturbo, stressborra, plana öka laddet lite, chippa finns ganska mycket saker smile

bmw m power

8 282 Inlägg
29 maj 2012
Andra saker att titta på om man vill ha mer effekt är ju att byta grenrör och avgassystem. Framförallt byte av downpipe gör skillnad. Att byta intercooler ger även det en del. Byta ut röret mellan turbo och lmm till ett vettigare är värt att titta på. Större lmm-hus+större spridare ger lite även det.

DEVIL
1 171 Inlägg
29 maj 2012
Marlboroman skrev:
Andra saker att titta på om man vill ha mer effekt är ju att byta grenrör och avgassystem. Framförallt byte av downpipe gör skillnad. Att byta intercooler ger även det en del. Byta ut röret mellan turbo och lmm till ett vettigare är värt att titta på. Större lmm-hus+större spridare ger lite även det.

Lust att svara på min fråga ? :p

bmw m power

8 282 Inlägg
29 maj 2012
Legosoldaten skrev:
Marlboroman skrev:

Det svaret var till er båda. Det är väl inga saker som direkt måste bytas, men det skadar ju inte med egentligen allt i listan ovanför. Det bestäms ju lite av mål och budget.

DEVIL
1 171 Inlägg
29 maj 2012
Marlboroman skrev:
Legosoldaten skrev:
Marlboroman skrev:

Det svaret var till er båda. Det är väl inga saker som direkt måste bytas, men det skadar ju inte med egentligen allt i listan ovanför. Det bestäms ju lite av mål och budget.

Ger det nån större effekt genom att bara byta till en större turbo? alltså menar, är det mer än 5hästar vi pratar om?

bmw m power

8 282 Inlägg
29 maj 2012
Legosoldaten skrev:
Ger det nån större effekt genom att bara byta till en större turbo? alltså menar, är det mer än 5hästar vi pratar om?

Svårt att ge ett rakt svar på det eftersom en större turbo kan ge mer effekt, men inte behöver ge mer än en mindre. Det beror på hur mycket större turbo man byter till och hur hårt stressad den gamla var och om laddtrycket ändras eller inte och en massa saker till.

DEVIL
1 171 Inlägg
29 maj 2012
Marlboroman skrev:
Legosoldaten skrev:

Svårt att ge ett rakt svar på det eftersom en större turbo kan ge mer effekt, men inte behöver ge mer än en mindre. Det beror på hur mycket större turbo man byter till och hur hårt stressad den gamla var och om laddtrycket ändras eller inte och en massa saker till.

Tråkigt bara att man har en automat hmm

bmw m power

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:

men var kan man hitta ett "japan-grenrör"? smile

8 282 Inlägg
29 maj 2012
Weedtoker skrev:

På en skrot eller annons. Satt på turbomotrerna 00-04 åtminståne och är man osäker så slutar delnumret på 688.

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
tack tack tack! big_smile

DEVIL
1 171 Inlägg
29 maj 2012
Marlboroman skrev:
Weedtoker skrev:

På en skrot eller annons. Satt på turbomotrerna 00-04 åtminståne och är man osäker så slutar delnumret på 688.

Ush, kan vi inte byta bil du & jag tongue försöker att byta bort min t5a mot en manuell men får fan inga napp överhuvudtaget hmm

bmw m power

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Legosoldaten skrev:
Marlboroman skrev:
Weedtoker skrev:

Ush, kan vi inte byta bil du & jag tongue försöker att byta bort min t5a mot en manuell men får fan inga napp överhuvudtaget hmm

de är inte inte lönt att byta med mig iaf, har samma problem tongue

8 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Hur tror ni de blir om jag har 3" downpipe till katten sen 2.5" sportsystem efter? big_smile

8 282 Inlägg
31 maj 2012
Weedtoker skrev:
Hur tror ni de blir om jag har 3" downpipe till katten sen 2.5" sportsystem efter? big_smile

Det blir riktigt bra så länge original katalysator byts ut till nåt större med.

8 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Kanon, tänkte köpa en racekat i veckan big_smile

Sök