Problem med koppling som sjunker. Har bytt huvudcylinder?

mekkarn
9 juni 2012 · 226 Inlägg

Jag har en caddy 99a. Har en koppling som sjunker och till slut blir det svårare och svårare att få in växlar.
Fick rådet att byta huvudcylinder och har nu gjort det. Pumpade upp tryck med kopplningpedalen och luftade och första dagen var den underbar.
Sen fick jag samma bekymmer igen.
Kan det vara så att problemet sitter i slavcylindern istället? För isåfall byter jag den med.
Eller sitter problemet nån annanstans är i cylindrarna?

Jag köpte beggade delar på skroten vilket väl medför en viss risk att den nya cylinderna även skulle vara dålig. Men det känns osannolikt att båda skulle lida av samma bekymmer.

klawd22 Bilälskare
9 juni 2012 · 283 Inlägg

låter som om där e bubblor i systemet.. vrf inter trycka det andra hållet?? så du trycker in  bromsvätska via luftningsnipplen ist?? då brukar de komma bubblor som ligger gömda som ej kommer ut

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Jerry Reparatör
9 juni 2012 · 306 Inlägg

Prova att lufta den genom att sätta tryck på den istället.
Jättesvårt att få bort all luft genom att pumpa på pedalen. Brukar inte funka när det gäller kopplingar.

mekkarn
9 juni 2012 · 226 Inlägg

Okej! Jättebra svar. Har redan provat trycka in bromsvätska från andra hållet, dvs via nippeln som är på slavcylindern. Och det hjälpte inte.
Hur gör jag för att sätta tryck? Är det en sån där luftman som man köper på mekonomen?
Och är det så att det troligen inte är ngt fel på cylindern som jag köpt utan att det oftast handlar om att lufta systemet?

Jerry Reparatör
9 juni 2012 · 306 Inlägg

Vet inte riktigt hur mekonomens luftman ser ut men det du behöver göra är att trycksätta systemet med tryckluft via locket till behållaren.

mekkarn
9 juni 2012 · 226 Inlägg

Okej, då ska jag göra det.
Tack för hjälpen

sleepyoh
9 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Slavcylinder om inte problemet är borta efter luftning!

_----------'
mekkarn
9 juni 2012 · 226 Inlägg

Jag tittade på slavcylindern som jag också köpt. Den byter jag sen då isåfall inte luftning hjälper.
Den löpte inte alls lika fint i cylindern, kändes nästan lite stum. Eller lite studsig.
Brukar det vara så?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang