Tjej behöver hjälp med 740-91 med b230f som vägrar starta

jmiickelsson
3 juni 2012 · 42 Inlägg

risodlarn skrev:

Mack skrev:

risodlarn skrev:
i teorin ska ju bilen starta med bränsle och gnista.

Jag funderar på det där med gnistan. Om gnistan syns men är väldigt klen, så startar den väl inte?
En gnista ska väl vara vit/blå, och inte vit? Rätta mig om jag har fel?

Jo det var det jag menade smile dock lite otydligt kanske.
Den ska ju vara klarvit/blå o inte vit/gul. Jag hade testat o skifta över tändmodul, rotor, fördelare, samt tändkablar från en fungerande.

Problemet är att ingen har en sån där fyrkantig tändspole, eller vad de nu heter!
Men ofta den bara går sönder helt plötsligt när man är ute och kör..

risodlarn
3 juni 2012 · 577 Inlägg

Ett hett tips, nere till höger vid på passagerarsidan. Alltså under handskfacket bakom kickpanelen sitter det en box, tror det är bränsleboxen. Kolla så att jordsladden från den sitter på jordpunkten och om den sitter där kolla så den är bra. Gäller förövrigt alla jordpunkter. Men börja där.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
jmiickelsson
3 juni 2012 · 42 Inlägg

risodlarn skrev:
Ett hett tips, nere till höger vid på passagerarsidan. Alltså under handskfacket bakom kickpanelen sitter det en box, tror det är bränsleboxen. Kolla så att jordsladden från den sitter på jordpunkten och om den sitter där kolla så den är bra. Gäller förövrigt alla jordpunkter. Men börja där.

Okey, det ska jag kolla på! smile

risodlarn
3 juni 2012 · 577 Inlägg

jmiickelsson skrev:

risodlarn skrev:

Mack skrev:

Jag funderar på det där med gnistan. Om gnistan syns men är väldigt klen, så startar den väl inte?
En gnista ska väl vara vit/blå, och inte vit? Rätta mig om jag har fel?

Jo det var det jag menade smile dock lite otydligt kanske.
Den ska ju vara klarvit/blå o inte vit/gul. Jag hade testat o skifta över tändmodul, rotor, fördelare, samt tändkablar från en fungerande.

Problemet är att ingen har en sån där fyrkantig tändspole, eller vad de nu heter!
Men ofta den bara går sönder helt plötsligt när man är ute och kör..

Såg nu att jag skrev tändmodul, jag menade o skriva tändspole. Den runda som sitter på höger fjädertorn med en sladd till fördelarlocket.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 juni 2012 · 1 899 Inlägg

Kan du posta en lista över vad du gjort/testat här i tråden?

Är tändmodulen väck så går bilen inte att starta, bör dock ha felat ett tag. Exakt samma gäller för LMM förutom att motorn brukar tända men gå skit dåligt för att därefter dö.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Jiimpa
4 juni 2012 · 767 Inlägg

Är luftmassemätaren trasig så brukar bilen gå med riktigt soppigt då den inte kan mäta luften. Databoxen går då in i linkhome och kör efter förinställda värden. Den borda alltså gå att starta, speciellt med startgas!

Kolla först om kamremmen sitter rätt och gör gärna ett komp test på den.

jmiickelsson
4 juni 2012 · 42 Inlägg

Jiimpa skrev:
Är luftmassemätaren trasig så brukar bilen gå med riktigt soppigt då den inte kan mäta luften. Databoxen går då in i linkhome och kör efter förinställda värden. Den borda alltså gå att starta, speciellt med startgas!

Kolla först om kamremmen sitter rätt och gör gärna ett komp test på den.

Och hur gör man ett komp test? :b

Jiimpa
4 juni 2012 · 767 Inlägg

jmiickelsson skrev:

Jiimpa skrev:
Är luftmassemätaren trasig så brukar bilen gå med riktigt soppigt då den inte kan mäta luften. Databoxen går då in i linkhome och kör efter förinställda värden. Den borda alltså gå att starta, speciellt med startgas!

Kolla först om kamremmen sitter rätt och gör gärna ett komp test på den.

Och hur gör man ett komp test? :b

Det finns ett instrument som man skruvar i istället för tändstiftet och sen kör motorn på starten ett par varv.
Finns att köpa på biltema annars så kanske du känner någon som har ett? smile

RD_87 Skrotsamlare
5 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Kul att alla blir så hjäpsamma när det är en tjej. tongue
Men som sagts, om gnistan är bra så ska den tända på startgasen alltså bör felet ligga i tändningen eller möjligen ett mekaniskt fel. Om kompet skulle vara så lågt att den inte ens går på startgas så skulle det höras vid startförsök.
Jag lägger min gissning på spolen, känn efter om den blir varm när tändningen är på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
monno Elektriker
5 juni 2012 · 718 Inlägg

RD_87 skrev:
Kul att alla blir så hjäpsamma när det är en tjej. tongue

Haha tänkte precis samma... Ingen som ens nämnt att hon ska söka på forumet änwink

Som sagt tidigare, än fast du nyss bytt tändstift, byt igen (börja med det billigaste) och kolla att gnistgapet är rätt. Om du tvångsmatar bilen med startgas och inget händer så känns de ju dock som att det knappt kan finnas antydan till gnista. Om inte ventilerna ligger tätt hela tiden då. Blir stiften ens blöta?smile

Det är alltid trevligast att börja med det billigaste=)

Som att kasta vatten i sjön.
risodlarn
10 juni 2012 · 577 Inlägg

RD_87 skrev:
Kul att alla blir så hjäpsamma när det är en tjej. tongue

haha det är ju inte direkt inflation med tjejer här, så lite frirum får de ju. Behöver inte följa reglerna för o få upp bilar osv smile Bara kul tycker jag!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
RD_87 Skrotsamlare
11 juni 2012 · 4 031 Inlägg

risodlarn skrev:

RD_87 skrev:
Kul att alla blir så hjäpsamma när det är en tjej. tongue

haha det är ju inte direkt inflation med tjejer här, så lite frirum får de ju. Behöver inte följa reglerna för o få upp bilar osv smile Bara kul tycker jag!

Det gör mig inget, men det är ju samma sak när huven är öppen vid vägkanten, när det bjuds på drinkar osv... Så tjatas det om jämnställdhet va? roll
Kan citera en tjejkompis, "Jodå för fan, jag ska bli feminist när jag blir 40 & risig, nu vore det bara en dum idé!"

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Andreehellstrom
11 juni 2012 · 131 Inlägg

Har exakt samma fel på min bil fast min tänder till på startgas . hoppas du hittar felet . btw ska oxå börja skriva att jag är tjej haha wink

Av små grisar blir det stora svin
volvo_1987
11 juni 2012 · 1 675 Inlägg

skulle tipa på att felet är en vit liten sak som kostar 3 kr och sitter på vänster sida i motor rummet. lycka till wink har byt denna sak ett antal gånger på äldre volvo!

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 juni 2012 · 2 068 Inlägg

prem på den här tråden, vill veta vad felet var när du kommer på de! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang