Angående trimning av v8 motor

jockev8
30 juni 2012 · 127 Inlägg

har fått tag i en chrysler v8 360 från en 85:a van.

tänkte gjort en liten bus bil med denna i men är det lönt att trimma en van motor eller är blocken annorlundare i dessa än de va i typ valle, duster,dart mm?

motorn är förgasare.

mvh

ajonasson
2 juli 2012 · 583 Inlägg

Att trimma en sugbil är i regel dyrt jämföreslse med överladd. Det beror på hur mycket du vill göra själv förståss.

Det som ger mest är att porta top och riktiga headers. Orginal brukar det sitta råa gjutjärns grejjer.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
jockev8
5 juli 2012 · 127 Inlägg

ajonasson skrev:
Att trimma en sugbil är i regel dyrt jämföreslse med överladd. Det beror på hur mycket du vill göra själv förståss.

Det som ger mest är att porta top och riktiga headers. Orginal brukar det sitta råa gjutjärns grejjer.

Mvh
Anders

tänkte fixa topparna, nya stackar o kolvar samt ny vev o kam. annat insug o förknasare men är det lönt på en van motor?

vet inte om dessa skiljer sig mot de andra v8:orna

cidde
9 maj 2013 · 19 Inlägg

kompet skiljer dem åt, så byter du kolvar så blire väll lika som en 360 från en duster. men är du säker på att det är en 360 ? brukar sitta 318 i gamla vanar tongue

Chevrolet Chevelle "SS454 clone" (1970)
BMW e46 320 (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2013 · 14 060 Inlägg

cidde skrev:
kompet skiljer dem åt, så byter du kolvar så blire väll lika som en 360 från en duster. men är du säker på att det är en 360 ? brukar sitta 318 i gamla vanar tongue

Det brukar väl vara så va!!


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VW_67
12 maj 2013 · 446 Inlägg

Gamla vanar BRUKAR ha 318, men även 360 o 440 förekommer beroende på modell (iaf i staterna)

318 0 360 är helt olika block, så det är i stort sett ingenting som är likt.. 318 är SB, 360 BB...

Ett tips om du ska börja trimma är att köpa ett renoveringskit från summit, komplett med alla lager, packningar o kolvar!! (med ett flertal kompressionsförhållanden att välja bland)

Finns många moparforum på nätet där du kan få hjälp av kunniga chryslernördar.
Att byta kolvar för högre komp är nästan ett måste för bättre knuff i motorn, sen kommer en vassare kam göra rejäl skillnad. vanar har lågt komp och väldigt snälla kammar med låga lyft, rena astmamotorer wink sen kan man börja plocka godis från hyllorna: insug, fyrportare, headders, modernare tändning, toppar... högflödes oljepump o vattenpump är också vettiga investeringar..

Så länge du håller dig under 5000 varv så räcker original stakar o vev rätt långt. Original gjutjärnsvevar gillar inte höga varv..

Har 318 från en van i min 244, men jag har bara bytt insug, förgasare och brytarlös HEI-tändning än så länge.. bra med mos i lätt bil wink

cidde
15 maj 2013 · 19 Inlägg

du grabben.. mopars 360 det är en smallblock det! du blandar säkert ihop det med mopars 361 som dock är bigblock

BMW e46 320 (2001)
Chevrolet Chevelle "SS454 clone" (1970)
jockev8
22 maj 2013 · 127 Inlägg

cidde skrev:
kompet skiljer dem åt, så byter du kolvar så blire väll lika som en 360 från en duster. men är du säker på att det är en 360 ? brukar sitta 318 i gamla vanar tongue

yep vanligast är väll 318 men våran Dodge custom van drivs av en 360 v8  smile

cidde
24 maj 2013 · 19 Inlägg

okej fränt prova trimma på du smile har en 360 själv i min satellite, hade tänkt köpa mej en 440 dock men 360 går rätt bra den med smile

Chevrolet Chevelle "SS454 clone" (1970)
BMW e46 320 (2001)
PerArne Mycke vill ha mer...
15 december 2013 · 611 Inlägg

jockev8 skrev:

ajonasson skrev:
Att trimma en sugbil är i regel dyrt jämföreslse med överladd. Det beror på hur mycket du vill göra själv förståss.

Det som ger mest är att porta top och riktiga headers. Orginal brukar det sitta råa gjutjärns grejjer.

Mvh
Anders

tänkte fixa topparna, nya stackar o kolvar samt ny vev o kam. annat insug o förknasare men är det lönt på en van motor?

vet inte om dessa skiljer sig mot de andra v8:orna

Ny vev och stakar behöver du inte byta, om du nu inte ska byta till ett stroker kit eller köra med turbo/kompressor/lustgas och sikta på 5-600HK+. Upp till 4-500 hästar räcker orginal till.

Topparna bör du kolla upp gjutnumret på och återkomma men 360 i allmänhet brukar ha schyssta toppar.

Kolvarna kan du byta till högkomps kolvar som ligger jäms med packningsytan på blocket, orginal kolvarna går inte ända upp för att sänka kompressionen.

Alternativt behålla orginal kolvarna och plana topplocken istället för att få upp kompressionen men då måste du även plana av ytan mot insuget för att få det att passa.


Motorn i sig är inte dålig bara för att den kommer från en van för alla smallblock motorer efter 72 är i stort sett identiska med olika setup bara.

Sök på "Mopar 360 LA" på google och du kommer ha läsning i flera dagar!

//Per-Arne
cidde
4 januari 2014 · 19 Inlägg

en grej att tänka på är väll å att 360 har en vev  som externt balanserad, kan vara bra att veta när man ska byta turbin eller liknande. du kommer isf behöva en extern balanserad flexplata för att få rätt balans på det hela smile

värkar vara en bra motor endå när man läst på lite, tror jag skiter i 440 å trimmar vad jag har smile

BMW e46 320 (2001)
Chevrolet Chevelle "SS454 clone" (1970)
PerArne Mycke vill ha mer...
4 januari 2014 · 611 Inlägg

Ja det går ju att få bra krut ur smallblock också.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang