Förvirrad över dieselkvalitet

Shinobi
13 juni 2012 · 11 Inlägg

Jag har försökt hitta information och dieselkvalitéer lite var stans, men jag blir inte klok.
Och andra verkar inte ha samma erfarenhet som mig.

På min diesel-Impreza från 2009 så är det jättestor skillnad på bränslet. Och lustigt nog är det tvärtom mot mina erfarenheter med bensinbilar och mackar.

Preem ACP - Bilen knackar rejält "kall", 15c ute och den tappar vridmoment så att det märks, men varvar bättre.
Luktar dessutom bara kemiskt, kan inte sätta fingret på lukten.
Bilen är någon tredjedels sekund långsammare på att starta både kall och varm.
Känns som att den första varven inte vill starta alls.
Får gasa som om det vore en bensinare för att komma iväg, men inte lika lättdödad som med Shell-diesel.

Shell CityDiesel - Enstaka knack, men trött på alla varvtal. Märkbart tråkigare att köra. Dieseln luktar Lacknafta rakt av.
Startar normalt men motorn dör extremt lätt på dragläge och vid ivägkörning. En missad tändning och den dör.

Jet Diesel - Samma mack som min bensin-R5 knappt startar på morgonen med, går bilen som en dröm och drar 0,2 l/mil mindre. Startar riktigt snabbt både kall och varm. Även om man gasar för dåligt vid dragläge så vill den inte dö, utan hugger nån gång och puttrar igång igen.
Dieseln luktar helt enkelt bara Diesel.

Hur i helv* kan det skilja såhär mycket på olika mackar, eller är Subbans boxermotor så otroligt känslig för bränslekvalitet?

På tanklocket står det att jag inte får ha någon andel miljöbränsle i tanken, är JETs diesel fri från RME?

Ulf_W bilder.ulfw.se
13 juni 2012 · 1 103 Inlägg

Generellt så blasket på mackarna i Sverige bara skit. Det är så utspätt för miljöns skull så det finns inget energivärde kvar.
Testa att tanka i Tyskland eller Italien om du har möjlighet så ska du märka skillnaden.

Preem ACP är nog den mest orkeslösa skit jag tankat.
Se till att köra med tillsats som är cetanhöjande och som smörjer systemet för bästa möjliga resultat.
Miljöblasket är så torrt så det smörjer ju inte ens.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
joakim89
13 juni 2012 · 1 265 Inlägg

Enligt tankbils chaffisarna kommer all diesel från samma ställe? till mackarna.
spelar ingen roll om de är okq8,statoil,preem eller nått annat

Senast redigerat av joakim89 (13 juni 2012)

Shinobi
13 juni 2012 · 11 Inlägg

joakim89 skrev:
Enligt tankbils chaffisarna kommer all diesel från samma ställe? till mackarna.
spelar ingen roll om de är okq8,statoil,preem eller nått annat

Fast de luktar ju olika? Basbränslet kanske är samma, men de häller i olika mängder annan sörja som förändrar egenskaperna?

JimpeBoy
13 juni 2012 · 529 Inlägg

Här uppe så kör Preem och Statoil på samma diesel. ACP-diesel och Power-diesel dock så är det samma tillsats. Annars så har dom restrerande mackarna samma bränsle, vanlig RME, och det hämtas från samma ställe.

Senast redigerat av JimpeBoy (13 juni 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
joakim89
13 juni 2012 · 1 265 Inlägg

De är samma diesel bara olika färger, på olika mackar

Shinobi
13 juni 2012 · 11 Inlägg

Kan det vara så enkelt att det är mer vatten i dieseln? Att tankarna går åt för dåligt?
För skillnad är det absolut på bilen.

Ulf_W bilder.ulfw.se
13 juni 2012 · 1 103 Inlägg

Shinobi skrev:
Kan det vara så enkelt att det är mer vatten i dieseln? Att tankarna går åt för dåligt?
För skillnad är det absolut på bilen.

Ja det kan det absolut...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang