3409
Sök

Slutsteg som ger 3000-3500wrms

232 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Hej!
Min fråga är denna, det finns många olika steg som ger mellan 3000-3500w rms i 1ohm men vilket drar minst ström när det levererar denna effekt ? Budgeten är allt upp till 15000kr

Tacksam för svar //Kim

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

21 761 Inlägg
23 juni 2012
Det är nog inte helt lätt att säga, då krävs det att stegen har testats i provbänk med uppmätt strömförbrukning. Jag tror inte att såna tester är speciellt vanliga, men de rutinerade tävlingsfolket eller stereobutiksinnehavarna får ge mer råd.

Har man slutsteg som arbetar i klass D och har 1 Ohm som lägsta rekommenderade last så bör det inte skilja så väldigt mycket i strömförbrukning om man jämför flera olika steg, det är min gissning. smile

232 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är nog inte helt lätt att säga, då krävs det att stegen har testats i provbänk med uppmätt strömförbrukning. Jag tror inte att såna tester är speciellt vanliga, men de rutinerade tävlingsfolket eller stereobutiksinnehavarna får ge mer råd.

Har man slutsteg som arbetar i klass D och har 1 Ohm som lägsta rekommenderade last så bör det inte skilja så väldigt mycket i strömförbrukning om man jämför flera olika steg, det är min gissning. smile

Okej, om man säger så här då. Ett steg som kan ge kanske 5000wrms i 1ohm men bara ger 3000wrms i 2ohm, om man jämför det steget met ett som ger 3000wrms i 1ohm, vilket drar mest ström då ? det som går i 2ohm eller det som går på 1ohm smile

16 197 Inlägg
23 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
Drönirettab skrev:

Okej, om man säger så här då. Ett steg som kan ge kanske 5000wrms i 1ohm men bara ger 3000wrms i 2ohm, om man jämför det steget met ett som ger 3000wrms i 1ohm, vilket drar mest ström då ? det som går i 2ohm eller det som går på 1ohm smile

tror inte att de e nån större skillnad,  de är ju effektuttaget ur steget som avgör hur mycke ström de drar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

232 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
kimwicktorsson skrev:
Drönirettab skrev:

tror inte att de e nån större skillnad,  de är ju effektuttaget ur steget som avgör hur mycke ström de drar.

Okej tackar !! smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 juni 2012
Självklart så finns det skillnader, men jag tror att de är ganska marginella. Inget slutsteg som levererar 3000-3500Wrms drar lite ström, med den enkla anledningen att effekt ut kräver effekt in.
Senast redigerat av ExtraKim (23 juni 2012)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

232 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Självklart så finns det skillnader, men jag tror att de är ganska marginella. Inget slutsteg som levererar 3000-3500Wrms drar lite ström, med den enkla anledningen att effekt ut kräver effekt in.

Jo jag tror det samma smile

742 Inlägg
24 juni 2012
Räkna på ca 75-82% verkningsgrad på ett klass-d steg oavsett om det ligger i 1 eller 2Ohm så kommer det dra ström! P=U*I (P=effekt, U=spänning in, I=ström in)
Så ca 3500=12*X = 3500/12=I=292A, 292/0,75=389A
Högre spänning=Mindre ström
Högre verkningsgrad=Mindre ström
Detta är vid full mutter och sinusvåg! Du kommer aldrig upp i denna ström förbrukning med musik!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

232 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Räkna på ca 75-82% verkningsgrad på ett klass-d steg oavsett om det ligger i 1 eller 2Ohm så kommer det dra ström! P=U*I (P=effekt, U=spänning in, I=ström in)
Detta är vid full mutter och sinusvåg! Du kommer aldrig upp i denna ström förbrukning med musik!

Okej, men vad är 0.75 för något som du har räknat med ? smile Vad brukar man ligga vid med musik lyssning ? smile

1 400 Inlägg
24 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
AndrAAx skrev:

Okej, men vad är 0.75 för något som du har räknat med ? smile Vad brukar man ligga vid med musik lyssning ? smile

verkningsgraden på 75%

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

232 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
micke7406 skrev:
kimwicktorsson skrev:
AndrAAx skrev:

verkningsgraden på 75%

Okej smile

21 761 Inlägg
24 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
Vad brukar man ligga vid med musik lyssning ? smile

Inte heller det är lätt att säga. För att lyckas få steget att ge ut full effekt så behövs att man antingen "burpar" eller att man har låtar med relativt långa bastoner. smile

232 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kimwicktorsson skrev:
Vad brukar man ligga vid med musik lyssning ? smile

Inte heller det är lätt att säga. För att lyckas få steget att ge ut full effekt så behövs att man antingen "burpar" eller att man har låtar med relativt långa bastoner. smile

Okej smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 juni 2012
Det har det hänt en hel del på stora monoblock sen när de kom och fram till i dag.

Både blivit mer effektiva och låter bättre.

Det är min uppfattning helt klart!!

MVH//Björn

1 523 Inlägg
28 juni 2012
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29952 vrf inte? o sedan spara till batterier till det

232 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
valstadkillen skrev:
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29952 vrf inte? o sedan spara till batterier till det

Okej med den är ju 0,25 Ohm stabil?

1 523 Inlägg
28 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
valstadkillen skrev:

Kan ju köra 1 ohm ändå?

232 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
valstadkillen skrev:
kimwicktorsson skrev:
valstadkillen skrev:

Kan ju köra 1 ohm ändå?

Då måste jag ha ett antal banner 95ah batteri men hittar inge beg sad

232 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Är detta något bra slutsteg ? smile
Orion HCCA25001

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
28 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
valstadkillen skrev:

Måste bara förklara så det inte missuppfattas

Ett steg som funkar i 0.25ohm som i detta fall är ENDAST när man kör en viss frekvens (dBTävlig) EJ musik så de slår av eller i värsta fall brinner upp då imp varierar med frekvens (musik)

MVH//Björn

Sök