3255
Sök

Ang. Laddtryck och Strypventil

237 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Har fått lite problem med mitt laddtryck då jag skulle ställa på det, tänkte höra om jag har fattat fel ang dessa strypventiler.

Som jag trodde så ställer man på laddtrycket vi säger, 1.5bar sen stryper jag ner det med ventilen till de laddtryck som jag vill ha.

Jag vet att den laddade 0.5 bar innan jag ställde om wg klockan, jag skruvade upp klockan 2 varv och försökte strypa med ventilen, funkade inte för 5 öre. Nu har jag skruvat tillbaka WG klockan 3-4 varv och strypventilen är helt inskruvad, lik fan så laddar bilen nu 1 bar. Bilen "motar" ibland vid fullt gaspådrag när fullt laddtryck kommer, beter sig typ som om den inte får tillräckligt med bränsle eller liknanade , vet inte vad det är.

Någon som vet om jag använder strypventilen fel eller något annat jag gjort tokigt?

Alla tips är välkommna, Mvh Tommy

1 231 Inlägg
30 maj 2012
strypventil? är det en pysventil du menar? isf så ställer man aldrig ner laddet mer än det din wastegateklocka är intsälld på.. varför skruvar du inte ner klockan till det laddet du vill ha? är minsta den laddar med den klockan 1 bar?

kör du med större turbo och 1 bars ladd utan att skicka på mer soppa så spikar det kan jag lova wink köp ett bränslechip till den så ska du se att du kan åka över 1 bar utan att den blir så som du beskriver smile
Senast redigerat av manne_940 (30 maj 2012)

237 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
manne_940 skrev:
strypventil? är det en pysventil du menar? isf så ställer man aldrig ner laddet mer än det din wastegateklocka är intsälld på.. varför skruvar du inte ner klockan till det laddet du vill ha? är minsta den laddar med den klockan 1 bar?

kör du med större turbo och 1 bars ladd utan att skicka på mer soppa så spikar det kan jag lova wink köp ett bränslechip till den så ska du se att du kan åka över 1 bar utan att den blir så som du beskriver smile

http://www.hwkracing.se/7.html , den strypventilen har jag, jag kör med original turbon, men försöker klura ut hur denna strypventil fungerar ...

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
31 maj 2012
T0MMY skrev:
manne_940 skrev:

http://www.hwkracing.se/7.html , den strypventilen har jag, jag kör med original turbon, men försöker klura ut hur denna strypventil fungerar ...

En fråga bara, varför har du pysventil om du har en ställbar wg?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 231 Inlägg
31 maj 2012
_Performance_ skrev:
T0MMY skrev:
manne_940 skrev:

En fråga bara, varför har du pysventil om du har en ställbar wg?

det är de jag undrar också.. alltså du minskar ju inte laddet mer än din klocka är ställd på, är den ställbara wastegateklockan ställd på 1 bar så kommer du bara ner till det, den där manicken du har köpt är till för att öka laddet för dom som inte har råd eller orkar köpa en ställbar klocka som är den mer seriösa varianten.

237 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Det är ju de jag frågar, hur den funkar, jag har ju köpt den för att slippa skruva på en varm turbo för att ställa in laddtrycket. ventilen tog jag bort från en annan bil jag hade och tänkte nu när jag har en turbo igen att testa koppla in den och se hur den fungerar..

1 231 Inlägg
1 juni 2012
T0MMY skrev:
Det är ju de jag frågar, hur den funkar, jag har ju köpt den för att slippa skruva på en varm turbo för att ställa in laddtrycket. ventilen tog jag bort från en annan bil jag hade och tänkte nu när jag har en turbo igen att testa koppla in den och se hur den fungerar..

jaja du kan inte ställa ner laddet mer än klockan står på, står klockan på 1 bar så kan du ha minst 1 bar och pysa upp det med din strypventil så du får högre ladd. så om du vill slippa skruva vid turbon för att sänka under 1 bar så får du nog byta tillbakla till original klockan och sen justera med ventilen smile

237 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
manne_940 skrev:
T0MMY skrev:

jaja du kan inte ställa ner laddet mer än klockan står på, står klockan på 1 bar så kan du ha minst 1 bar och pysa upp det med din strypventil så du får högre ladd. så om du vill slippa skruva vid turbon för att sänka under 1 bar så får du nog byta tillbakla till original klockan och sen justera med ventilen smile

Så Strypventilen höjer laddtrycket även fast vi säger min klocka är inställd på 0.5bar? De går väll inte? Eller? :S

A.Sörman
1 299 Inlägg
1 juni 2012
Normalt så använder du ju en pysventil på volvo bilar om du har en magnetventil som man inte vill använda:Man tar bort magnetventilen å ställer laddet mekaniskt istället för elektroniskt.Du ställer grund laddet som det ska vara på turbon med hjälp av wastgate stången .Därefter ställer du laddet du vill ha med pysventilen.

740 kanske inte har en magnetventil å då kopplar man bara på pysventilen mellan turbohuset å wastegaten.

237 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Normalt så använder du ju en pysventil på volvo bilar om du har en magnetventil som man inte vill använda:Man tar bort magnetventilen å ställer laddet mekaniskt istället för elektroniskt.Du ställer grund laddet som det ska vara på turbon med hjälp av wastgate stången .Därefter ställer du laddet du vill ha med pysventilen.

740 kanske inte har en magnetventil å då kopplar man bara på pysventilen mellan turbohuset å wastegaten.

Ställer man då de lägsta laddet eller det högsta? Innan man går in med pysventilen och justerar?

A.Sörman
1 299 Inlägg
1 juni 2012
Man ställer in va den ska vara normalt.sen pillar man på pysventilen

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
1 juni 2012
T0MMY skrev:
Drunk skrev:

Ställer man då de lägsta laddet eller det högsta? Innan man går in med pysventilen och justerar?

Fast då sken laddar du, = inge bra..ställ wg laddet på det du vill sen låt det vara. Om du vill ha motrotorn hel,,

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Sök