Protect lampan blinkar.

Aare VW <3
1 juni 2012 · 183 Inlägg

Hej,

har ett rockford fosgate t400-4 slutsteg som blivit bränt skulle jag tro, endast andvänt 30-40 timmar max. Undrar om det går att få liv i slutsteget eller det är kört?

Slutsteget har ström och protect lampan blinkar och ger inte ut någon ström till högtalarna. Någon som vet ett sätt som man kan lösa detta problem på? Har ett 2 kanals likadant som funkar med samma kopplingar.

Tacksam för svar.

Senast redigerat av Aare (1 juni 2012)

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
karlsson_1984
2 juni 2012 · 671 Inlägg

har du garanti kvar på steget.
rätta mig om jag har fel men när ett steg har en protect funktion så ska man väl absolut inte kunna bränna ett steg.
jag råkade ut för samma fel en gång och det visade sig vara min jord som inte var tillräckligt bra. men har för mig att vissa steg har en nollställning precis som huvudenheter alltså en reset knapp kolla manualen om du har den kvar

Senast redigerat av karlsson_1984 (2 juni 2012)

Aare VW <3
2 juni 2012 · 183 Inlägg

Har ej någon garanti då steget är köpt för några år sedan. Tycker själv att en återställare borde finnas på slutsteget, men annars borde det gå att fixa det? Har inte bäst kunskap inom detta område!

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
karlsson_1984
3 juni 2012 · 671 Inlägg

ja det går att fixa. hör med en radioreparatör som finns på orten och kanske har egen verkstad för det blir dyrt om man lär skicka iväg grejerna. vet att jag har bränt många förstärkare i mina dagar så då har det kostat runt 600 men med tanke på att du inte har garanti så kan du ju ta av skalet och hoppas kunna se en lödning som är paj eller nåt. men har du mätt  upp så att du har rätt volt och jord  för annars antar jag att steget går i protect läge

Aare VW <3
3 juni 2012 · 183 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
ja det går att fixa. hör med en radioreparatör som finns på orten och kanske har egen verkstad för det blir dyrt om man lär skicka iväg grejerna. vet att jag har bränt många förstärkare i mina dagar så då har det kostat runt 600 men med tanke på att du inte har garanti så kan du ju ta av skalet och hoppas kunna se en lödning som är paj eller nåt. men har du mätt  upp så att du har rätt volt och jord  för annars antar jag att steget går i protect läge

Okej får titta upp det, läste dock att steget har input voltage på 14.4v innebär det kanske att man ger ut för lite spänning? Men hittar inte något företag eller privat person som lagar slutsteg, har du något förslag?

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
karlsson_1984
4 juni 2012 · 671 Inlägg

vart i landet bor du.  du skulle ju även kunna testa att koppla in steget direkt från batteriet och på så vis kunna eliminera så att det inte är fel i kopplingarna nånstans. +på+ -på- och bygla en kabelsnutt från remote till + på steget  så startar steget och då ska steget starta utan att protect lampan blinkar.
vet att en polare hade ett problem med sitt rockford steg minns ej modell namnet på det men det var väldigt noga med att alla kopplingar var perfekta och inga kablar av klenare modell. men vet att vid ett tillfälle så fick vi byta ut remotekabeln  som det var något glapp i. kan ha varit huvudenheten som signalen var paj i också  men det var ju några år sen vi grejade det och minnet blir ju inte bättre. men testa för skojs skull att koppla ur remoten på steget och bygla en kabel från remote till plus och se om steget startar konstant utan protect lampan

karlsson_1984
7 juni 2012 · 671 Inlägg

hur gick det. blev du nå klokare

Aare VW <3
7 juni 2012 · 183 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
hur gick det. blev du nå klokare

Nja inte direkt men, har ju som sagt ett likadant steg fast 2 kanals och det fungerar med kopplingarna. Kan det vara för dåliga och klena kablar för 4 kanal's steget då? smile

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
LillLanner
7 juni 2012 · 21 Inlägg

Vad driver du på steget?

Volkswagen Golf III VR6 "Gloss black rose" (1997)
Volkswagen Golf III 1.8 "Daily" (1996)
Aare VW <3
7 juni 2012 · 183 Inlägg

LillLanner skrev:
Vad driver du på steget?

Just nu drivs bara rockfords egna högtalare av 2 kanals steget och funkar perfekt, tänkt att vara ett steg till bas men en misslyckad installatör i Göteborg förstörde mer eller mindre hela systemet.
Som sagt 4 kanalet funkar ej med samma kopplingar.

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
karlsson_1984
7 juni 2012 · 671 Inlägg

då låter det mer som att ditt steg är kasst. prova att googla på radioreparatör/ tv reparatör där du bor så får du nog fram nån som kan kollaa på steget. en felundersökning brukar ligga på 150kr ca  och det brukar ju vara ganska enkla fel att åtgärda för dom som kan

Aare VW <3
7 juni 2012 · 183 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
då låter det mer som att ditt steg är kasst. prova att googla på radioreparatör/ tv reparatör där du bor så får du nog fram nån som kan kollaa på steget. en felundersökning brukar ligga på 150kr ca  och det brukar ju vara ganska enkla fel att åtgärda för dom som kan

Får ta och titta upp det, vill helst inte kasta bort ett steg för 5000 spänn så får titta efter någon som kan titta och eventuellt laga det.

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
M_icke_
7 juni 2012 · 3 466 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
har du garanti kvar på steget.
rätta mig om jag har fel men när ett steg har en protect funktion så ska man väl absolut inte kunna bränna ett steg.
jag råkade ut för samma fel en gång och det visade sig vara min jord som inte var tillräckligt bra. men har för mig att vissa steg har en nollställning precis som huvudenheter alltså en reset knapp kolla manualen om du har den kvar

Haha, nej de har dom inte..

Och Protecten hindrar inte en från att bränna steget, de e som att säga att du inte kan krocka med en bil för den har antisladd.

Protecten går in om någonting fungerar felaktigt i steget. Kan slå ifrån steget även vid överhettning och kortslutning men den räddar inte dig från att bränna steget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Aare VW <3
7 juni 2012 · 183 Inlägg

M_icke_ skrev:

karlsson_1984 skrev:
har du garanti kvar på steget.
rätta mig om jag har fel men när ett steg har en protect funktion så ska man väl absolut inte kunna bränna ett steg.
jag råkade ut för samma fel en gång och det visade sig vara min jord som inte var tillräckligt bra. men har för mig att vissa steg har en nollställning precis som huvudenheter alltså en reset knapp kolla manualen om du har den kvar

Haha, nej de har dom inte..

Och Protecten hindrar inte en från att bränna steget, de e som att säga att du inte kan krocka med en bil för den har antisladd.

Protecten går in om någonting fungerar felaktigt i steget. Kan slå ifrån steget även vid överhettning och kortslutning men den räddar inte dig från att bränna steget.

Precis så jag har fattat det. Lär väl vara någon bränd komponent som behövs bytas, har du något bra förslag på någon affär eller privatperson som gör detta i Skåne?

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
M_icke_
7 juni 2012 · 3 466 Inlägg

Aare skrev:

M_icke_ skrev:

karlsson_1984 skrev:
har du garanti kvar på steget.
rätta mig om jag har fel men när ett steg har en protect funktion så ska man väl absolut inte kunna bränna ett steg.
jag råkade ut för samma fel en gång och det visade sig vara min jord som inte var tillräckligt bra. men har för mig att vissa steg har en nollställning precis som huvudenheter alltså en reset knapp kolla manualen om du har den kvar

Haha, nej de har dom inte..

Och Protecten hindrar inte en från att bränna steget, de e som att säga att du inte kan krocka med en bil för den har antisladd.

Protecten går in om någonting fungerar felaktigt i steget. Kan slå ifrån steget även vid överhettning och kortslutning men den räddar inte dig från att bränna steget.

Precis så jag har fattat det. Lär väl vara någon bränd komponent som behövs bytas, har du något bra förslag på någon affär eller privatperson som gör detta i Skåne?

Protecten kan gå in om en högtalare är bränd så den kortsluter men om de funkar med andra steget tyder ju detta på att steget är brännt.

Du kan själv öppna steget o kolla hur de ser ut inuti. Skulle de va en kondning som har smält eller någon transistor så kan man lödda om detta själv med basic löddkunskaper. Kan ju vara någonting som har lossnat med.

Annars så kan du alltid skicka steget till http://www.jbelektronikservice.se/

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Aare VW <3
7 juni 2012 · 183 Inlägg

M_icke_ skrev:

Aare skrev:

M_icke_ skrev:

Haha, nej de har dom inte..

Och Protecten hindrar inte en från att bränna steget, de e som att säga att du inte kan krocka med en bil för den har antisladd.

Protecten går in om någonting fungerar felaktigt i steget. Kan slå ifrån steget även vid överhettning och kortslutning men den räddar inte dig från att bränna steget.

Precis så jag har fattat det. Lär väl vara någon bränd komponent som behövs bytas, har du något bra förslag på någon affär eller privatperson som gör detta i Skåne?

Protecten kan gå in om en högtalare är bränd så den kortsluter men om de funkar med andra steget tyder ju detta på att steget är brännt.

Du kan själv öppna steget o kolla hur de ser ut inuti. Skulle de va en kondning som har smält eller någon transistor så kan man lödda om detta själv med basic löddkunskaper. Kan ju vara någonting som har lossnat med.

Annars så kan du alltid skicka steget till http://www.jbelektronikservice.se/

Har tittat i steget ser inte något som ser bränt ut eller liknande, någon aning vad det kan kosta att eventuellt laga slutsteget?

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.
Volkswagen Golf GTI 16v - "11.000 mil 09-2015" (1994)
Volkswagen Golf MK2 "Agda Vr6" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang