2406
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 602 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
1 412 Inlägg
18 januari 2013
#441
För mig syns den iaf.

374 Inlägg
18 januari 2013
#442
Mycket schysst!

Med tanke på priset på nya och svårigheter att få tag i begagnade så är det ju perfekt att kunna tillverka egna! smile

Tror det skulle finnas intresserade om du kan tillverka för bra pris!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

692 Inlägg
20 januari 2013
#444
En sak är helt klar - man blir mållös....! Så jäkla kul att följa detta - detta är bilporr på hög nivå - underbart!


Wankel-snubbe
325 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#445
Jobbade lite med coiloverfästet till bakvagnen i helgen.

Svarvade tappen i manuell svarv, och är inte helt nöjd. Kommer troligtvis göra om det hela i CNCn istället. Gängan blev inte så bra med gängsnittet, och jag kunde inte gänga med matning då svarven har råkat ut för rally-växlingar på senare tiden. Så matningen har lätt för att trilla ur...

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/StoumltdaumlmparefaumlsteBak-01_zps66e7fce7.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130126_170451.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130126_173705.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130127_114131.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

920 Inlägg
27 januari 2013
#446
jag tycker det ser skit fint ut !

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Tüsk / JDM
262 Inlägg
27 januari 2013
#448
Prem lagt ! Sjukt coolt bygge, Riktigt kul att se någon köra All in!


211 Inlägg
29 januari 2013
#449
Mycket trevlig läsning och tittande i den här tråden! smile
Man får fina doser med inspiration!! smile

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

2 Inlägg
29 januari 2013
#450
grymt att du bygger allt själv! längtar efter resultatet!! smile

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
29 januari 2013
#451
Har du någon tanke mellan tummen och stortån när den ska vara klar?

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Wankel-snubbe
325 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#452
Efterlysning!

Undrar om det är någon som har ett defekt bak-nav till nyare Volvos, V70, S60 eller liknande. Jag behöver ett för att göra ett experiment. Och vill inte sabba de jag har. Plus att även begagnade på skroten är "dyra".

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/3028-new_2009-12-01-2009120192930.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

1 februari 2013
#453
helt chockad över detta bygge !!:oo så sjukt grymt att du gör så mycket själv, ska följas !!!smile)


Wankel-snubbe
325 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#454
Hittade en gammal bild från när vi flyttade in i garaget... man kan inte annat än le och skaka på huvudet. Hur ska vägbulorna må efter mig?!

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/Lowrider-Tegheim_zpsf2632b35.png

Mooseville Performance - Tegheim

däcksparkare
1 046 Inlägg
2 februari 2013
#455
hehe, lagom låg wink

Motor utan turbo suger >.>

Maskinförare
681 Inlägg
2 februari 2013
#456
jäklar där kan inte vara många cm i frigång, häftigt! smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

10 164 Inlägg
3 februari 2013
#457
Lagomt låg trevligt trevligt. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Wankel-snubbe
325 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#458
Kapade sönder ett av de naven jag fick med mig hem igår.
Förstår inte hur Volvo (SKF) monterade ihop det här? Hade velat göra en egen medbringare i samma nav-fäste, men tror inte man kan montera isär och ihop navet som lekman.
Anledningen till en egen medbringare är möjligheterna att hatvå olika bultdelningar utan att ha spacers.
Eftersom det är brett emellan naven som det är så skulle spacers tvinga mig använda fälgar med extremt ET.

Glömde självklart fota naven, men har desto mer andra bilder smile

Ställde in ett par 19" fälgar som jag har över, för att se hur det skulle kunna bli. Dessa har suttit på en Audi tidigare, så det är ju inte rätt bultdelning, men det blev ganska trevligt.
235/35-19" är trångt att få in mellan bakaxel och skärmkant bak! Man får sänka bakaxeln max, och kila in fälgen...

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_144401_zps59ba1a84.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_143207_zps93e346e0.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_160433_zpsb13303a3.jpg

Sen har jag gjort ett test-rör för framvagnen. Det kommer bli fruktansvärt trångt.
Infjädringen begränsades till ca 70mm skulle jag tro, mätte inte exakt. Dessutom begränsas svängradien
rejällt. Om man i framtiden skulle vilja ha bredare däck än 225/45-17" fram, så blir det ännu sämre.
Hade varit guld om man kunde bocka ett rör lite och gå runt båda bärarm och däck. Ska göra en mall och se hur det blir.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_160036_zpsfeefa29b.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_160108_zps6ed15d9e.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_160128_zps8eb93a47.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_160321_zpse0cae3e9.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130203_160757_zps46323d6c.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

Huh? (`´,)
518 Inlägg
3 februari 2013
#459
Varför inte dra röret rakt bak sen bocka röret 45grader eller liknande? Jag är ingen bur byggare men de borde gå dock kan det bli lite svagare än ett rakt rör. Du har ju ändå röret bakom instrumentpanelen att kunna ta stadga ifrån med en liten triangel i hörnet

Vid dörren har du triangeln jag menade.
http://www.rally-racing.com/Safari/bur.JPG

Kan du inte annars dra röret rakt upp sen bocka in det så du får lite mera frihet runt hjulet? eller är det någon SFRO regel som måste följas?
Senast redigerat av Works (3 februari 2013)

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

10 164 Inlägg
3 februari 2013
#460
Så som du har plaströret på sista bilden borde väll funka rätt bra eller? smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök