5995
Sök

Koppling av ljud i bil

8 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Hejsan, jag undrar här hur jag skall koppla mina högtalare och bas.
Jag har en Mutant MTOR 2 240watt förstärkare,1 Mutant Engage 10'' bas, 2 Macrom 120w/4 ohm högtalare,
2 Mutant Harmony 4'' på 50 watt och 2 Malcom 1'' diskanter vilket jag inte vet effekten på..
Jag har även 2 Macrom 2 Way Crossover..

Min fråga är hur skall jag koppla alla mina högtalare? Skall jag koppla alla in i förstärkaren? Eller bara basen och 2 högtalare?

En fråga till, vad gör en crossover?

Tackar!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juni 2012
Är det ett http://www.blekingebilradio.se/newsitem … o-slutsteg du har?
"crossover" = delningsfilter. Ska kopplas till dina "macron 120w" och dina diskanter då detta är ett Kit?

8 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Tackar för svar! Jepp detta är slutsteget. Vill du förklara hur jag kopplar allting? Jag vet hur man kopplar ström kabeln, rem kabeln och jordnings kaben, det ända jag inte förstår är mellan förstärkaren och högtalarna..

Går de att koppla såhär '' Man kopplar basen till förstärkaren genom bridge funktion, senn kopplar man 1 crossover till left och 1 till right channel o sedan kopplar man diskanten och macron 120w till dem och tillsist kopplar man 4'' Mutant skillt till förstärkaren en till left och en till right'' duger detta system eller borde jag koppla någon av högtalarna till stereon?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juni 2012
Det slutsteget är ett monoblock. Det kan du endast koppla till basen.
Du får driva högtalarna med stereon.

stereo ----> "crossover" ------> diskant
                                   ------> 120W
stereo-----> 4"

steg ------> Bas

Du har inte exakt länk till steget du har?
Så att jag kan vara säker på vad du har.

8 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Ojj ursäkta det där slutsteget är MTOR 1, mitt är MTOR 2 dvs 2 channel.. Jag var slarvig.

3 466 Inlägg
29 juni 2012
Nyborjarn skrev:
Ojj ursäkta det där slutsteget är MTOR 1, mitt är MTOR 2 dvs 2 channel.. Jag var slarvig.

Du kan fortfarande inte köra både bas och högtalare på det steget.  Bästa alternativet är att köra högtalarna på stereon och basen på steget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

8 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Jäklar vad jobbigt, då blir de att vänta på ny stereo.. Hur mycket effekt måste stereon tåla för mina högtalare?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juni 2012
Stereon tåla? whatwhat?
Du behöver inte vänta på någon ny stereo...
Kör med steget på basen och högtalarna på stereon smile
I väntan på ett 4 kanals till övriga högtalare!

8 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Okej, bra att veta! Var skall jag lägga crossovern? För de blir väl lite jobbigt att ha den inne i panelen framme.. Jag är lite osäker big_smile

1 224 Inlägg
29 juni 2012
Nyborjarn skrev:
Okej, bra att veta! Var skall jag lägga crossovern? För de blir väl lite jobbigt att ha den inne i panelen framme.. Jag är lite osäker big_smile

Jag har satt fast min där extraknappar för extrautrustning finns på panelen smile

i-vtec Do you?

8 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Okej, tackar för all hjälp! Skall ut o meka här när kablarna kommer!

8 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Vill ni rekommendera ett par bra stereon? I mellanklass , sparar på pengar lite..

Sök