1870
Sök

Hyundai Trajet 2000, ingen luft från ventilationen

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Har problem med en bil av ovan nämnda modell.
Det är så att det kommer ingen luft från luftutblåsen inne i kupen. Varken till fotutrymme, mitten eller defrost (vindruta).

Fläkten går, där är inte problemet. kupefltret är inte igensatt och samma problem finns även om jag testar utan filter.
Har försökt kika så alla spjäll (iaf dom jag såg) rör sig och det gör dom hur fint som helst.

Luften kommer iaf fram till, och förbi filtret. Sen tar den vägen någonstans tongue Hör inget flåsljud eller liknande heller.

Men någonstans måste det vara stopp, antingen igensatt eller ett spjäll som inte öppnar, eftersom där finns ett kupefilter så har jag svårt att tänka mig att det är igenstockat någonstans, utan lutar mer åt att ett spjäll hindrar luften.
Har ingen betydelse om man försöker blåsa fram kall eller varmluft.

Bilen har någon typ av air con, där är dock mest troligt kompressorn trasig, men det hör ju inte hit.
Några idéer innan jag börjar riva?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
18 323 Inlägg
28 juni 2012
#2
Återcirkulationsspället? Har bilen "bara" lägen för fläkten eller kan man med samma vred reglera hur mycket luft som ska komma in när man kör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Återcirkulationsspället? Har bilen "bara" lägen för fläkten eller kan man med samma vred reglera hur mycket luft som ska komma in när man kör?

Var lite inne på den med i början men den verkar öppna och stänga som den ska.
Är inte helt 100% på vad du menar, men det finns inga vreden utan är ju bara knappar, för fläkthastighet, återcirk., temperatur, "mode" (där du ställer in var du vill ha luften) osv.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
18 323 Inlägg
28 juni 2012
#4
Ok. Styrs av vacumm då kanske. Vid vacummläcka stänger ofta ventilerna. Är det en turbodiesel? Hade problem med en sån en gång där trycket läckte ut i ventsystemet som då fick övertryck istället... Långsökt men endå...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
Ok. Styrs av vacumm då kanske. Vid vacummläcka stänger ofta ventilerna. Är det en turbodiesel? Hade problem med en sån en gång där trycket läckte ut i ventsystemet som då fick övertryck istället... Långsökt men endå...

Nix, alla spjäll iaf som jag hittat är elektiskt styrda.
Bensinare.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#6
Problemet löst!

Det var nämligen så att den nya fläkten fungerade fint, dock gick den åt fel håll. Så fick skifta kablarna och nu blåser det som det ska.

Billigt skrot...... tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök