1941
Sök

Byta turbo i en a6:a 1.8T 99"

5 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
tjo!!

har gått i tankarna om att piska lite mer liv i min a6 1.8t 99.
har kollat runt på lite olika chip och fastnat för bsr:s steg 2+.
har även funderat på en ny IC och öppet luftfillter, men jag är även lite intresserad av att byta till en lite större turbo.
det sitter en K03 original (tror jag iaf) har kikat runt lite och sett att K04:an borde passa direkt på mitt grenrör, stämmer det och hur mycket mer borde den orka prestera än den som sitter där nu och behöver jag då mappa om den eller skulle det kunna funka med bsr:s chip??

tacksam för svar// johan

Dahlgren
450 Inlägg
25 juni 2012
Du behöver nog mappa den om du ska byta turbo. finns ju så mycket mer effekt att få ut om du byter turbo.
och den effekten får du inte med en programvara avsedd för en mindre turbo o_O

Men Bsr kanske redan har programvara för din bil med större turbo?
Vissa steg innebär ju byte av turbo.
Byter du turbo så bör du även sätta på en racekat och större avgassystem, typ 2,5"-3".
Byte till sportfilter osv.
spridare kan också vara behövligt att byta.

5 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
"Du behöver nog mappa den om du ska byta turbo. finns ju så mycket mer effekt att få ut om du byter turbo.
och den effekten får du inte med en programvara avsedd för en mindre turbo "

jo precis, tänkte faktiskt på det^^  men vart får man lättast tag på mappning då??

"Byter du turbo så bör du även sätta på en racekat och större avgassystem, typ 2,5"-3".

mjo de har ja redan planerat:P  men ja är inte riktigt säker på vad ja ska ha för tum bara, goaste vore ju 3" men det kanske är lite overkill??

Dahlgren
450 Inlägg
25 juni 2012
Juhaan skrev:
"Du behöver nog mappa den om du ska byta turbo. finns ju så mycket mer effekt att få ut om du byter turbo.
och den effekten får du inte med en programvara avsedd för en mindre turbo "

jo precis, tänkte faktiskt på det^^  men vart får man lättast tag på mappning då??

"Byter du turbo så bör du även sätta på en racekat och större avgassystem, typ 2,5"-3".

mjo de har ja redan planerat:P  men ja är inte riktigt säker på vad ja ska ha för tum bara, goaste vore ju 3" men det kanske är lite overkill??

Ring runt till företag som mappar bilar.
typ. dahlbäck,bsr,autotech motor, och sedan finns det sjukt många andra företag som kan mappa din bil "Leta i forumet"
Fråga vad de tar för en mappning av din bil.
Du måste ju då säga vad du har ändrat på som du vill mappa in i din bil.
dvs turbo,främrerör,racekat,3"avg,luftfilter.
Själv hade jag bytt till större spridare också.

Nu är jag ingen audi expert så jag vet inte vad dina stakar och kolvar tål.

3" är ingen overkill. beroende på vad du har för ljuddämpare så behöver den inte låta allt för mycket.
du får även ett skönt muller när du byter filter och till 2,5" system.
Jag hade 3" rakt rör efter racekat, den mullrade då hela tiden och att köra en längre sträcka är inte kul smile
Använder du bilen mycket till vardags så är ju ett 2,5" avgassystem helt ok med en bra främre dämpare som tar bort det mesta resonansljudet.
Den kommer mullra när du drar på ändå smile

5 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
vad skulle hända om jag bara bytte till en k04?
om ja har förstått allting rätt så skulle den istort sett ge samma effekt som original turbon, eller kommer databoxen att få tuppjuck och leva fan då?

Sök