Audi_powah skrev:
HalfShell skrev:
Mervolic skrev:
Förstöra folks liv..? För att de ger en böteslapp för att denne personen har brutit mot lagen och eventuellt försatt andra personer i livsfara? Nu får du skärpa dig...
"Eventuellt försatt andras liv i livsfara" - spekulation.
Jag ogillar trafikpoliser något så fruktansvärt. Jag tycker att man borde skämmas om man sätter en böteslapp på en person som kört för fort på en helt fri väg, fastän risken för en kollision med något annat än luft hade varit 0. Vi snackar liksom inte överdrivet fort, även fast jag tycker det är ok om bilen klarar hastigheten (om där är fritt så har du bara dig själv att skada vid krock).
En fortkörningsbot kan bli så mycket mer än en bot. Det kan bli av med körkort, och kan därmed kan du inte ta dig till ditt jobb. Du kan inte tjäna pengar för att försörja dig, nog mindre att betala boten och vips så är du hos fogden. Värre är det för dem som har det i tjänst.
Om ni tror att ovanstående bara är bluff så vet ni ingenting. Polisen bryr sig inte. "En mindre fortkörare på vägen - ett till löst brott". Vem killen var eller hans anledning spelar ingen roll.
Det var ju för ett tag sedan en bilist som gasade på på en 2-1-väg för att han hade en ambulans med blåljus bakom sig, enbart för att han naturligtvis ville att ambulansen skulle komma fram snabbare då han inte hade någon stans att ta vägen. Längre fram blev han klockad, naturligtvis för fort, och fick böter. "Man får inte riskera liv för att rädda andras (men är du polis så är det ok)". Tycker man liksom säger emot sig själv där lite.
Polisens resurser borde kraftigt omfördelas. Sorry för den enorma OTn.
+1
Skulle vara kul och höra vad polismannen sagt om hans dotter legat i ambulansen och man fiskörde framför.
Problemet är att det aldrig är helt riskfritt att köra fort, och framför allt finns det många förare som inte är kapabla till att köra fort överhuvudtaget. Polisen arbetar i samhällets tjänst, det samhälle du belastar om en olycka skulle inträffa. Tycker du det är rätt att:
-Polisen startar en utredning om du är kapabel att köra fort på fri väg eller inte efter att ha klockat dig? En utredning som självklart kostar mycket pengar, både i ditt enskilda fall och särskilt om man räknar in de tusentals personer som kommer följa ditt exempel. För dom som inte är kapabla att köra fort skall självklart straffas om dom gör så, det håller du med om?
-Om du råkar ut för en olycka är det inte du ensam som tar konsekvenserna, samhället kommer få betala dina vårdkostnader under din konvalescens eller eventuellt resten av ditt liv beroende på hur illa du skadar dig och från samma källa kommer resurser att tas för att städa upp efter din olycka. Tycker du att det är en marginell faktor i sammanhanget kommer du självklart att betala för allt själv den gången du råkar ut för en olycka?
-Sedan skall vi aldrig glömma att du kan kollidera med någon annan även om du upplever dig som ensam på vägen, är du arrogant nog att blunda för detta faktum har du direkt kvalificerat dig till den gruppen förare som absolut inte skall köra för fort.
Angående fallet med Ambulansen var det bevisat att denne Johnny som körde hade ett flertal chanser att stanna och köra undan under en lång sträcka innan han nådde polisens fartkontroll men han tog ingen av dessa. Jag har full förståelse för att han var stressad med en ambulans bakom sig men han gjorde likväl ett fel, lika mycket fel som att glömma en kastrull på spisen hemma, men i båda fallen får man ta konsekvensen av att ha gjort fel trots att det är ett mänskligt fel.
Skulden ligger endast på den som gör fel och inte på polisen, är man så dum att man kör för fort och riskerar ett körkort man har stort behov av är det ens eget fel om ett indraget körkort får svåra konsekvenser och ingen annans.
Tro inte att jag har någon enorm tilltro till polisen och försvarar dom därefter, jag har ett flertal gånger upplevt deras brist på resurser och blivit besviken på dem trots att jag aldrig begått något annat brott än att ha kört för fort (Och en gång åkt dit) kan vara värt att nämna, så folk inte får för sig att jag varit en buse!
Det är inte helt rätt, men lagarna är inte uppsatta efter vad som är rimligt i teorin utan efter vad som är genomförbart i praktiken. Att utreda vilka förare som är kapabla att köra för fort och/eller vad som är lämpliga förhållanden att bryta hastighetsgränsen under hör inte till vad som är genomförbart.