Chiptrim till saab 9-3 -07

friman52
23 juni 2012 · 5 Inlägg

Har tittat på lite olika chip till saaben men är de någon som kör med trollspeeds chip i en liknande bil som jag har. skulle vilja veta om det är bra ?

Saab 9-3 "OYON" (2007)
SgtCrilly Hemmainstruktör
23 juni 2012 · 641 Inlägg

Ingen erfarenhet om Trollspeed. Men hört bra saker om BSR's PPC trim från flera nöjda kunder med T8-motorer.
Väldigt smidigt med PPC-enheten att växla program, upgradera mjukvara osv.  http://sv.bsr.se/products/t1415/

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Erick
23 juni 2012 · 4 767 Inlägg

Jag har installerat rica's trimgrejer i ett par kundbilar och mej veterligen har de fungerat helt utan problem och gått betydligt bättre smile

http://www.rica-se.com/viewcar.aspx?vehicle=1772

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Motch_swe
23 juni 2012 · 166 Inlägg

Skulle nog snarare rekommendera Maptun. Samma upplägg som med BSR - alltså att du kan "återställa" till orginal effekt utan kostnad med den medföljande lilla handdatorn. Problemet med BSR program är att dem slaktar original-kopplingar så har du inga planer på byta det årligen eller uppgradera den också så skulle jag säga Maptun.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
olof102
23 juni 2012 · 342 Inlägg

Frank på Trollspeed gör bra program, även Fredrik på Maptun gör mycket fina program.

BSR däremot kan inte Trionic, jag har sett ett par program från dom och det är ingen vacker syn.
Hur folk fortfarande kan anlita dom trots all den negativa kritik man läser på nätet är ett under, i alla fall på Saabfronten.

Mitt tips: vänd dig till Maptun eller Trollspeed då vet du att du får bra grejjor.

Senast redigerat av olof102 (23 juni 2012)

friman52
23 juni 2012 · 5 Inlägg

okej bra med lite tips smile men många som säger olika endel tycker ja ska satsa på trollspeed eller nordic för de ska tydligen va bättre resultat än bsr och maptun och de andra säger tvärtom . får nog ta en funderare smile

Saab 9-3 "OYON" (2007)
olof102
23 juni 2012 · 342 Inlägg

Fördelen med Maptun är att dom gör BRA program, noga i utförandet med ett originalliknande effektkurva.

Även Trollspeed verkar göra BRA program, dock en "våldsammare" effektkurva som kanske påfrestar drivlinan aningen mer.

Från Nordic har jag endast studerat ett program och det såg väll OK ut, men inte mer. Lite taskig tändmapp, borde dom kunnat fila lite på, i stort sätt original. Nu säger jag inte att alla deras program är så.

BSR, blä. BSR gör väldigt konstiga program, ena dagen tycks dom leverera program där laddtrycket byggs upp väldigt tidigt. Andra dagen är det full ut på 4000 varv som gäller.
Sen hög tändning, dåligt VE-mapp i kombination med sänkt spikkänslighet gör inte motorn särskilt långlivad om man kör lite inspirerat.

Om man säger såhär: Inget av dom stora företagen på marknaden slår Maptuns programvaror till Saab. Sen får folk säga vad dom vill, men så är det!

friman52
23 juni 2012 · 5 Inlägg

okej ja vi får se va de blir men lutar åt trollspeed eller maptun smile

Saab 9-3 "OYON" (2007)
Motch_swe
23 juni 2012 · 166 Inlägg

Hade inte jag kört med Hirsch i min 9-3 hade jag definitivt vänt mig till Maptun.
Väljer du Trollspeed så får du tänka på att styrboxen inte får förändras vilket kan göras vid service, för då skrivs ditt trimprogram över och du måste betala för det igen. Som jag förstått måste dem dock alltid fråga först innan uppdateringar görs på styrboxen i samband med service.
Med Maptun kopplar du bara upp den medföljande handdatorn och kör in programmet igen om det skulle skrivas över, utan kostnad då såklart.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
friman52
23 juni 2012 · 5 Inlägg

Motch_swe skrev:
Hade inte jag kört med Hirsch i min 9-3 hade jag definitivt vänt mig till Maptun.
Väljer du Trollspeed så får du tänka på att styrboxen inte får förändras vilket kan göras vid service, för då skrivs ditt trimprogram över och du måste betala för det igen. Som jag förstått måste dem dock alltid fråga först innan uppdateringar görs på styrboxen i samband med service.
Med Maptun kopplar du bara upp den medföljande handdatorn och kör in programmet igen om det skulle skrivas över, utan kostnad då såklart.

Men trollspeed så får man en annan styrenhet att sätta i om jag inte fattat fel smile ändras de jällefall vid service då ?

Saab 9-3 "OYON" (2007)
Motch_swe
23 juni 2012 · 166 Inlägg

friman52 skrev:

Motch_swe skrev:
Hade inte jag kört med Hirsch i min 9-3 hade jag definitivt vänt mig till Maptun.
Väljer du Trollspeed så får du tänka på att styrboxen inte får förändras vilket kan göras vid service, för då skrivs ditt trimprogram över och du måste betala för det igen. Som jag förstått måste dem dock alltid fråga först innan uppdateringar görs på styrboxen i samband med service.
Med Maptun kopplar du bara upp den medföljande handdatorn och kör in programmet igen om det skulle skrivas över, utan kostnad då såklart.

Men trollspeed så får man en annan styrenhet att sätta i om jag inte fattat fel smile ändras de jällefall vid service då ?

Ja, exakt. Du byter din gamla box mot den nya uppgraderade boxen.
Vid service kan det skrivas över - och därmed återgå till originaleffekt - men jag tror som sagt att dem måste fråga först innan dem ändrar något i styrboxen vid service. Surt dock om dem inte frågar så du blir av med programmet och du måste köpa trimmet på nytt.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
Greatsnyggo saabtok
23 juni 2012 · 1 306 Inlägg

skulle välja Maptun ..Ja kör med de och kanon nöjd och bra service ...Hört mycket strul med Bsr till saabarna ...Speedparts kör bsr iaf till min såg ja ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
friman52
19 juli 2012 · 5 Inlägg

vill bara säga att ja åkte till Trollspeed och de fick pilla lite med bilen och jag får säga att jag är hur nöjd som helst och bilen går som en kula smile

Saab 9-3 "OYON" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang