4446
Sök

Står kammarna fel? se bilder, 200sx S14.

JFfoto
2 juni 2012
Trådstartare
Ja, frågan är om kammarna står fel, någon som kan se det? kan man se också på något vis hur markeringen ligger nere vid vevaxeln utan att demontera oljepumpen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-7467b94e5a1f93a4109063e926e3f572.jpg
Senast redigerat av Kalltkaffe (24 juni 2012)

747 Inlägg
2 juni 2012
Du får som sagt släppa så kedjan ligger löst så du kommer åt att vrida den axel som ligger fel, sen lägger du på kedjan som vanlig och ser till att den ligger i spänn mellan kamaxlarna och sen släpper/spänner upp kedjan, dra runt ett varv och kolla så allt står som det ska.

I ditt fall så behöver du inte vrida ngn axel men bara flytta kedjan så den ligger rätt mot kammarna sen spänna som tidigare.
Senast redigerat av tonimakaroni (2 juni 2012)

/ Toni Larsson

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Du får som sagt släppa så kedjan ligger löst så du kommer åt att vrida den axel som ligger fel, sen lägger du på kedjan som vanlig och ser till att den ligger i spänn mellan kamaxlarna och sen släpper/spänner upp kedjan, dra runt ett varv och kolla så allt står som det ska.

I ditt fall så behöver du inte vrida ngn axel men bara flytta kedjan så den ligger rätt mot kammarna sen spänna som tidigare.

Tackar, men kanske är lite trög, hur ska jag flytta kedjan? alltså jag släpper ju på kedjespännaren, sen då? hur ska jag få den ett kugg till höger?

Kanske självklart för många, men har aldrig gjort detta.

7 282 Inlägg
3 juni 2012
Paused skrev:
tonimakaroni skrev:

Tackar, men kanske är lite trög, hur ska jag flytta kedjan? alltså jag släpper ju på kedjespännaren, sen då? hur ska jag få den ett kugg till höger?

Du vrider det drevet som den ligger fel på.
Antingen på vevaxeln eller ena kammen beroende på vart felet sitter.
Senast redigerat av Brains (3 juni 2012)

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Paused skrev:
tonimakaroni skrev:

Du vrider det drevet som den ligger fel på.
Antingen på vevaxeln eller ena kammen beroende på vart felet sitter.

Ja, inte så svårt att förstå :p

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Hur vet man vilken axel som ligger fel då? eller om det bara är kedjan som är fel?

Lär jag ta bort oljepumpen för att kolla så den sitter rätt på axeln nere?
Senast redigerat av Paused (3 juni 2012)

747 Inlägg
3 juni 2012
Om jag förstår det rätt enl. din bild så ska kedjan med dom 2 länkarna ligga mitt för markeringarna på kammarna, sen om kammarna står rätt är en annan sak. Du böj ju ha ngn referenspunkt för kunna ställa kammarna rätt eller om det går att låsa dom på något sätt.

Har bilen tagit ngn felkod eller gått dåligt innan då du fick för dig att kolla kedjan/inställningen?

/ Toni Larsson

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Om jag förstår det rätt enl. din bild så ska kedjan med dom 2 länkarna ligga mitt för markeringarna på kammarna, sen om kammarna står rätt är en annan sak. Du böj ju ha ngn referenspunkt för kunna ställa kammarna rätt eller om det går att låsa dom på något sätt.

Har bilen tagit ngn felkod eller gått dåligt innan då du fick för dig att kolla kedjan/inställningen?

Ja exakt.

Har inte kollat felkoder, en kompis har renoverat hela motorn, men ställde inte tändningen, så jag försökte det, men gick inte, och fick tips om att kamkedjan kunde stå fel, och tydligen gör den det.. såhär ska det vara:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-68754ae7cb05993218f95d08ac377eac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-b003632be813f318d5e7960d53edc252.jpg

747 Inlägg
3 juni 2012
Bara för kedjan ligger fel så är inte inställningen fel, tänk dig att inställningen blir ju inte fel bara för en kamrem ligger "fel" även fast alla hjul ligger på sina markeringar.

Men sen som sagt om man kollar senaste bilderna så verkar ju kedjan vara en del av inställningen på din motor då den säkert saknar markeringar för dreven på motor och kam sida. Ett sätt att göra det lite billigare när man bygger ihop motorerna.

/ Toni Larsson

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Okej, aja, låter som jag får lämna in den på verkstad, blir nog bara värre om jag ska hålla på.

7 282 Inlägg
3 juni 2012
Det står ju tom hur många kedjelänkar det ska vara mellan markeringarna.
Bara sätta dig och räkna så ser du vart någonstans det felar.

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:

"Bara" att riva halva motorn då? Det är ju iaf 19 mellan dom översta markeringarna? ska ju vara 20.

Fan att man ska vara så trögfattad.
Senast redigerat av Paused (3 juni 2012)

7 282 Inlägg
3 juni 2012
Paused skrev:
Brains skrev:

"Bara" att riva halva motorn då? Det är ju iaf 19 mellan dom översta markeringarna? ska ju vara 20.

Jag tror att dom räknar "rullarna" mellan länkarna. Så jag räknade och då fick jag det till 20st.
Så kammarna står rätt i förhållande till varandra.
Då är bara frågan om kammarna står rätt i förhållande till vevaxeln.

Som du ser så sitter markeringen på din kedja en kugg före. Kolla om den gör det nere på veven också. Om den gör det så står allt rätt.

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Paused skrev:
Brains skrev:

Jag tror att dom räknar "rullarna" mellan länkarna. Så jag räknade och då fick jag det till 20st.
Så kammarna står rätt i förhållande till varandra.
Då är bara frågan om kammarna står rätt i förhållande till vevaxeln.

Som du ser så sitter markeringen på din kedja en kugg före. Kolla om den gör det nere på veven också. Om den gör det så står allt rätt.

Jaha okej, bara riva då hmm

Borde ju vara något fel iaf tycker jag, då vi inte kan få in CASen riktigt, det blir alltid ett kugg fel där med, alltså att man får 15grader men då står CAS:en vriden max till höger, vilket den inte ska göra, verkar saknas ett kugg när man sätter in den.

Så borde vara att den sitter rätt på markeringen nere nu då. Aja.. får riva och kolla.

7 282 Inlägg
3 juni 2012
Du bor inte närheten av gävle? Skulle kunna kika förbi isåfall men det är nog säkrast att ta ner och dubbelkolla så allt står rätt.

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Du bor inte närheten av gävle? Skulle kunna kika förbi isåfall men det är nog säkrast att ta ner och dubbelkolla så allt står rätt.

Bor i Norberg / västmanland

mjo, något speciellt man ska tänka på när man river oljepumpen och så? eller bara att lossa allt?

7 282 Inlägg
3 juni 2012
Har inte skruvat SR20 förr men måste du ner med oljepumpen?
Kan du inte bara ta av remskivan och kåpan bakom?

Passerar iofs norberg på jobbet tisdagar och torsdagar men det är på förmiddagen isåfall.

JFfoto
3 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Har inte skruvat SR20 förr men måste du ner med oljepumpen?
Kan du inte bara ta av remskivan och kåpan bakom?

Passerar iofs norberg på jobbet tisdagar och torsdagar men det är på förmiddagen isåfall.

Såhär ser det ut, trångt  och jävligt när den sitter i bilen, så lär väl få riva fronten med hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-741a2d5e8d38123f38c002a5089c524f.jpg

JFfoto
23 juni 2012
Trådstartare
Om man kollar denna bilden, så verkar det ju som att kammarna ska flyttas ett kugg till vänster, framifrån sett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-d2c82d1fa54c1139ad8ec844861aacc3.jpg

Bilden ovan visar ju ett halft kugg vid kanten, 1a kuggen, på högra kammen, och om man kollar min bild så är det ett halft kugg där, och om man räknar så hamnar ju markeringen på kammen, på 8e kuggen. Det är samma på andra kammen, där står den på "6an"

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-19c4cfdb3ba8fe7610f499cef8d48aec.jpg

Då borde det väl bara vara att flytta båda kammarna ett kugg till vänster eller?

JFfoto
24 juni 2012
Trådstartare
Verkligen ingen som kan detta?

Kan man se på knockarna om kammarna står fel då? någon som kan förklara?

Sök