Mervolic skrev:
HalfShell skrev:
De väljer att förstöra folks liv (utan ånger eller skuldkänslor) för att det står så i lagboken. Det är äckligt. Nu säger du säkert "ja, men hade du inte kört för fort från första början så hade du aldrig blivit tagen" Jag älskar om alla saker hade kunnat vara svart eller vitt.
Förstöra folks liv..? För att de ger en böteslapp för att denne personen har brutit mot lagen och eventuellt försatt andra personer i livsfara? Nu får du skärpa dig...
"Eventuellt försatt andras liv i livsfara" - spekulation.
Jag ogillar trafikpoliser något så fruktansvärt. Jag tycker att man borde skämmas om man sätter en böteslapp på en person som kört för fort på en helt fri väg, fastän risken för en kollision med något annat än luft hade varit 0. Vi snackar liksom inte överdrivet fort, även fast jag tycker det är ok om bilen klarar hastigheten (om där är fritt så har du bara dig själv att skada vid krock).
En fortkörningsbot kan bli så mycket mer än en bot. Det kan bli av med körkort, och kan därmed kan du inte ta dig till ditt jobb. Du kan inte tjäna pengar för att försörja dig, nog mindre att betala boten och vips så är du hos fogden. Värre är det för dem som har det i tjänst.
Om ni tror att ovanstående bara är bluff så vet ni ingenting. Polisen bryr sig inte. "En mindre fortkörare på vägen - ett till löst brott". Vem killen var eller hans anledning spelar ingen roll.
Det var ju för ett tag sedan en bilist som gasade på på en 2-1-väg för att han hade en ambulans med blåljus bakom sig, enbart för att han naturligtvis ville att ambulansen skulle komma fram snabbare då han inte hade någon stans att ta vägen. Längre fram blev han klockad, naturligtvis för fort, och fick böter. "Man får inte riskera liv för att rädda andras (men är du polis så är det ok)". Tycker man liksom säger emot sig själv där lite.
Polisens resurser borde kraftigt omfördelas. Sorry för den enorma OTn.