3634
Sök

Startspärr Saab 93?

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Hejsan.
Är så att jag har nyss haft på steg tre på min Saab 93 Monte Carlo, Årsmodell 99 med  t5 motor, Men den vägrar att starta nu. Vi gissar att det är startspärren som spökar eftersom boxen min har fått ny mjukvara.
Bilen startar snabbt(ca 1 sekund som max) för att sedan lägga av. Drar man ut nyckeln och sedan efter en stund försöker starta igen så hör man bränslepumpen som vanligt i ca 1 sekund för att sedan lägga av.

Att tillägga är att bilen gick problemfritt innan jag skickade iväg min box till Maptun för ny programvara.

Tacksam för all hjälp!

Saab forever wolf in sheeps clothing

1 037 Inlägg
5 juli 2012
du måste gifta in boxen i bilen!! Görs med tech2 på tex en saabhandlare. för mig tog de 5 min och kostade 295spänn.
Gör så här. sätt in originalboxen i bilen, kör till en saabhandlare (boka tid kanske?)
Ha knäskyddet dör boxen sitter öppet så de kommer åt lätt, byt box när du är där och be dom gifta in nya boxen i bilen , dvs aktivera startspärren i den nya boxen. starta och gasa iväg smile
Senast redigerat av Mangisen (5 juli 2012)

1 037 Inlägg
5 juli 2012
Såg nu att du fick tillbaka din "gamla" box med nyprogramvara? Då får du helt enkelt låna box nånstans som inte har aktiverad startspärr (VSS)

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Men saken är det att enligt maptun så skulle den starta utan problem efter att jag fått på allt. Frågade också redan innan jag beställde trimmet om det kommer bli något problem med VSS efter att jag fått tillbaka boxen, Och dem sa blankt nej och att den kommer starta direkt utan större ingrepp.

1 037 Inlägg
5 juli 2012
Då har ju uppenbarligen problem med VSS:en till 100%, tyvärr är det bara tech2 som gäller, bilen har tappat kommunikationen med boxen och måste giftas in på nytt, hade liknande problem när jag kopplade in mitt steg3 från Nordic, men jag löste de ju genom originalboxen smile

1 037 Inlägg
5 juli 2012
Ett tips är att kolla larmdioden uppe på brädan, blinkar den vid start eller tändning på är VSS:en på

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Den blinkar inte alls

1 037 Inlägg
5 juli 2012
va 3 år sedan jag satte i mitt, kan ha fel med dioden, men som sagt, tech2 som gäller, känner du nån med extrabox?

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Nej, tyvärr så vet jag inte det. Men hur ska jag förklara det här felet? Ringde till Mekonomen och dem fattade inget alls av det jag sa, Och sen är inte risken att de har in den vanliga mjukvaran igen då?

EDIT: Sen är det ju inge ide att byta box med någon. Då är det ju fortfarande en ny box som inte godtas av VVS:en
Senast redigerat av Iggge (5 juli 2012)

1 037 Inlägg
5 juli 2012
Jag har ju sagt jag har haft exakt samma fel, jag har 2 boxar liggandes UTAN vss, synd du bodde så långt ifrån. De ENDA de gär med tech2 kontrollen är att aktivera VSS funktionen i din box, de tar alltså inte bort din programvara på något sätt..

1 037 Inlägg
5 juli 2012
När jag köpte trimmet så fick jag en färdig box från Nordic, och inom 7 dagar så skickas ogirinalet tillbaka, tyvärr så verkar inte maptun ha denna tjänsten och där står du med en bil som inte startar, ring till dom igen och förklara hur det ligger till?

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mangisen skrev:
När jag köpte trimmet så fick jag en färdig box från Nordic, och inom 7 dagar så skickas ogirinalet tillbaka, tyvärr så verkar inte maptun ha denna tjänsten och där står du med en bil som inte startar, ring till dom igen och förklara hur det ligger till?

Jo, Dem har den tjänsten men dem hade ont om boxar och dem visste inte när dem skulle få en box som kunde skickas till mig. Så då frågade dem om jag kunde skicka min egen box till dem och därmed skynda på beställnigen.

1 037 Inlägg
5 juli 2012
tråkigt det drabbade dig på det sättet, de kompisar som trimmat sina saabar har alltid fått gifta in sina boxar, hade kunnat skicka till dej men då har du ju inte den förrän på måndag..

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mangisen skrev:
Jag har ju sagt jag har haft exakt samma fel, jag har 2 boxar liggandes UTAN vss, synd du bodde så långt ifrån. De ENDA de gär med tech2 kontrollen är att aktivera VSS funktionen i din box, de tar alltså inte bort din programvara på något sätt..

Jaha, Ja då förstår jag vad du menar smile Men jag ska i alla fall åka till en kille som jobbar på Bilkompaniet som ska fixa detta till mig. Men dem var oroliga över att mjukvaran som maptun lagt in kan försvinna om dem ska fixa så den startar. Vi får se, Jag ringer Maptun imorgon.

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mangisen skrev:
tråkigt det drabbade dig på det sättet, de kompisar som trimmat sina saabar har alltid fått gifta in sina boxar, hade kunnat skicka till dej men då har du ju inte den förrän på måndag..

Ja, Absolut. Men jag har berättat om att jag ska "gifta" in boxen men ingen har någon aning om vad jag pratar om och då har jag ringt mekonomen och Bilkompaniet.
Och tack för det men jag kan nog köpa en av dig om detta skiter sig smile

1 037 Inlägg
5 juli 2012
Iggge skrev:
Mangisen skrev:

Jaha, Ja då förstår jag vad du menar smile Men jag ska i alla fall åka till en kille som jobbar på Bilkompaniet som ska fixa detta till mig. Men dem var oroliga över att mjukvaran som maptun lagt in kan försvinna om dem ska fixa så den startar. Vi får se, Jag ringer Maptun imorgon.

Kan garantera att programvaran inte försvinner , i tech 2 är de massa menyer, precis som i en telefon eller dator, och i en meny så finns VSS startspärrfunktion på/av . De går alltså inte in i nåt annat som kan skada boxen på nåt sätt, de nollar även felkoder om du har några.. De tar max 2 min och fixa detta, jag åkte själv till Saab i falkenberg och de va suveräna smile

1 037 Inlägg
5 juli 2012
Berätta att du har en trimbox i bilen som gör att bilen inte startar förrän de går in ich aktiverar VSS stöldskydd så ska du se att de hänger med hehe smile

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mangisen skrev:
Iggge skrev:
Mangisen skrev:

Kan garantera att programvaran inte försvinner , i tech 2 är de massa menyer, precis som i en telefon eller dator, och i en meny så finns VSS startspärrfunktion på/av . De går alltså inte in i nåt annat som kan skada boxen på nåt sätt, de nollar även felkoder om du har några.. De tar max 2 min och fixa detta, jag åkte själv till Saab i falkenberg och de va suveräna smile

Tack smile Detta ska jag berätta så kanske dem har någon aning om vad jag är ute efter smile jag återkommer imorgon eller Lördag och berättar hur det gått. Dem visste inte om dem hade tid imorgon, Men lördag morgon fanns det tid:)

241 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Mangisen skrev:
Berätta att du har en trimbox i bilen som gör att bilen inte startar förrän de går in ich aktiverar VSS stöldskydd så ska du se att de hänger med hehe smile

Precis det jag berättade smile Och dem visste att det var TECH2 som krävdes också Men dem sa ändå att det kan bli Saabs orginalmjukvara efter ingreppet.

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Det lösta sig. Det tog 5 min och fick betala en slant med tack för all hjälp smile

Sök