4477
Sök

Står kammarna fel? se bilder, 200sx S14.

7 282 Inlägg
24 juni 2012
Som jag skrev tidigare så står kammarna rätt i förhållande till varandra. Du måste kolla så att dom står rätt till mot vevaxeln.

JFfoto
24 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Som jag skrev tidigare så står kammarna rätt i förhållande till varandra. Du måste kolla så att dom står rätt till mot vevaxeln.

Är väl jag som är trög då, för enligt den tecknade bilden så ska ju båda kammarna tillbaka ett kugg.

Någon som vet hur man kan kolla markeringen på vevaxeln, utan att ta bort oljepumpen? lär ju riva halva motorn isåfall, så finns det ingen annat sätt att kolla detta på?

7 282 Inlägg
24 juni 2012
Om man kollar på den sista bilden du la upp och sedan kollar på en av dom första bilderna och tittar på insugskammen så VERKAR den stå fel.
Dvs att den ska vrida ett kugg moturs och eftersom kammarna står rätt i förhållande till varandra så medför det att bägge ska vridas ett kugg moturs.

Jag LOVAR inte att är korrekt men på bilderna ser det ut att kunna vara så.
Om du väljer att testa så var noga med att dra runt motorn för hand för att säkerställa att inga ventiler tar i en av kolvarna.

Men då gäller det att du har ställt motorn i TDC när du tog kort.
Senast redigerat av Brains (24 juni 2012)

JFfoto
24 juni 2012
Trådstartare
Brains skrev:
Om man kollar på den sista bilden du la upp och sedan kollar på en av dom första bilderna och tittar på insugskammen så VERKAR den stå fel.
Dvs att den ska vrida ett kugg moturs och eftersom kammarna står rätt i förhållande till varandra så medför det att bägge ska vridas ett kugg moturs.

Jag LOVAR inte att är korrekt men på bilderna ser det ut att kunna vara så.
Om du väljer att testa så var noga med att dra runt motorn för hand för att säkerställa att inga ventiler tar i en av kolvarna.

Men då gäller det att du har ställt motorn i TDC när du tog kort.

okok, jag testar att vrida dessa, verkar va för mycket jobb att riva ner oljepumpen med motorn monterad.. ska vara försiktig, och dra runt motorn för hand först, även dra runt den helt tills markeringarna kommer på plats igen för att se om dom stämmer.

JFfoto
24 juni 2012
Trådstartare
Japp motorn står på TDC på alla bilderna.

Sök