3688
Sök

Koppla in 4ohms "golvhögtalare" till bilen

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Hejsan! Är helt ny här på forumet men är inte helt kass på det här med elektronik och billjud... men då jag haft lite tidigare problem så tänkte jag fråga här för säkerhetens skull så det inte skiter sig igen!

Idag har jag det här slutsteget: http://www.dnbilradio.se/produkt/4ch-4k … N-SP-M4150 som driver ett kitsystem fram som jag tror är detta eller iallafall väldigt liknande: http://www.dnbilradio.se/produkt/KICKER-DS6502 och ett par blaupunkt koaxialer som sitter i hatthyllan bak som jag mätt upp att dem är på 4ohm/högtalare.

Jag är väldigt nöjd med ljudet som det är nu fast skulle vilja ha det här lilla extra bastrycktet bakifrån! Då har jag två gammla golvhögtalare som ligger här och skräpar som jag hade tänkt använda som bas. Har mätt upp dem till 4ohm per "golvhögtalare". Hade dock bara tänkt använda en då de är rätt så stora roll

Iallafall, hur kan jag koppla in dessa på bästa sätt? Just nu är mitt framsystem inkopplat på channel 1 och channel 2. Koaxialerna i hatthyllan på channel 3 och channel 4.

Hade först tänkt att seriekoppla båda golvhögtalarna och seriekoppla koxialerna och sen parallelkoppla båda paren med varandra och sen bryggkoppla dem på ch3 och ch4. Eller är det bättre att koppla basen försig och sen serie/parallelkoppla koaxialerna med framsystemet? Vet inte hur det funkar i praktiken men det kanske jag kan få svar på från någon vänlig själ här på garaget!

Tack på förhand! //Leolulz

EDIT: Bytte till mer passande topicnamn... hmm
Senast redigerat av Leolulz (13 juni 2012)

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2012
Det bästa du kan göra är att skaffa en bas avsedd för bil, och ett lämpligt slutsteg till det och inte koppla in olika sorters högtalare på samma kanaler-

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Det bästa du kan göra är att skaffa en bas avsedd för bil, och ett lämpligt slutsteg till det och inte koppla in olika sorters högtalare på samma kanaler-

Jo men CSN är lite snåla med sina bidrag så kassan är lite strypt ett tag framöver wink

Och vad spelar det för roll med vad "baslådan" har för namn? Det är ju fortfarande bara som vilken passiv bas som helst som behöver vilket slutsteg som helst för att kunna drivas. Det med ett lämpligt slutsteg kan jag förstås förstå. Kan kanske offra koaxialerna tillfälligt och bara köra kitsystemet fram och bryggkoppla basen? smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2012
Din hemmabas är inte alls anpassad för bilens förhållanden helt enkelt. Men visst, gör du så.

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Din hemmabas är inte alls anpassad för bilens förhållanden helt enkelt. Men visst, gör du så.

Jag menar inte att låta tjurig eller så, vill snarare veta varför då jag är intresserad inom området. På vilket sätt är den inte anpassad för bilens förhållande? Det är ju bara en låda på tja, 40L kanske med en 10" bas, diskant, mellanregister och ett "basreflexrör"(?). Som jag sedan stryper bort de högfrekventa signalerna med på slutsteget.

Som sagt vill inte låta tjurig! Är bara nyfiken på just varför det inte skulle fungera bra med just den lådan big_smile

Kan det ta sönder slutsteget på något vis?

682 Inlägg
13 juni 2012
Leolulz skrev:
_DamnIt skrev:

Jag menar inte att låta tjurig eller så, vill snarare veta varför då jag är intresserad inom området. På vilket sätt är den inte anpassad för bilens förhållande? Det är ju bara en låda på tja, 40L kanske med en 10" bas, diskant, mellanregister och ett "basreflexrör"(?). Som jag sedan stryper bort de högfrekventa signalerna med på slutsteget.

Som sagt vill inte låta tjurig! Är bara nyfiken på just varför det inte skulle fungera bra med just den lådan big_smile

Det är helt olika element för varje sammanhang.

En bilhögtalare är gjord för att spela och återge ljudet i en bil, med resonans och det lilla utrymmet. Även mer fukttåliga et.c.. 

Medans "hemmahögtalaren" är gjord för att kunna vrida upp mycket så det låter bra i ett stort rum. 

Vet inte så mycket mer, men det där är "basics" om varför de är olika. Det kommer att funka, men det kommer nog inte att låta bra.

F.ö. har högtalaren passivt delningsfilter i sig? Annars är det inte så bra att mata på mycket effekt, stackars diskant..

Du kan köpa helt OK basar som kommer låta bättre i bilen för under tusingen.

Och så bör du nog ha ett slutsteg enbart till basen. Mono. 

Då får du även behålla högtalarna hemma! Antar även att de är gamla, roligare att ha som "klenoder" än att förstöra dem i en bil..

Har nämligen en vän som slaktade ett par gamla B&O högtalare för att sätta i bilen.. neutral

Brukar vara lite mer "midbas" i äldre golvhögtalare också istället för djupbasen som jag antar att du vill ha.

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Leolulz skrev:
_DamnIt skrev:

En bilhögtalare är gjord för att spela och återge ljudet i en bil, med resonans och det lilla utrymmet. Även mer fukttåliga et.c.. 

Medans "hemmahögtalaren" är gjord för att kunna vrida upp mycket så det låter bra i ett stort rum. 

Vet inte så mycket mer, men det där är "basics" om varför de är olika. Det kommer att funka, men det kommer nog inte att låta bra.

F.ö. har högtalaren passivt delningsfilter i sig? Annars är det inte så bra att mata på mycket effekt, stackars diskant..

Då får du även behålla högtalarna hemma! Antar även att de är gamla, roligare att ha som "klenoder" än att förstöra dem i en bil..

Har nämligen en vän som slaktade ett par gamla B&O högtalare för att sätta i bilen.. neutral

Brukar vara lite mer "midbas" i äldre golvhögtalare också istället för djupbasen som jag antar att du vill ha.

Tackar för ett långt bra svar! Hoppas det stämmer för lär utgå från det dära!

Iallafall, har en 12" bas liggandes, var något billigt som farsan fick från någon.. dock oanvänt. Så får väl börja såga i nån mdf platta wink

Själva golvhögtalarna är jag skeptisk på att de har något sorts filter... skulle nog chansa på att de icke har det.

"Bilbasen" jag har liggandes ligger på 400w (200wrms). Så vet du något bra prisvärt monosteg som passar det och om du kan länka vore det kanon! Undrar även då vad som är smidigast och billigast, att dra en ny grövre ström och jordkabel eller köpa en till och smälla på batteriet?

2 665 Inlägg
13 juni 2012
DanneSundin skrev:
Leolulz skrev:
_DamnIt skrev:

Ojoj det där var kul att läsa!
Hur vet bilhögtalaren att den sitter i en bil o vad menar du med resonans?

Hemmahögtalaren är gjort för att vrida upp o låta bra i ett stort rum. Hur vet den att den sitter i ett stort rum??
Hemma förstärkare har oftast inte mer än 100-200watt, aktiva basar har mera.
Men spela högt pojkar i bilen har ju flera tusen watt. Upp till 5000watt.

Så jag måste säga att hemmabasar lever ett väldigt fridfullt liv.

Det enda som skiljer är att en bilbas är byggt att tåla fukt o värme/kyla.
Sen skiljer sig T&S parametrarna men det påverkar inte dig eller din inkoppling.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Hemmahögtalaren är gjort för att vrida upp o låta bra i ett stort rum. Hur vet den att den sitter i ett stort rum??

Sen skiljer sig T&S parametrarna men det påverkar inte dig eller din inkoppling.

Just av denna anledningen man bör vända sig till minst två källor iallafall smile Så tackar för det!

Låt oss säga att jag struntar i om den fuktar sönder eller nån plast i basen smälter... är det bara att införskaffa sig ett monosteg och köra då? smile Eller kan någon av lösningarna jag skrev först fixa allt?

Och tillsist vad menar du med T&S? big_smile

Kniffarn
14 juni 2012
en hembiobas är uppbyggd med en lägre resonansfrekvens (bl.a.) för att klara sig bättre utan rumsstöd medan en bilbas alltid faller av tidigare i frekvens relativt en hembiobas. Detta för att en bil tillför mycket mer förstärkning av basen.
Däremot inte sagt att en hembiobas inte fungerar i en bil, själv har jag kört med en trio 12 i sluten låda med goda resultat. smile
T/S är vilka parametrar ett element har.
Senast redigerat av Kniffarn (14 juni 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 juni 2012
Leolulz skrev:
Rickard-v skrev:

Just av denna anledningen man bör vända sig till minst två källor iallafall smile Så tackar för det!

Låt oss säga att jag struntar i om den fuktar sönder eller nån plast i basen smälter... är det bara att införskaffa sig ett monosteg och köra då? smile Eller kan någon av lösningarna jag skrev först fixa allt?

Och tillsist vad menar du med T&S? big_smile

Om du hade ont om stålar ska du ju inte köpa mer grejer? big_smile , kör bakhögtalarna på huvudenhetens inbyggda effekt istället för på slutsteget och koppla in din hemhögtalare "bryggkopplat" på de två bakre utgångarna. Alternativt kolla upp va det var för bas du hade liggande och bygg en låda till den och använd.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

15 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Om du hade ont om stålar ska du ju inte köpa mer grejer? big_smile , kör bakhögtalarna på huvudenhetens inbyggda effekt istället för på slutsteget och koppla in din hemhögtalare "bryggkopplat" på de två bakre utgångarna. Alternativt kolla upp va det var för bas du hade liggande och bygg en låda till den och använd.

Jadå blir ut att koppla lite nu efter lunch smile Iallafall lär jag fixa ett 2kanals slutsteg till de bakre högtalarna så fort nästa studiebidrag kommer... dvs. om det låter någorlunda bra från basen nu när jag bytt det. Vilka är det som leder budget stegens marknad?

Lär iallafall slänga ut det billiga och köpa lite starkare grejer med bättre kvalité sen när något jobb tillkommer smile

Såg även att du hade en 900, har du kvar "locket" bak ovanför bagaget eller är den historia för din del? Kan tänka mig att den kan hoppa på rätt så fint om man har något som trycker där bak.
Senast redigerat av Leolulz (14 juni 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 juni 2012
Leolulz skrev:
Frippe_L skrev:

Jadå blir ut att koppla lite nu efter lunch smile Iallafall lär jag fixa ett 2kanals slutsteg till de bakre högtalarna så fort nästa studiebidrag kommer... dvs. om det låter någorlunda bra från basen nu när jag bytt det. Vilka är det som leder budget stegens marknad?

Lär iallafall slänga ut det billiga och köpa lite starkare grejer med bättre kvalité sen när något jobb tillkommer smile

Såg även att du hade en 900, har du kvar "locket" bak ovanför bagaget eller är den historia för din del? Kan tänka mig att den kan hoppa på rätt så fint om man har något som trycker där bak.

Hatthyllan menar du? Jag tog en annan på skroten och kapade upp ganska stora hål i den och klädde med tunt svart tyg likt det som sitter på fronterna på hemhögtalare, det gjorde stor skillnad i ljudtrycket helt klart, men vid tävling tar jag bort den helt samt fäller baksätet.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

15 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Leolulz skrev:
Frippe_L skrev:

Hatthyllan menar du? Jag tog en annan på skroten och kapade upp ganska stora hål i den och klädde med tunt svart tyg likt det som sitter på fronterna på hemhögtalare, det gjorde stor skillnad i ljudtrycket helt klart, men vid tävling tar jag bort den helt samt fäller baksätet.

Kanske blir ett framtida bygge då, får väl se om jag hittar något liknande smile

Tryckte iallafall in högtalaren i bagaget och ställde om filtret på slutsteget för att filtrera bort de högre frekvenserna så bara basen jobbar, och det låter helt tillräckligt bra för min smak iallafall. Men tänkte ta bort plastbitarna som sitter i hatthyllan för tillfället, vet inte riktigt vad de är för till för? Och kanske klä för något liknande tyg där för att få ut lite mer tryck.

Sök