4360
Sök

Angående bortsprungna hästar i slitna motorer...

565 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Hallå!

Jag har alltid hört att när en motor används så försvinner det hästar allt eftersom. Vad är det som händer egentligen, blir det beläggningar, lager som börjar gå trögare mm? Som exempel, min Volvo har gått drygt 40k, skulle jag kunna renovera den och märka någon som helst effektskillnad?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

12 086 Inlägg
30 juni 2012
Det som gör en motor märkbart slöare är nog främst reducering av kompression.

Slitna kolvringar och läckande ventiler.

Jag skulle inte riva ner hela motorn för att möjligen få några hästar till. Åker du sugmotor är ju bilen slö oavsätt skick. Och kör du turbo kan du kompensera med lite mer laddtryck smile

JFfoto
30 juni 2012
Germax skrev:
Det som gör en motor märkbart slöare är nog främst reducering av kompression.

Slitna kolvringar och läckande ventiler.

Jag skulle inte riva ner hela motorn för att möjligen få några hästar till. Åker du sugmotor är ju bilen slö oavsätt skick. Och kör du turbo kan du kompensera med lite mer laddtryck smile

Om man har en riktig gammal bil, 70talet? så märks det nog skillnad, såg på topgear att dom skulle testa gamla sportbilar, så mätte dom effekten, tror jeremys bil hade förlorat 80-100 hästar genom åren :p

6 712 Inlägg
30 juni 2012
Har du rätt komp i motorn behöver inget lyftas..annars är det typ tändstift, tändkablar, lambda, LMM och spridare som gör effekt förlusten. Igensotad katalysator om det finns.

Enklaste testet är om 0-100 tiden stämmer ;P

De/Dem

Sök