4322
Sök

Mitsubishi Galant 2000 GTi-16 -89 dricker 1 dl olja per 100 km

5 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Den dricker möjligtvis lite under 1 dl per 100 km, men inte mycket mindre. Det börjar bli dyrt att fylla på olja stup i kvarten. Är detta något man kan lösa själv?

För övrigt så går bilen bra, röken från avgasröret är genomskinlig.

6 712 Inlägg
5 juli 2012
Inga ytliga läckage?

De/Dem

5 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Inga ytliga läckage?

Nepp, det är torrt under bilen.

6 712 Inlägg
5 juli 2012
Kör du mycket på höga varv?
Om du inte ser något läckage utsidan så är det internt läckage..kolla färgen på kylvätskan och lukta

De/Dem

5 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Kör du mycket på höga varv?
Om du inte ser något läckage utsidan så är det internt läckage..kolla färgen på kylvätskan och lukta

Nej, kör helt normalt, faktiskt på ganska låga varv då jag brukar ekonomiköra. Håller mig alltid under 100 km/h.

Kylarvätskan både såg ut och luktade som vanlig glykol, den hade en grön nyans och inte det minsta spår av olja i sig. Jag kollade/luktade både i expansionskärlet och i kylaren.

6 712 Inlägg
5 juli 2012
Troligen ventiltätning som gått då..måste lyfta toppen i sånt fall.

De/Dem

5 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Troligen ventiltätning som gått då..måste lyfta toppen i sånt fall.

Och att lyfta toppen är inget man gör själv va?

6 712 Inlägg
5 juli 2012
Om du vet hur du byter kamrem så är det inga problem.. bara du sätter tillbaka allt rätt ;3

Bör ändå komp. testa först, har du liite mindre komp på ena cylindern och får mer ifall du sprutar in lite olja så är det kolvring (Skulle förmodligen få andra symtomer då också, därav känns det som ventiltätning)

De/Dem

5 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Om du vet hur du byter kamrem så är det inga problem.. bara du sätter tillbaka allt rätt ;3

Bör ändå komp. testa först, har du liite mindre komp på ena cylindern och får mer ifall du sprutar in lite olja så är det kolvring (Skulle förmodligen få andra symtomer då också, därav känns det som ventiltätning)

Klarar man av att byta ventiltätningarna sålänge man inte har tummen mitt i handen?

Jag har sett en guide där de visar hur man byter kamremmen på en 740, vilket verkar otroligt enkelt. Men kammen har väl ingenting med toppen att göra?

Toppen är väl locket som sitter ovanför kamaxlarna, där man även fyller på olja?

6 712 Inlägg
5 juli 2012
Övrekåpan är ventilkåpan..Är så att för att plocka bort toppen så måste kamremmen bort (Lika bra att byta)

De/Dem

Sök