3845
Sök

Får polisen öppna motorhuven ??

1 515 Inlägg
13 juni 2012
HalfShell skrev:
Mervolic skrev:
HalfShell skrev:
De väljer att förstöra folks liv (utan ånger eller skuldkänslor) för att det står så i lagboken. Det är äckligt. Nu säger du säkert "ja, men hade du inte kört för fort från första början så hade du aldrig blivit tagen" Jag älskar om alla saker hade kunnat vara svart eller vitt.

Förstöra folks liv..? För att de ger en böteslapp för att denne personen har brutit mot lagen och eventuellt försatt andra personer i livsfara? Nu får du skärpa dig...

"Eventuellt försatt andras liv i livsfara" - spekulation.

Jag ogillar trafikpoliser något så fruktansvärt. Jag tycker att man borde skämmas om man sätter en böteslapp på en person som kört för fort på en helt fri väg, fastän risken för en kollision med något annat än luft hade varit 0. Vi snackar liksom inte överdrivet fort, även fast jag tycker det är ok om bilen klarar hastigheten (om där är fritt så har du bara dig själv att skada vid krock).

En fortkörningsbot kan bli så mycket mer än en bot. Det kan bli av med körkort, och kan därmed kan du inte ta dig till ditt jobb. Du kan inte tjäna pengar för att försörja dig, nog mindre att betala boten och vips så är du hos fogden. Värre är det för dem som har det i tjänst.

Om ni tror att ovanstående bara är bluff så vet ni ingenting. Polisen bryr sig inte. "En mindre fortkörare på vägen - ett till löst brott". Vem killen var eller hans anledning spelar ingen roll.

Det var ju för ett tag sedan en bilist som gasade på på en 2-1-väg för att han hade en ambulans med blåljus bakom sig, enbart för att han naturligtvis ville att ambulansen skulle komma fram snabbare då han inte hade någon stans att ta vägen. Längre fram blev han klockad, naturligtvis för fort, och fick böter. "Man får inte riskera liv för att rädda andras (men är du polis så är det ok)". Tycker man liksom säger emot sig själv där lite.

Polisens resurser borde kraftigt omfördelas. Sorry för den enorma OTn.

+1

Skulle vara kul och höra vad polismannen sagt om hans dotter legat i ambulansen och man fiskörde framför.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juni 2012
men å andra sidan kör lagligt som folk så får man inga böter . helt otorligt att folk är så retarded och skyller ifrån sig på polisen för att dom sj inte kan köra lagligt

3 466 Inlägg
13 juni 2012
HalfShell skrev:
Mervolic skrev:
HalfShell skrev:
De väljer att förstöra folks liv (utan ånger eller skuldkänslor) för att det står så i lagboken. Det är äckligt. Nu säger du säkert "ja, men hade du inte kört för fort från första början så hade du aldrig blivit tagen" Jag älskar om alla saker hade kunnat vara svart eller vitt.

Förstöra folks liv..? För att de ger en böteslapp för att denne personen har brutit mot lagen och eventuellt försatt andra personer i livsfara? Nu får du skärpa dig...

Jag ogillar trafikpoliser något så fruktansvärt. Jag tycker att man borde skämmas om man sätter en böteslapp på en person som kört för fort på en helt fri väg, fastän risken för en kollision med något annat än luft hade varit 0. Vi snackar liksom inte överdrivet fort, även fast jag tycker det är ok om bilen klarar hastigheten (om där är fritt så har du bara dig själv att skada vid krock).

En fortkörningsbot kan bli så mycket mer än en bot. Det kan bli av med körkort, och kan därmed kan du inte ta dig till ditt jobb. Du kan inte tjäna pengar för att försörja dig, nog mindre att betala boten och vips så är du hos fogden. Värre är det för dem som har det i tjänst.

Om ni tror att ovanstående bara är bluff så vet ni ingenting. Polisen bryr sig inte. "En mindre fortkörare på vägen - ett till löst brott". Vem killen var eller hans anledning spelar ingen roll.

Det var ju för ett tag sedan en bilist som gasade på på en 2-1-väg för att han hade en ambulans med blåljus bakom sig, enbart för att han naturligtvis ville att ambulansen skulle komma fram snabbare då han inte hade någon stans att ta vägen. Längre fram blev han klockad, naturligtvis för fort, och fick böter. "Man får inte riskera liv för att rädda andras (men är du polis så är det ok)". Tycker man liksom säger emot sig själv där lite.

Till att börja med, så kör du för fort oavsett omständigheter begår du trots allt ett brott och får ta ditt straff. Jag har själv blivit tagen för fortkörning ett par gånger men inte skyller jag på polisen för det, dom gör sitt jobb. Även om jag har bra koll och har en bil som klarar att ligga 10km över hastigheten utan att vara trafikfarlig så kan nästa bil (nissan micra från 82 med olga 79år bak ratten ) vara en ren trafikfara i de hastigheterna. Därav finns just hastighetsbegränsningar.

Om du får din bil stulen så kan jag slå vad om att du fullständigt skiter i vad som händer med snubben som snodde den så länge han får sitt straff.

Poliser och annan akutpersonal är tränad på att köra fort i stressade situationer. Detta är oftast inte vanliga svensson och därmed ska vanliga svensson inte bryta mot lagen för att släppa fram akutpersonal. Det må va en dum regel som dom borde kunna ha (och oftast har) överseende med. Men sen vet du som sagt inte alla omständigheterna heller.

Anser du att polisen har gjort fel så har du ingen skyldighet att skriva på böteslappen utan får en rättegång där både dina och polisen åsikter får komma fram.

Begår man ett brott så får man helt enkelt leva med konsekvenserna som detta kan innebära med.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
13 juni 2012
MrEricsson skrev:
men å andra sidan kör lagligt som folk så får man inga böter . helt otorligt att folk är så retarded och skyller ifrån sig på polisen för att dom sj inte kan köra lagligt

Precis, polisen förstör inte folks liv, dom sköter sitt jobb genom att se till att regler och lagar efterföljs. Följer man inte dessa så är det sig själv man ska skylla.

Dessutom ska polisens arbete skötas objektivt. Är det ett brott som du är misstänkt för och du erkänner så kan böter skrivas på plats. Anser du att du inte gjort ngt så är det rättens jobb att döma eller fria dig.
Polisen i sig kan alltså inte sätta en böter på dig mot ditt nekande.

162 Inlägg
13 juni 2012
Man begår ett brott om man kör för fort, det har jag inte sagt något om. Jag har heller inte skyllt från mig på trafikpolisen, jag har bara sagt att jag tycker de är äckliga för att deras uppgift uteslutande går ut på att sätta dit folk.

Du säger att de är tränade för att klara av akuta situationer. Jag har själv bevittnat denna träning, och det är något som 13åringar hade klarat av, så de är nog som vanliga svenssons. Vi har ju sett en del polisbilar som legat lite här och var. De kör fortfarande runt med volvos, inga räcerbilar, men de körs som räcerbilar, vilket är rätt farligt. Lyssna på Ghost Rider i debatten om mc-killen som körde ihjäl sig för han blev jagad av polisen, där får ni höra sanning om vad polisen (och deras fordon) egentligen klarar av i en s.k. jaktsituation.
Senast redigerat av HalfShell (13 juni 2012)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juni 2012
HalfShell skrev:
Man begår ett brott om man kör för fort, det har jag inte sagt något om. Jag har heller inte skyllt från mig på trafikpolisen, jag har bara sagt att jag tycker de är äckliga för att deras uppgift uteslutande går ut på att sätta dit folk.

Du säger att de är tränade för att klara av akuta situationer. Jag har själv bevittnat denna träning, och det är något som 13åringar hade klarat av, så de är nog som vanliga svenssons. Vi har ju sett en del polisbilar som legat lite här och var. De kör fortfarande runt med volvos, inga räcerbilar, men de körs som räcerbilar, vilket är rätt farligt. Lyssna på Ghost Rider i debatten om mc-killen som körde ihjäl sig för han blev jagad av polisen, där får ni höra sanning om vad polisen (och deras fordon) egentligen klarar av i en s.k. jaktsituation.

Så att säga att polisen är ett jävla drägg för att just POLISEN förstör folks liv, då de sätter böter, gör att någon blir av med körkortet (så dom inte kan försörja sig och hej o hå) är inte att lägga över skulden på polisen?

Man kan väl kanske tycka att om man nu behöver sitt körkort för att försörja sig och/eller sin familj, så får man väl hålla sig till de lagar och regler? Eller nej just...det är bättre att skylla på polisen. Dumma polisen!

"lyssna på GR om killen som körde ihjäl sig för att han blev jagad av polisen"...OH FÖR HELV...han körde ihjäl sig för att han var en jävla nötta som inte hade vett nog att stanna. (inget sagt om honom i övrigt, men gällande just den turen så var han, i mina ögon, en nötta utan dess like)

"Buhu han ville inte få sitt liv förstört vilket han hade fått om polisen hade tagit honom"...t r a m s!

Att du per automatik vill plocka bort ALLT egenansvar och lägga över det på polisen, säger ganska mycket om dig.

"Om ni tror att ovanstående bara är bluff så vet ni ingenting. Polisen bryr sig inte. "En mindre fortkörare på vägen - ett till löst brott". Vem killen var eller hans anledning spelar ingen roll."

Varför...VARFÖR ska polisen bry sig om "vem du är"?! Det är väl fullkomligt skit samma om du lever på ditt kk eller inte ex.vis? Det är väl DITT ansvar?!

Körkort är ingen rättighet!

Att polisens resurser borde omprioriteras stämmer bara om polisens resurser inte utökas.

Tråd avprenumererad...herre jävlar.
Senast redigerat av it_mutt (13 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 046 Inlägg
13 juni 2012
Jag undar vad polisen skulle sagt om man hade kört i 30 på en 30 väg med ambulans bakom som inte kommer om på fri väg. Då skulle de vart något med de också eller? Tycker polisen är sjukt löjliga, dom tog upp en jakt i malmö igår vilket slutade till en död och 1 allvarligt skadad. Skulle dom inte jagat personen så hade detta inte hänt. Dom hade kunnat ta reg nr och sen hälsa på personen i fråga efteråt. Samma sak med han som körde ihjäl sig på mc. Hade han inte blivit jagad så tror jag inte han hade varit död nu.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

5 198 Inlägg
13 juni 2012
kannebanne skrev:
Jag undar vad polisen skulle sagt om man hade kört i 30 på en 30 väg med ambulans bakom som inte kommer om på fri väg. Då skulle de vart något med de också eller? Tycker polisen är sjukt löjliga, dom tog upp en jakt i malmö igår vilket slutade till en död och 1 allvarligt skadad. Skulle dom inte jagat personen så hade detta inte hänt. Dom hade kunnat ta reg nr och sen hälsa på personen i fråga efteråt. Samma sak med han som körde ihjäl sig på mc. Hade han inte blivit jagad så tror jag inte han hade varit död nu.

Hade dom kört lagligt så hade polisen ej behövt jagat och troligen ingen kommit till skada...
Senast redigerat av gamlingen (13 juni 2012)

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juni 2012
HalfShell skrev:
Mervolic skrev:
HalfShell skrev:

Eller så ger man fan i o köra för fort så slipper man få bot och man slipper bli av med körkortet. Livet är rätt simpelt.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

1 160 Inlägg
13 juni 2012
HalfShell skrev:
Mervolic skrev:
HalfShell skrev:

hade du sett vägen han körde på så hade du vetat att han kunde släppt förbi dom hur många ggr som helst .men nej han bara körde på så ta reda på fakta innan du gnäller.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 juni 2012
tycker polisen gör helt fel  i att köra civilbilar, ut med målade bilar istället för att FÖREBYGGA, nu förebygger dom inget genom o ha en bil som inte syns....

3 466 Inlägg
13 juni 2012
kannebanne skrev:

Hade han inte smitit så tror inte jag att han hade varit död nu heller.

9 140 Inlägg
13 juni 2012
M_icke_ skrev:
kannebanne skrev:

Hade han inte smitit så tror inte jag att han hade varit död nu heller.

Den där i Malmö igår jagade dom på grund av att han hade kört ihjäl en person, så där finns inget som helst att klaga på!

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Enligt rikspolisen så får dom undersöka bilen om dom misstänker att den körts dit eller kommer köra därifrån från för egen maskin

Remember Everything Forgive Nothing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2012
Audi_powah skrev:
HalfShell skrev:
Mervolic skrev:

+1

Skulle vara kul och höra vad polismannen sagt om hans dotter legat i ambulansen och man fiskörde framför.

Problemet är att det aldrig är helt riskfritt att köra fort, och framför allt finns det många förare som inte är kapabla till att köra fort överhuvudtaget. Polisen arbetar i samhällets tjänst, det samhälle du belastar om en olycka skulle inträffa. Tycker du det är rätt att:

-Polisen startar en utredning om du är kapabel att köra fort på fri väg eller inte efter att ha klockat dig? En utredning som självklart kostar mycket pengar, både i ditt enskilda fall och särskilt om man räknar in de tusentals personer som kommer följa ditt exempel. För dom som inte är kapabla att köra fort skall självklart straffas om dom gör så, det håller du med om?

-Om du råkar ut för en olycka är det inte du ensam som tar konsekvenserna, samhället kommer få betala dina vårdkostnader under din konvalescens eller eventuellt resten av ditt liv beroende på hur illa du skadar dig och från samma källa kommer resurser att tas för att städa upp efter din olycka. Tycker du att det är en marginell faktor i sammanhanget kommer du självklart att betala för allt själv den gången du råkar ut för en olycka?

-Sedan skall vi aldrig glömma att du kan kollidera med någon annan även om du upplever dig som ensam på vägen, är du arrogant nog att blunda för detta faktum har du direkt kvalificerat dig till den gruppen förare som absolut inte skall köra för fort.

Angående fallet med Ambulansen var det bevisat att denne Johnny som körde hade ett flertal chanser att stanna och köra undan under en lång sträcka innan han nådde polisens fartkontroll men han tog ingen av dessa. Jag har full förståelse för att han var stressad med en ambulans bakom sig men han gjorde likväl ett fel, lika mycket fel som att glömma en kastrull på spisen hemma, men i båda fallen får man ta konsekvensen av att ha gjort fel trots att det är ett mänskligt fel.

Skulden ligger endast på den som gör fel och inte på polisen, är man så dum att man kör för fort och riskerar ett körkort man har stort behov av är det ens eget fel om ett indraget körkort får svåra konsekvenser och ingen annans.

Tro inte att jag har någon enorm tilltro till polisen och försvarar dom därefter, jag har ett flertal gånger upplevt deras brist på resurser och blivit besviken på dem trots att jag aldrig begått något annat brott än att ha kört för fort (Och en gång åkt dit) kan vara värt att nämna, så folk inte får för sig att jag varit en buse! 

Det är inte helt rätt, men lagarna är inte uppsatta efter vad som är rimligt i teorin utan efter vad som är genomförbart i praktiken. Att utreda vilka förare som är kapabla att köra för fort och/eller vad som är lämpliga förhållanden att bryta hastighetsgränsen under hör inte till vad som är genomförbart.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
13 juni 2012
it_mutt skrev:
HalfShell skrev:
...massa text...

...massa text...

Ojojoj. Jag har läst inlägg av dig i andra trådar, och där tycker du man kan skita i lagen och leka egen polis om det är för andras bästa (enligt ditt tycke), sen sitter du här och säger till mig att jag ska följa lagen. Hyckla mera.

Sen menade jag polisens fordon/kapacitet när jag skrev det där om GR. Läs om, läs rätt.

Sen har jag inte sagt att jag vill plocka bort allt egenansvar, utan det är du som säger att jag vill det. Hur du får det till att jag vill göra det, per automatik också, är helt bortom mig. Du borde kanske sluta spekulera och hålla dig till fakta.

@Rquired: Bra skriven text, håller med till viss del, men även du spekulerar. Man kan inte leva sitt liv på "tänk om". Du förespråkar att chansen finns där, visst finns den det, men du vet att den finns där exakt lika mycket som jag vet att den inte finns där. U see ? Om du ökar från 70 till 90 så blir stoppsträckan marginellt sämre. Det är då den mänskliga faktorn som spelar in, och då blir jag "straffad" för att Asta 89 inte kan köra bil hmm

Min Corvette ligger tex bättre på vägen i 90 än en Micra i 90, därför tycker jag fordonet spelar roll för ditt körsätt. Sålänge man håller tillräckliga marginaler till andra så är hastighet inget problem (förutsatt att du kan hantera ditt fordon)
Senast redigerat av HalfShell (13 juni 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juni 2012
HalfShell skrev:
it_mutt skrev:
HalfShell skrev:
...massa text...

...massa text...

Ojojoj. Jag har läst inlägg av dig i andra trådar, och där tycker du man kan skita i lagen och leka egen polis om det är för andras bästa (enligt ditt tycke), sen sitter du här och säger till mig att jag ska följa lagen. Hyckla mera.

Sen menade jag polisens fordon/kapacitet när jag skrev det där om GR. Läs om, läs rätt.

Sen har jag inte sagt att jag vill plocka bort allt egenansvar, utan det är du som säger att jag vill det. Hur du får det till att jag vill göra det, per automatik också, är helt bortom mig. Du borde kanske sluta spekulera och hålla dig till fakta.

@Rquired: Bra skriven text, håller med till viss del, men även du spekulerar. Man kan inte leva sitt liv på "tänk om". Du förespråkar att chansen finns där, visst finns den det, men du vet att den finns där exakt lika mycket som jag vet att den inte finns där. U see ? Om du ökar från 70 till 90 så blir stoppsträckan marginellt sämre. Det är då den mänskliga faktorn som spelar in, och då blir jag "straffad" för att Asta 89 inte kan köra bil hmm

Min Corvette ligger tex bättre på vägen i 90 än en Micra i 90, därför tycker jag fordonet spelar roll för ditt körsätt. Sålänge man håller tillräckliga marginaler till andra så är hastighet inget problem (förutsatt att du kan hantera ditt fordon)

Och på omvägar hoppar man in här igen.

Det är klart du kan vända på det så, men om du får det till det, så säger jag som dig; läs om läs rätt. Samtidigt kan du då givetvis poängtera att det också handlar om ett, möjligtvis två, tillfällen där jag förespråkat detta (Lägg gärna upp i vilket sammanhang, så andra om möjligt kan få ett grepp om det och vad det handlar om).

Men, till att börja med har jag inte heller sagt "Du ska följa lagen". Det jag däremot har sagt är att; följ lagen eller ge faen i att gnälla om det när du "åker dit". Men att du ska förstå skillnaden i detta är uppenbarligen lite för mycket begärt.

Du får spekulera men inte jag menar du? Låter också väldigt tänkbart och framför allt väldigt vettigt måste jag säga.

Att säga; trafikpoliser är äckliga för de har som uppgift att sätta böter, följt av "polisen skiter i vad som händer dig om du blir av med körkortet" är att lägga ansvaret på polisen, och därmed också plocka bort egensansvaret. Det är inte polisens problem vilka följder det får att exempelvis du kör som en idiot och blir av med körkortet. Det är ditt problem och ditt ansvar.

Du har fortfarande inte motiverat exempelvis varför polisen skulle bry sig; "Polisen bryr sig inte. "En mindre fortkörare på vägen - ett till löst brott". Vem killen var eller hans anledning spelar ingen roll." Nej, det spelar ingen roll.

Så, nu är jag från tråden permanent. Vill du fortsätta ditt menlösa tuggande så kan du ta det i pm.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

162 Inlägg
13 juni 2012
It_mutt: Snygg sorti. Jag har försökt att skriva min åsikt så enkelt som möjligt så att du skulle förstå, men det fungerade inte ändå. Det var "uppenbarligen lite för mycket begärt".

21 Inlägg
31 augusti 2012
Kör man lagligt men har en skabbig bil så följer dom efter å stoppar en ändå....har råkat ut för de några gånger, sist fick dom se att jag körde med olika däck, odubbade vinter däck fram å sommardäck bak...de fick man viss inte köra med nu för tiden, fick åka hem å byta annars skulle ja få böta, var dryga 50 meter från hemmet så dom hade koll.
När snutradiosystemet var igång förr så fick jag dem bakom mig när jag var ute å körde min riktigt fula mattsvarta söndertrasade Granada....dom ropade upp mitt nummer å ja fick höra svaret via radion.....ja grabbar den där forden är nybesiktad utan anmärkningar så de e lika bra ni släpper den smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
31 augusti 2012
AmelieN skrev:
Kör man lagligt men har en skabbig bil så följer dom efter å stoppar en ändå....har råkat ut för de några gånger, sist fick dom se att jag körde med olika däck, odubbade vinter däck fram å sommardäck bak...de fick man viss inte köra med nu för tiden, fick åka hem å byta annars skulle ja få böta, var dryga 50 meter från hemmet så dom hade koll.
När snutradiosystemet var igång förr så fick jag dem bakom mig när jag var ute å körde min riktigt fula mattsvarta söndertrasade Granada....dom ropade upp mitt nummer å ja fick höra svaret via radion.....ja grabbar den där forden är nybesiktad utan anmärkningar så de e lika bra ni släpper den smile

Haha!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök