Dodge Dart -74 318 Cui Turbo V8

Ska bli en kul busbil med V8 och turbo
  • 199 Följare
  • 137 493 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juli 2018
Kromgrill
8 juli 2015 · 176 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Förbaskat kul bygge !  Står i startgroparna för ett köp av en Dart GT -69 , nästan lika mycket jobb som din , bygga ihop framvagn, golv i skuffen osv.

Dartarna börjar bli ovanliga , många har nog blivit sönderkapade.

69orna är ju de mer "omtyckta" av A-body bilarna tongue min är ju en -74 och således ansedd av "de stora Mopar pojkarna" som en ful och tråkig bil.. även de som tycker att allt annat än 426 hemi och 440 motorer är skit samt att du bara kan köra med 8 3/4 axel och 727 eller 4 pet manuell.. samt bara C och E body.. ska bli kul att knäppa dom på näsan smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Kromgrill
8 juli 2015 · 176 Inlägg

vEight skrev:
Hur många ci kommer motorn upp i och var inhandlades förgasaren? Finns många nya Demon på Ebay till schysta priser. Jag skulle nog inte behöva så stor heller till min Briggs&stratton 350..

Hursomhelst kul att följa ett vasst dart projekt! Följer även Overdrivers  smile

jag har bara 318cui samt väääldigt lågt komp med 360 toppar och lågkompskolvar. tror jag räknade/höftade på 7,0:1 lär va död innan turbon kommer igång. det är dock inte jag som byggt motorn o jag kommer köra med vad jag har innan vi ändrar någonting där smile

jag köpte min begagnad via en annons på nitroz.. det kommer ju ut en del demon förgasare men väldigt sällan BT som jag behöver. BT = Blow Through

på min Cheva 350 som satt i min pickis hade jag en holley 600 DP och tror/vet att luftflödet är bättre i en Demon så du borde klara dig med 600-650 cfm smile

overdriver kör med 408cui och är ganska säker på att det sitter en 650 Speed Demon på den.

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
vEight Baronen
8 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Kromgrill skrev:

vEight skrev:
Hur många ci kommer motorn upp i och var inhandlades förgasaren? Finns många nya Demon på Ebay till schysta priser. Jag skulle nog inte behöva så stor heller till min Briggs&stratton 350..

Hursomhelst kul att följa ett vasst dart projekt! Följer även Overdrivers  smile

jag har bara 318cui samt väääldigt lågt komp med 360 toppar och lågkompskolvar. tror jag räknade/höftade på 7,0:1 lär va död innan turbon kommer igång. det är dock inte jag som byggt motorn o jag kommer köra med vad jag har innan vi ändrar någonting där smile

jag köpte min begagnad via en annons på nitroz.. det kommer ju ut en del demon förgasare men väldigt sällan BT som jag behöver. BT = Blow Through

på min Cheva 350 som satt i min pickis hade jag en holley 600 DP och tror/vet att luftflödet är bättre i en Demon så du borde klara dig med 600-650 cfm smile

overdriver kör med 408cui och är ganska säker på att det sitter en 650 Speed Demon på den.

Okej! Då kan du ladda på ordentligt smile Man ska inte "över förgasisera". Mindre hål ger ju snabbare gas hastighet och kan ju på så vis få med mer bränsle. smile På en överladdad maskin får man nog tänka annorlunda. Där behövs nog lite större hål för flödets skull. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Kromgrill
9 juli 2015 · 176 Inlägg

ja vi får se hur den funkar, den dök upp i rätt tid för rätt pengar smile sen har jag en aeromotive a1000 regulator och dubbla biltema k-jet pumpar, så sås lär det finnas så det räcker smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
vEight Baronen
9 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Kromgrill skrev:
ja vi får se hur den funkar, den dök upp i rätt tid för rätt pengar smile sen har jag en aeromotive a1000 regulator och dubbla biltema k-jet pumpar, så sås lär det finnas så det räcker smile

Det borde räcka smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Axzza
9 juli 2015 · 295 Inlägg

Kul att ditt bygge tar sig Rogge smile Har själv köpt en mopar 318 som ska ner i min nova i brist på annat smile Bra att veta att du också har en när man behöver hjälp sen wink

Honda Performance Club
Kromgrill
10 juli 2015 · 176 Inlägg

Mopar motor i Chevan lär ju höja värdet enormt wink

kolla så tråg o skit inte blir helt tokigt bara.

kollade bilderna, den ser.. gul ut wink blir nog en bra bil att dricka pilsner i sen smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Axzza
10 juli 2015 · 295 Inlägg

Haha ja eller hur wink
Jepp ska börja lyfta ner den nu i helgen och måtta. Bilen är ju helt matt svart nu! och pilsner har vi redan druckit massor i den ;D

Honda Performance Club
Kromgrill
10 juli 2015 · 176 Inlägg

hinner du till falkenberg då? wink

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
DarksideDuster
11 juli 2015 · 135 Inlägg

Kromgrill skrev:
overdriver kör med 408cui och är ganska säker på att det sitter en 650 Speed Demon på den.

Det va som fan, jag trodde det var en Mighty Demon 650... winkroll

MoPar or no car
Kromgrill
11 juli 2015 · 176 Inlägg

Overdriver skrev:

Kromgrill skrev:
overdriver kör med 408cui och är ganska säker på att det sitter en 650 Speed Demon på den.

Det va som fan, jag trodde det var en Mighty Demon 650... winkroll

wink

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Knugcab
13 juli 2015 · 5 111 Inlägg

Kromgrill skrev:

_Jonex_ skrev:
Förbaskat kul bygge !  Står i startgroparna för ett köp av en Dart GT -69 , nästan lika mycket jobb som din , bygga ihop framvagn, golv i skuffen osv.

Dartarna börjar bli ovanliga , många har nog blivit sönderkapade.

69orna är ju de mer "omtyckta" av A-body bilarna tongue min är ju en -74 och således ansedd av "de stora Mopar pojkarna" som en ful och tråkig bil.. även de som tycker att allt annat än 426 hemi och 440 motorer är skit samt att du bara kan köra med 8 3/4 axel och 727 eller 4 pet manuell.. samt bara C och E body.. ska bli kul att knäppa dom på näsan smile

Äh, alla Dartar och Valianter (och Duster, Demon, Scamp) blir ju busiga med racestuk, det är först när de börjar heta Volare och Aspen man tar fram spypåsen.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
vEight Baronen
13 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Det går att stuka en aspen eller volare också, men det är ju en massa blöjisar som köper dom och rollar mattsvarta tyvärr. En aspen med centerlines, fläsksvålar i aktern, lite hissad röv och en vass Mopar smallblock! Jag ser det framför mig, kanske mitt nästa projekt.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Axzza
13 juli 2015 · 295 Inlägg

Kromgrill skrev:
hinner du till falkenberg då? wink

Haha inte en chans! wink Ska köpa husvagn imorgon så lexusen får dra upp! wink

Honda Performance Club
Kromgrill
13 juli 2015 · 176 Inlägg

Axzza skrev:

Kromgrill skrev:
hinner du till falkenberg då? wink

Haha inte en chans! wink Ska köpa husvagn imorgon så lexusen får dra upp! wink

skruva snabbare ;-) haha

jag överväger mitt skit nu, buicken har en dålig toppackning tyvärr.. blir nog falkenberg och falköping sen blir det vinter för den.

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
_Jonex_ Byggare Behm
14 juli 2015 · 562 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Kromgrill skrev:

_Jonex_ skrev:
Förbaskat kul bygge !  Står i startgroparna för ett köp av en Dart GT -69 , nästan lika mycket jobb som din , bygga ihop framvagn, golv i skuffen osv.

Dartarna börjar bli ovanliga , många har nog blivit sönderkapade.

69orna är ju de mer "omtyckta" av A-body bilarna tongue min är ju en -74 och således ansedd av "de stora Mopar pojkarna" som en ful och tråkig bil.. även de som tycker att allt annat än 426 hemi och 440 motorer är skit samt att du bara kan köra med 8 3/4 axel och 727 eller 4 pet manuell.. samt bara C och E body.. ska bli kul att knäppa dom på näsan smile

Äh, alla Dartar och Valianter (och Duster, Demon, Scamp) blir ju busiga med racestuk, det är först när de börjar heta Volare och Aspen man tar fram spypåsen.

Nog avtog magin lite för A-body efter 72-73..  Men det som Du gjort med din front tyckte jag tuffade till den rejält. 318 med turbo blir nog fränt.  Själv satsar jag på en 383 med 727.. du vill inte åka 383 med manuell låda en helkväll på cruising. Ont i foten..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Kromgrill
15 juli 2015 · 176 Inlägg

ja med all krocksäkerhet o sånt som gjorde att kofångarna bland annat blev jävligt utflyttade samt fick astunga krockbalkar och "stötdämpar" fästen för att klara krockar..

ja vi hoppas ju på att det rör på sig smile

nej det kan jag tänka, nu lär jag inte köra några crusingar med denna direkt men ändå (crusing har jag buicken till smile )

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
DarksideDuster
30 november 2015 · 135 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Själv satsar jag på en 383 med 727.. du vill inte åka 383 med manuell låda en helkväll på cruising. Ont i foten..

Kromgrill skrev:
nej det kan jag tänka, nu lär jag inte köra några crusingar med denna direkt men ändå

Nä cruising är inget man håller på med... Kanske med B58:an. Eller va säger du Kromgrill?? lol

MoPar or no car
Kromgrill
30 november 2015 · 176 Inlägg

B58 på cruising låter fränt smile jag slipper ju ratta åbäket tongue

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
_Jonex_ Byggare Behm
7 februari 2016 · 562 Inlägg

Hur går det ?  Är igång med mitt Dart-bygge och håller på att uppdatera framvagnen och stött på patrull.
Ska ha nya övre A-armar ( "tubular racestyle" - vad annars tongue ) med skivor,nav och ok från en -74 dart.
Det finns tydligen 2 storlekar på " balljoints " till a-armarna. Kan Du möjligen mäta c/c mått på infästningen i karossen och diameter på fästet som sitter uppe på navet ?
Enligt uppgift så ska det vara det mindre fästet fram till 72 och sen blev det grövre på 73-74.
Vilket då innebär att jag borde köpa A-armar till en 74 fast min bil är -69..   Vore kanon om Du kunde mäta på din bil så det inte blir fel ifrån USA.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang