Trafikverket vill genomföra en generell hastighetssänkning på 10 km/h

Andromeda Rumpmas
2 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Ja, vad ska man säga?

http://www.dn.se/nyheter/50--70--och-90 … an-skrotas

Det är Trafikverket som i en utredning beställd av regeringen föreslår att hastighetsskyltarna fasas ut.

Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år, hävdar Trafikverket. Dessutom är prognosen att det skulle bli 10.000–20.000 ton mindre koldioxidutsläpp och nästan 2 miljarder i minskade samhällsekonomiska trafikantkostnader per år.

Vad jag tycker?

Olyckorna kommer att öka i antal, då främst omkörningsolyckor då det finns ett kriterie osäkra förare som föredrar att ligga 10 km/h under gällande begränsning.

Utsläppen kommer att vara oförändrade eller att öka pga omkörningar och längre biltåg på vägarna som ger mer ryckig körning med högre förbrukning.

Och 2 miljarder kommer snabbt att tappas på att våra godstransporter och andra arbetsrelaterade transporter blir lidande av det lägre tempot. Lastbilar kör inte om så lätt. Att tappa produktivitet i samhället kostar stora pengar. Kostade inte en klämdag tiotals miljarder för samhället eller hur var det? Ett sådant här påhitt tar lätt bort en dag om året för svensk näring. Försenade leveranser leder till utebliven produktion.

Min åsikt är att det handlar om att man inte behöver underhålla vägarna lika mycket om det står 80 istället 90 på skyltarna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mustang07
2 juni 2012 · 146 Inlägg

är inte 40, 60, 80, osv osv en EU standard som ska följas också har läst det någonstans.

Hursom så tror jag att inom stadsgränsen så kommer det vara kaos men landsväg är inte så farligt om det görs med måtta och inte bara drar alla sträckor över samma kam.
Dvs. man kan även öka hastigheten på vissa sträckor inte bara sänka smile

Senast redigerat av mustang07 (2 juni 2012)

Andromeda Rumpmas
2 juni 2012 · 3 860 Inlägg

mustang07 skrev:
är inte 40, 60, 80, osv osv en EU standard som ska följas också har läst det någonstans.

Hursom så tror jag att inom stadsgränsen så kommer det vara kaos men landsväg är inte så farligt om det görs med måtta och inte bara drar alla sträckor över samma kam.
Dvs. man kan även öka hastigheten på vissa sträckor inte bara sänka smile

Men resultatet kommer att bli att 40 blir bashastigheten i tätort och att alla 90-vägar som finns kvar blir 80-vägar. 100-vägar är ju i regel ombyggda till 2+1, och inte ens alla de har 100.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
skanepiraten
2 juni 2012 · 466 Inlägg
Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
cpu1337
2 juni 2012 · 766 Inlägg

mustang07 skrev:
är inte 40, 60, 80, osv osv en EU standard som ska följas också har läst det någonstans.

Hursom så tror jag att inom stadsgränsen så kommer det vara kaos men landsväg är inte så farligt om det görs med måtta och inte bara drar alla sträckor över samma kam.
Dvs. man kan även öka hastigheten på vissa sträckor inte bara sänka smile

hoppas de blir så ifall de blir. så att 70 på mycke trafikerade vägar blir 80 och 90 blir 80 då tappar man inte så mycke på tiden och slipper sitta o kolla efter alla 70 skyltar=) men alla 70 sträckor ska väll bli 60 antar ja

Evildan
2 juni 2012 ·

Bra, då kanske hastigheten på den tidigare 90km/h vägen blir just 90km/h om hastighetsbegränsningen sänks till 80km/h istället för att folk kör 100km/h med nuvarande begränsning.
Likaså gäller andra hastighetsbegränsningar att den egentliga hastigheten blir den nuvarande.
Är ju exempelvis bara att se på alla trådar i detta forum hur många som åker dit för fortkörningar med nuvarande begränsningar, så en sänkning skulle då göra nytta för att uppnå den tilltänkta hastigheten för de utvalda sträckorna/vägarna.

cpu1337
2 juni 2012 · 766 Inlägg

Evildan skrev:
Bra, då kanske hastigheten på den tidigare 90km/h vägen blir just 90km/h om hastighetsbegränsningen sänks till 80km/h istället för att folk kör 100km/h med nuvarande begränsning.
Likaså gäller andra hastighetsbegränsningar att den egentliga hastigheten blir den nuvarande.
Är ju exempelvis bara att se på alla trådar i detta forum hur många som åker dit för fortkörningar med nuvarande begränsningar, så en sänkning skulle då göra nytta för att uppnå den tilltänkta hastigheten för de utvalda sträckorna/vägarna.

du verkar ju själv köra för fort eftersom du skryter med att du har roadkill i fronten på bilen?

Evildan
2 juni 2012 ·

cpu1337 skrev:

Evildan skrev:
Bra, då kanske hastigheten på den tidigare 90km/h vägen blir just 90km/h om hastighetsbegränsningen sänks till 80km/h istället för att folk kör 100km/h med nuvarande begränsning.
Likaså gäller andra hastighetsbegränsningar att den egentliga hastigheten blir den nuvarande.
Är ju exempelvis bara att se på alla trådar i detta forum hur många som åker dit för fortkörningar med nuvarande begränsningar, så en sänkning skulle då göra nytta för att uppnå den tilltänkta hastigheten för de utvalda sträckorna/vägarna.

du verkar ju själv köra för fort eftersom du skryter med att du har roadkill i fronten på bilen?

behöver man köra fort för att få in lite mat i fronten? bor du i centralt i ngn storstad och aldrig kört ute på landet en mörk kväll?
skryt? nä, bara ett konstaterande och förevigande.

cpu1337
2 juni 2012 · 766 Inlägg

Evildan skrev:

cpu1337 skrev:

Evildan skrev:
Bra, då kanske hastigheten på den tidigare 90km/h vägen blir just 90km/h om hastighetsbegränsningen sänks till 80km/h istället för att folk kör 100km/h med nuvarande begränsning.
Likaså gäller andra hastighetsbegränsningar att den egentliga hastigheten blir den nuvarande.
Är ju exempelvis bara att se på alla trådar i detta forum hur många som åker dit för fortkörningar med nuvarande begränsningar, så en sänkning skulle då göra nytta för att uppnå den tilltänkta hastigheten för de utvalda sträckorna/vägarna.

du verkar ju själv köra för fort eftersom du skryter med att du har roadkill i fronten på bilen?

behöver man köra fort för att få in lite mat i fronten? bor du i centralt i ngn storstad och aldrig kört ute på landet en mörk kväll?
skryt? nä, bara ett konstaterande och förevigande.

bevisligen körde du ju för fort eftersom du inte hann stanna? ja bor verkligen i nån storstad men ja kör inte över allt som kommer upp på vägen för de man har ju pedaler och ratt:s

Evildan
2 juni 2012 ·

cpu1337 skrev:

Evildan skrev:

cpu1337 skrev:

du verkar ju själv köra för fort eftersom du skryter med att du har roadkill i fronten på bilen?

behöver man köra fort för att få in lite mat i fronten? bor du i centralt i ngn storstad och aldrig kört ute på landet en mörk kväll?
skryt? nä, bara ett konstaterande och förevigande.

bevisligen körde du ju för fort eftersom du inte hann stanna? ja bor verkligen i nån storstad men ja kör inte över allt som kommer upp på vägen för de man har ju pedaler och ratt:s

ja absolut har du rätt, vid det tillfället vill jag minnas att det gick nog uppåt 75km/h på en 90km/h väg då jag hade ganska nyligen svängt ut på vägen strax efter midnatt en novembernatt och när jag kom över ett litet krön studsade haren över framför och olyckan var ett faktum sad
jag körde inte heller över ngt...den hängde ju kvar...
såg nu att du verkar i metropolen kumla.
är fakiskt det första djuret jag träffat trots cirka 13.000000km körda yrkesmässigt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 juni 2012 · 10 427 Inlägg

I Falun & Borlänge-trakterna har det varit 40-60-80 i ett par år och det funkar väl hyggligt.
Ovant i början dock!

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Pim_Pim
2 juni 2012 ·

skanepiraten skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3276845#p3276845   Missat denna?  tongue

Tänkte precis länka den tongue

MercedesJonnie
2 juni 2012 · 3 268 Inlägg

vad ska dem göra med oss som ligger i 110 på 90väg då? vi lär väl inte släppa ner till 80 för de? detta gäller alltså landsvägen ut dit jag bor big_smile

Andromeda Rumpmas
2 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Åh fan, och ändå kollade jag efter en annan tråd tongue

Men, konstigt nog verkar de flesta som skriver tycka att det är helt Ok, så vi släpper väl ämnet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MercedesJonnie
2 juni 2012 · 3 268 Inlägg

Andromeda skrev:
Åh fan, och ändå kollade jag efter en annan tråd tongue

Men, konstigt nog verkar de flesta som skriver tycka att det är helt Ok, så vi släpper väl ämnet.

jag gillar inte idén... vafan låt folk köra, laga vägarna istället...

Low
2 juni 2012 · 3 314 Inlägg

Missat min tråd?

Andromeda Rumpmas
2 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Low skrev:
Missat min tråd?

Ja, jag missade din tråd.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2012 · 17 509 Inlägg

Andromeda skrev:

Low skrev:
Missat min tråd?

Ja, jag missade din tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=247809

Hänvisar till den...

Mvh

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang