Varken Golf, Fabia eller Octavia känns som några dyra alternativ, i grunden delar dessa många komponenter eftersom alla märkena faller under VAG/Volkswagengruppen. Varken driftsäkerhet eller driftkostnaderna är annat än bra, dessa tre hör nog till dom vettigare alternativen.
Franska bilar är ett osäkert område i mina ögon, en del verkar väldigt nöjda med sina bilar och menar att dom sällan stöter på fel andra beskriver sina bilar som rent skräp. Kvalitén verkar generellt inte vara i topp och rent statistiskt hör dom inte till de pålitligare modellerna heller, och även om Peugeot, Citroen och Renault knappast har reparationskostnader i klass med en Porsche innebär fler fel förstås högre driftkostnader. Fördelen brukar vara att dom har dåligt andrahandsvärde vilket ger dig mer och nyare bil för pengarna, samt att dom senaste åren har krocksäkerheten varit hög på rätt modeller.
Japanska bilar är bra val, driftkostnaderna är inte lägre än för ovanstående alternativ och delarna ofta lite dyrare (På grund av bättre kvalité?) men generellt håller Toyota bättre och få problem tyder på låga driftkostnader i praktiken. Yaris är en bra modell med starkt andrahandsvärde, Corolla är en lite större modell med samma fördelar som däremot har mätarna på "rätt" plats.
Av dom alternativen hade jag hållit Corolla eller Golf högst, men Nissan, Mitsubishi, Honda med flera är alternativ värda en titt.
*****
Personligen håller jag BMW, Mercedes och kanske även Audi högre. Det finns faktorer som kan ställa till det, BMW kan exempelvis vara väldigt dyra att försäkra för en del (oftast yngre) förare, men generellt tycker jag det är mycket mer bil för pengarna än "korrekta" A-B modeller som en tråkig Golf eller Corolla och driftkostnaderna är inte nödvändigtvis högre.
-En liten BMW 316i hade lockat mig eftersom jag alltid trivts bra med BMW, billig i drift, stadig, bekväm, körglad och krocksäker. Risken är dock att försäkringspremien blir hög om man är 21år gammal. Finns som en mindre variant i Golf-storlek enligt annonsen nedan, eller som vanlig sedan eller kombi. 318i är en lite starkare version av samma motor med samma driftkostnader, 320i och uppåt har sex cylindrar och dricker inte längre 0.6-0.7L/mil som fyran gör.
http://www.blocket.se/eslov/BMW_316_Ti_ … 20&w=3
-Audi har dels sin A3 som bygger på Golf, lite mer bil för pengarna än dessa men kostar också lite extra i inköp. Frågan är om Audi-emblemet är värt det? Nej inte om du inte råkar stöta på en billig A3, Audi har roligare små modeller som t.ex A2. Lätt, bränslesnål, krocksäker och rostar inte eftersom den är byggd i Aluminium. Väldigt mycket karaktär men den har sina nackdelar. Ett starkt andrahandsvärde gör den lite dyrare i inköp men gynnar sig när den skall säljas, att den är byggd i aluminium har dock sina tydliga nackdelar: Materialet är dyrare att reparera efter t.ex en lättare krock än plåt, dyrare reparationer trissar i sin tur upp försäkringspremien något. Det är inte heller varenda liten verkstad runt hörnet som kan arbeta med aluminiumkarosser.
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A2 … 20&w=3
-När jag skulle köpa en liten bil själv för några år sedan valde jag en Mercedes A-klass eftersom jag inte såg något roligt i sagda "A-B modeller" (och redan hade en BMW 3 på uppfarten som skulle vara kvar). En modell som har sina tydliga fördelar, mycket karaktär, mycket krocksäker även jämfört med större bilar på grund av sin speciella konstruktion samtidigt som aktivt antisladdsystem mm är standard, den är endast 3.5m lång (Jämfört med cirka 4.2m för en Golf), man sitter högt med utmärkt sikt och modellen har riktigt bra utrymmen och rymmer mycket last med sätena (Som likt en minibuss går att flytta, fälla och lyfta ur) fällda.
Nackdelar då? A-klass ligger väldigt stadigt på vägen men har samtidigt ett minst lika speciellt beteende, det är ingen bil man pressar och kör fort med ett leende på läpparna. Fjädringen är mycket fast, inte obekväm men inte heller mjuk, och Mercedes hade inget bra rostskydd på den tiden. Många delar på A-klass är gjorda i plast, men dom som inte är i det materialet rostar lätt.
Går idag att hitta en fin från 20.000:-, ett uppdaterat exemplar från 2001 och framåt är dock att föredra.
Lycka till!
Senast redigerat av Rquired (20 juni 2012)