6060
Sök

Saab 9-3 1,8t 03a eller ford fiesta st 05a som första bil?

3 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Hej som rubriken säger undrar jag vilken av dessa bilar som är den bästa första bilen? Eftersom jag är student så är det viktigt att bilen inte drar för mycket.

Vad rekommenderar ni? ni får gärna komma med erfarenheter om dessa bilar och ge information om bränsleförbrukning etc. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 juni 2012
Lebeast666 skrev:
Hej som rubriken säger undrar jag vilken av dessa bilar som är den bästa första bilen? Eftersom jag är student så är det viktigt att bilen inte drar för mycket.

Vad rekommenderar ni? ni får gärna komma med erfarenheter om dessa bilar och ge information om bränsleförbrukning etc. smile

Du kan lika gärna skaffa en större motor än 1,8t direkt smile

Det enda negativa är högre premier, annars drar Saabs största motoralternativ traditionellt minst om man bortser från V6:or och annat GM-skräp. Hos 9000 och 9-5 drar t ex Aeron decilitern mindre blandat än en 2,0t 150 hk.

Annars är ng9-3 väldigt problemfri. Finns lite barnsjukdomar som ärgande backspegelfästen och krängningshämmarstag som kan gå sönder rätt fort (mest kosmetiskt fel) på de tidiga modellerna.

Hur Focusen är vet jag inte. Är bräsnleförbrukning väldigt viktigt och du åker hyffsat långt varje år skulle jag satsa på en Polo diesel, Hyundai Accent eller liknande.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2012
Jag hade valt en SAAB eftersom jag prioriterat hög säkerhet över att i bästa fall spara några hundralappar i drift med en Fiesta, på köpet får du dessutom betydligt bättre komfort men förlorar lite i körglädje. En 9-3 är dock med god marginal tillräckligt rolig som förstabil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök