VW_67
12 maj 2013
· 446 Inlägg
Gamla vanar BRUKAR ha 318, men även 360 o 440 förekommer beroende på modell (iaf i staterna)
318 0 360 är helt olika block, så det är i stort sett ingenting som är likt.. 318 är SB, 360 BB...
Ett tips om du ska börja trimma är att köpa ett renoveringskit från summit, komplett med alla lager, packningar o kolvar!! (med ett flertal kompressionsförhållanden att välja bland)
Finns många moparforum på nätet där du kan få hjälp av kunniga chryslernördar.
Att byta kolvar för högre komp är nästan ett måste för bättre knuff i motorn, sen kommer en vassare kam göra rejäl skillnad. vanar har lågt komp och väldigt snälla kammar med låga lyft, rena astmamotorer sen kan man börja plocka godis från hyllorna: insug, fyrportare, headders, modernare tändning, toppar... högflödes oljepump o vattenpump är också vettiga investeringar..
Så länge du håller dig under 5000 varv så räcker original stakar o vev rätt långt. Original gjutjärnsvevar gillar inte höga varv..
Har 318 från en van i min 244, men jag har bara bytt insug, förgasare och brytarlös HEI-tändning än så länge.. bra med mos i lätt bil