Nån som har nått bra knep hur man får ur brutalt fastrostade kolvar???

blink_pj
1 juni 2012 · 477 Inlägg

får fan inte ur kolvarna ur blocket... skall bara behålla blocket så kolvarna ska väck oavsett i hur många bitar:P

blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar
värkar ha stått sen 1800 talet eller nått
har stått med alla typer av rostlösande medel i 3 dagar, värmt med gassvetsen, slagit med slägga modell större, pressat med 15 Ton tryck men händer inte ett skit!

vad mer kan man göra??? kommer inte riktigt åt med vanligt tigersåg eller kap

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Longben
1 juni 2012 · 82 Inlägg

blink_pj skrev:
får fan inte ur kolvarna ur blocket... skall bara behålla blocket så kolvarna ska väck oavsett i hur många bitar:P

blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar
värkar ha stått sen 1800 talet eller nått
har stått med alla typer av rostlösande medel i 3 dagar, värmt med gassvetsen, slagit med slägga modell större, pressat med 15 Ton tryck men händer inte ett skit!

vad mer kan man göra??? kommer inte riktigt åt med vanligt tigersåg eller kap

Ta en hål såg å såga ett stort hål i kolven sen knäcker du den innåt. Hålsågen ska alltså bara va typ 1cm mindre

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Micke181
1 juni 2012 · 300 Inlägg

hinka i den i en bil och bogsera bilen med växel i ^^

Saffranskalle Palfinger tekniker
1 juni 2012 · 1 248 Inlägg

Prova och värm blocket med gassvetsen och kyl kolven underifrån med tex kylspray. Vet inte om det fungerar men i teorin så ska blocket svälla och kolvarna krympa. Kan vara värt ett försök då det troligen kommer ta tid att såga. wink

Volvo Xc70 (2001)
Orangebullit Servicetekniker ventilation
1 juni 2012 · 191 Inlägg

Slagborrmaskin, bilmaskin med lämpligt spjut. Då knackar den istället för att bara slå. Funkar faktiskt riktigt bra:)

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 juni 2012 · 6 474 Inlägg

blink_pj skrev:
får fan inte ur kolvarna ur blocket... skall bara behålla blocket så kolvarna ska väck oavsett i hur många bitar:P

blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar
värkar ha stått sen 1800 talet eller nått
har stått med alla typer av rostlösande medel i 3 dagar, värmt med gassvetsen, slagit med slägga modell större, pressat med 15 Ton tryck men händer inte ett skit!

vad mer kan man göra??? kommer inte riktigt åt med vanligt tigersåg eller kap

skruva bort vevaxeln (om du kommer åt alla vevstakskruvar)
putsa ur blocket/cylindrarna ovanför kolvarna,
ställ blocket så 4a kolvar står rakt upp, häll i diesel & låt stå nån timme, vänd blocket upp&ner så toppen på kolvarna ligger mot golvet/arbetsbänken
(stumt , slätt & rent underlag, tänk på att göra fritt för eller ta bort styrstiften till topparna)

ta ett långt mässingsdorn, armeringsjärn eller hårdträbit & stoppa ner bredvid vevstaken &
slå på insidan av kolvtoppen med en slägga/stor hammare , utan att skada vevstake eller cylindrar då.

Alltså lägg motorn som den vänstra när du fyller diesel
& som den högra när du ska slå ut kolvarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-e60e955f010a388bd95cf470daf13152.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Truckeroffe Ovejävel!
1 juni 2012 · 261 Inlägg

cola funkar väl till allt trodde jag smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
mats757
1 juni 2012 · 915 Inlägg

Stabilt mothåll är väldigt viktigt om man ska slå. Uppsatt i motorstativ dugar INTE.
kan man få bort vevaxeln så är det en fördel. Den måste väl bort förr eller senare i alla fall.

Mot alla principer Värm kolven.
Ett gjutjärnsblock ökar nästan ingenting i mått när man värmer det. Vilket gör att det spelar ingen roll om man värmer det eller inte. Däremot tränger smörjmedel in lättar om man värmer.
En aluminium-kolv, Vilket inte är en självklarhet om det är en gamal motor, ökar rejält i mått  om man värmer. Sitter kolven då tvårfast i ett hål kommer kolven ingenstans trots värmen. Kolven komprimeras istället. När kolven svalnar krymper den ändå. Vilket gör att kolven blir mindre än innan. Värm den tills motorolja börjar koka om man häller på en lite skvätt, var försiktig så det inte slår eld.
Nu Ökar förutsättningarna att kunna slå loss kolven. Men vänta tills den är kall igen. Kolven är mycket svagare när den är varm.

Försök slipa ur loppen så mycket som möjligt först. så slipper man lite motstånd när kolven väl lossnar.
Prova att pressa från båda håll om det går. Helst på en svarvad platta som är lika stor som kolven.
Mats

BlownT23
1 juni 2012 · 640 Inlägg

Håller med Farbror Bozze. Diesel brukar funka varje gång. Men ibland så kan det ta en vecka innan skiten släpper.

Ford Kustom "Lady Bondo" (1946)
AutoCool
1 juni 2012 · 197 Inlägg

Jag håller med Alfred Nobel.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
blink_pj
3 juni 2012 · 477 Inlägg

Har tokvärmt med gassvetsen på jobbet mer än länge... nya tuberna börjar fan nästan ta slut :p
veven har jag lyckats bända bort efter 3 timmars slit med 2 meter gjutjärnsspett. stakarna går att "vicka" på fram o tillbaka med hjälp att storsläggan och eftersom varken dom eller kolvarna ska användas till något så har jag redan bankat skiten ur dom från båda håll med resultat att det bara blir feta märken och hål i kolvarna:P

skrapat och putsat bort all rostbildning som ja kommer åt och har legat fylld i omgångar med diesel,rostlösning på burk och ricktigt coca cola i några dagar dagar, har inte hjälpt ett skit... stora golvpressen har fått jobba upp ett riskabelt tryck på nästan 20 ton nu... vågar fan inte pumpa på mer!!!

känns som att det bara är och köra igång med tigersågen i några dagar och banka vidare
har inte tillgång till någon svarv/maskin som skulle kunna borra ur hela skiten på en gång... sad

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Putteliten
3 juni 2012 · 9 079 Inlägg

Lite överkurs då, men flytande kväve på kolven och sen en lätt knack med hammaren så har du kolvarna i småbitar sen. wink

blink_pj
3 juni 2012 · 477 Inlägg

hehe och det köper man billigt på ok macken då eller:P
känns som att blocket lika gärna skulle gå i bitar det med då...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
AutoCool
3 juni 2012 · 197 Inlägg

*FÖRSIKTIGT!*  Det går att köpa saltsyra på flaska. Funkar garanterad som rostborttagning men va försiktigt för guds skull. Reaktionen kan vara våldsamt. Man ska späda vatten med syra, inte tvärtom.

Saltsyra kan ta bort rosten. Lut fräter sönder aluminiumdelar.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Putteliten
3 juni 2012 · 9 079 Inlägg

AutoCool skrev:
*FÖRSIKTIGT!*  Det går att köpa saltsyra på flaska. Funkar garanterad som rostborttagning men va försiktigt för guds skull. Reaktionen kan vara våldsamt. Man ska späda vatten med syra, inte tvärtom.

Saltsyra kan ta bort rosten. Lut fräter sönder aluminiumdelar.

Nä du, syra i vatten (SIV) fick man lära sig på kemin....

Putteliten
3 juni 2012 · 9 079 Inlägg

blink_pj skrev:
hehe och det köper man billigt på ok macken då eller:P
känns som att blocket lika gärna skulle gå i bitar det med då...

Haha, inte en aning du! tongue
Det kan ju hända det med om man har otur....

AutoCool
3 juni 2012 · 197 Inlägg

Blev lite fel på uttalet.  Börja med ren vatten och hälla  i syra.  samma princip med olja i stekpannan, har du kokande vatten då kan du lägg i olja. Har du kokhet olja i stekpannan, du ska INTE hälla i vatten.

Och samma om du ska prova med lut.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Putteliten
3 juni 2012 · 9 079 Inlägg

AutoCool skrev:
Blev lite fel på uttalet.  Börja med ren vatten och hälla  i syra.  samma princip med olja i stekpannan, har du kokande vatten då kan du lägg i olja. Har du kokhet olja i stekpannan, du ska INTE hälla i vatten.

Och samma om du ska prova med lut.

Precis! smile

Power-krille
3 juni 2012 · 672 Inlägg

Longben skrev:

blink_pj skrev:
får fan inte ur kolvarna ur blocket... skall bara behålla blocket så kolvarna ska väck oavsett i hur många bitar:P

blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar
värkar ha stått sen 1800 talet eller nått
har stått med alla typer av rostlösande medel i 3 dagar, värmt med gassvetsen, slagit med slägga modell större, pressat med 15 Ton tryck men händer inte ett skit!

vad mer kan man göra??? kommer inte riktigt åt med vanligt tigersåg eller kap

Ta en hål såg å såga ett stort hål i kolven sen knäcker du den innåt. Hålsågen ska alltså bara va typ 1cm mindre

ha ha, precis som med sex-debuten! man får börja lite försiktigt i ena kanten smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
AutoCool
3 juni 2012 · 197 Inlägg

Power-krille skrev:
ha ha, precis som med sex-debuten! man får börja lite försiktigt i ena kanten smile

Ja men problemet är att även vevstaken har fastnat, eller?

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang