2328
Sök

Solid lack VS Metallic

57 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Är det svårare att lacka med metallic än solid?

97 Inlägg
26 september 2006
Det går mycket bättre för mig att lacka med metallic och klarlack än med solid lack. Men som sagt...det är ju bara jag...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 september 2006
Solid lack, är det matt lack eller?
Är det svårt att lacka matta färger förresten? Är det billigare eller dyrare än glansiga lacker?

LillNaisarn
26 september 2006
FL3JM skrev:
Är det svårt att lacka matta färger förresten? Är det billigare eller dyrare än glansiga lacker?

solid är vanlig lack...
d.v.s som sitter på etc min kärra,

57 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Armada skrev:
Det går mycket bättre för mig att lacka med metallic och klarlack än med solid lack. Men som sagt...det är ju bara jag...

Okej ´trodde de vart tvärt om. ska lacka om bilen snart o de står mellan metallic djupblå o solid röd. Ska "amatörlackas" dvs inte vid nån firma utan i vårt eget fina garage.

Men svårighetetn i att få det bra får väll spela in lite på lackvalet med. men metalic e alltså lättare?

Dragracingbrutta.
33 Inlägg
26 september 2006
Kan tänka mig att ventilation och damm kan bli ett problem, men angående färgen är ju röd absolut svårast, om du behöver lacka om en del någon gång så verkar det nästan omöjligt att få samma färg!

Dragracing och Jänk!

Billackerare
737 Inlägg
26 september 2006
Soundfire skrev:
Är det svårare att lacka med metallic än solid?

Olika från person till person. Vane sak.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
26 september 2006
FL3JM skrev:

Solid lack är en lack utan klarlack. Är det klarlack inblandad så kallas färgen bas.
Matt är inte svårare att måla än blanka färger. Lättare faktiskt.
Pris beror på vart du köper färgen..

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
26 september 2006
Sofia skrev:
Kan tänka mig att ventilation och damm kan bli ett problem, men angående färgen är ju röd absolut svårast, om du behöver lacka om en del någon gång så verkar det nästan omöjligt att få samma färg!

Därför finns det något som kallas merytor. Är dock svårt att göra på lacker som är väldigt urblekta. Men håller man efter lacken så är det inga problem.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

20 Inlägg
26 september 2006
solid lack är väl lättare å lägga än metallic för metallic lacken blir ju lätt flamig så de gäller ju att lägga en jämt lager över hela ytan

89 Inlägg
27 september 2006
Hallå grabbar!

Sorry - är ny på forumet. Sparka på mig om jag hamnat fel, ok?

Jag "fixade" en repa, min dumma ¤#%*...genom att lacka över den.
Jaja - jag slipade förstås ned repan först och så.

Men problemet är lacken. Det är metallic-lack, silvergrå.
Hur jag än gör, blir det flammigt!

Någon som har ett tips att ge mig?
Jag har den vanliga lacken, och klarlack att smacka på efteråt.

Har redan fixat en del av en bakdörr, och det gick jättebra, men när jag nu gav mig på repan, blev det större och större problem. Det var en tunn repa först.
Nu ser det ut som om en elefant tassat på bilens sida, bakdörr och bakskärm.

VAD GÖRA?

Och en fråga till: man får inte stå på GDS-hallar och lacka pga miljön, va?

Billackerare
737 Inlägg
27 september 2006
scorpan skrev:
solid lack är väl lättare å lägga än metallic för metallic lacken blir ju lätt flamig så de gäller ju att lägga en jämt lager över hela ytan

Det kan stämma. Det beror på vem det är som målar, hur erfaren man är. Vet man hur man ska måla så är det inga problem. Och det lär man sig genom att måla mycket och skaffa sig erfarenhet..

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
27 september 2006
Bubbe skrev:
Hallå grabbar!

Har redan fixat en del av en bakdörr, och det gick jättebra, men när jag nu gav mig på repan, blev det större och större problem. Det var en tunn repa först.

VAD GÖRA?

Jadu.. du lär ju, efter att du har blåst på färg så det täcker, dimma med silver färgen. Ha ganska högt tryck och håll sprutan lite längre ifrån och lägg färgen uppifrån och ned, från vänster till höger, i kors osv.. för att "dimma" ut färgen så att det inte blir randigt eller flammigt. Förstår du hur jag menar?

Jag vet inte säkert men jag antar att anledningen till att man inte får lackera i GDS hallar är dels av hänsyn till miljön men även av hänsyn till den personliga hälsan. Annars kan du ju alltid fråga hos någon bensin mack varför man inte får lackera där. Då får du nog ett bra svar. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

89 Inlägg
28 september 2006
Youngblood skrev:
Bubbe skrev:
Hallå grabbar!

VAD GÖRA?

Jadu.. du lär ju, efter att du har blåst på färg så det täcker, dimma med silver färgen. Ha ganska högt tryck och håll sprutan lite längre ifrån och lägg färgen uppifrån och ned, från vänster till höger, i kors osv.. för att "dimma" ut färgen så att det inte blir randigt eller flammigt. Förstår du hur jag menar?

Jag vet inte säkert men jag antar att anledningen till att man inte får lackera i GDS hallar är dels av hänsyn till miljön men även av hänsyn till den personliga hälsan. Annars kan du ju alltid fråga hos någon bensin mack varför man inte får lackera där. Då får du nog ett bra svar. smile

TACK så mycket, Youngblood för att du svarade mig!
Just nu står bilen här nere utan ratt, utan instrumentpanel och utan hastighetsmätare. Var tvungen att ta itu med ett annat problem först.

Min bror (som lackat massor av bilar) kom och drog lååånga tag från vänster till höger - endast. Det såg ut som om en zebra hade.....ja.... ;-)

Efter hans besök bestämde jag mig för att bättra på det. Jag tog fram rubbing och polermaskinen. Sedan körde jag stenhårt på den lackerade ytan. Det blev matt och fint. Sedan sprutade jag på mer färg för att jämna ut hans ränder, och det är DÄR det gick snett.

Hade det varit i en lutning nere mot en kant nånstans, hade det ju inte varit så farligt. Men nu är det över hela bakdörren.

Jag har dessutom råkat damma lack på de svarta listerna också som löper längs dörren. Isoleringen lossnade! sad
Kanske man kan köra lite bumper shine över det - lager på lager tills det mattas ut och mörknar?

Jag ska fråga "min" lokala mekaniker om det här med GDS-hallar. Det är ju helt omöjligt när man står på en uteparkering.

Till min fasa kanske jag upptäcker att min grannes röda Volvo plötsligt är silvrig!!!

733 Inlägg
28 september 2006
åter till lacken wink

metallic är lättare på så sätt att där har du först en bas och sen klarlack. sen säger alla olika om solid lack. en solid färg är ju en färg som inte är metallic. man kan ju ha bas + klarlack när de gäller solid oxå. men oftast tas solid som 2K lack, färg o klarlack i samma.

så bas + klarlack är lättare tycker jag, lättare att åtgärda när de blir fel. för basen fäster ofta fint o rinner inte. klarlacker kan gör de, men då e de bara att slipa bort rinnet o sen polera de.

får du rinn på en 2K lack måste du lacka om. de kan du inte slipa bort.

men bestämmer du dej för o lacka me 2K finns de ju alltid tips wink on du ser ett rinn redan när du lägger andra svängen lr så, så e de bara o dränka de. då rinner de neråt och oftast så försvinner de wink

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

dARKiE
5 031 Inlägg
28 september 2006
Bubbe skrev:
Youngblood skrev:
Bubbe skrev:
Hallå grabbar!

VAD GÖRA?

TACK så mycket, Youngblood för att du svarade mig!
Just nu står bilen här nere utan ratt, utan instrumentpanel och utan hastighetsmätare. Var tvungen att ta itu med ett annat problem först.

Min bror (som lackat massor av bilar) kom och drog lååånga tag från vänster till höger - endast. Det såg ut som om en zebra hade.....ja.... ;-)

Efter hans besök bestämde jag mig för att bättra på det. Jag tog fram rubbing och polermaskinen. Sedan körde jag stenhårt på den lackerade ytan. Det blev matt och fint. Sedan sprutade jag på mer färg för att jämna ut hans ränder, och det är DÄR det gick snett.

Hade det varit i en lutning nere mot en kant nånstans, hade det ju inte varit så farligt. Men nu är det över hela bakdörren.

Jag har dessutom råkat damma lack på de svarta listerna också som löper längs dörren. Isoleringen lossnade! sad
Kanske man kan köra lite bumper shine över det - lager på lager tills det mattas ut och mörknar?

Jag ska fråga "min" lokala mekaniker om det här med GDS-hallar. Det är ju helt omöjligt när man står på en uteparkering.

Till min fasa kanske jag upptäcker att min grannes röda Volvo plötsligt är silvrig!!!

Är det inte så att man absolut inte ska lacka på "rubbing/vax lager" som du troligen har polerat med? rengjorde du lacken efter du gjort det, så det du använt försvann ? annars ligger där en hinna och det är därför det blir flammigt ? eller har jag helt fel?.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

638 Inlägg
28 september 2006
Sofia skrev:

Där har du lite fel.  Silver är lackerares mardröm pga att det finns såpass många olika nyanser av silver.

Kommer väl nånting här snart!

89 Inlägg
28 september 2006
Renjägarn skrev:
Sofia skrev:

Där har du lite fel.  Silver är lackerares mardröm pga att det finns såpass många olika nyanser av silver.

INSTÄMMER! Denna silvriga färg gör mig snart galen!
Köpte lack på Mekonomen idag, ska sabba bilen ännu mer om några dagar, tänkte jag.

Men jag trodde att typ gul eller någon av de "nya" färgerna var värre, faktiskt, trots att jag har stora trubbel med min silverfärg.

733 Inlägg
29 september 2006
Bubbe skrev:
Renjägarn skrev:
Sofia skrev:

Köpte lack på Mekonomen idag, ska sabba bilen ännu mer om några dagar, tänkte jag.

Men jag trodde att typ gul eller någon av de "nya" färgerna var värre, faktiskt, trots att jag har stora trubbel med min silverfärg.

silver kan ju vara mer färg i än bara silver. oftast så ligger de ju annan färg i med, som tex gul, blå, grön osv..  tongue

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

Billackerare
737 Inlägg
13 oktober 2006
whiper skrev:
Bubbe skrev:
Renjägarn skrev:

silver kan ju vara mer färg i än bara silver. oftast så ligger de ju annan färg i med, som tex gul, blå, grön osv..  tongue

Om det vore så väl... det är ofta ett par olika silver färger förutom alla andra röda/blåa/gröna/osv inslag i en silver färg.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sök