4409
Sök

Blyad 100 oktanig bensin i nyare bil?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Hur ligger det till med att tanka i blybensin i en nyare bil, är helt med på att kattarna måste bort för att dom inte ska packa ihop men i övrigt?
Borde inte vara något problem eller?

Autotech

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 juli 2012
Bra fråga hur spridarna mår. Väldigt fina kanaler i spridare jämfört med en gammal förgasare.

Vette tusan fall blyet kan påverka lambdasonden heller.

Jag skulle nog inte provat.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Cambrant
5 juli 2012
Finns det ens blybensin å tanka nånstans?

Båtmek
720 Inlägg
5 juli 2012
Varför vill man göra det?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
myran skrev:
Bra fråga hur spridarna mår. Väldigt fina kanaler i spridare jämfört med en gammal förgasare.

Vette tusan fall blyet kan påverka lambdasonden heller.

Jag skulle nog inte provat.

Hmm...aa kan vara så. Tack

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
J_Jespersen skrev:
Varför vill man göra det?

Allt beror på priset smile

Autotech

Ovejävel!
261 Inlägg
6 juli 2012
Har inte funnits på bensinmackar sedan 2000 då det blev förbjudet.

Kör du så dör du!

3 292 Inlägg
8 juli 2012
Vanlig hederlig Blybensin har ju en lätt röd färg och jag har ärligt inte sett sån överhuvudtaget sen i slutet på 90 talet tror jag.. 1999-2000 nån gång kanske.. var får man ta på sån nu för tiden ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 656 Inlägg
8 juli 2012
Danne_1977 skrev:
Vanlig hederlig Blybensin har ju en lätt röd färg och jag har ärligt inte sett sån överhuvudtaget sen i slutet på 90 talet tror jag.. 1999-2000 nån gång kanske.. var får man ta på sån nu för tiden ?

import ?wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 juli 2012
Varför skulle det inte gå? Många myter florerar och har florerat kring bly/inte bly. Sedan är ju frågan vad man vill ha det till? Bly tillfördes för att kunna höja oktanhalten på soppan då toppventilsmotorer med högre komp krävde det, numera finns blyfri 99 och själva blyet i sig ger ingen effekthöjning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 024 Inlägg
8 juli 2012
caromania skrev:
Varför skulle det inte gå? Många myter florerar och har florerat kring bly/inte bly. Sedan är ju frågan vad man vill ha det till? Bly tillfördes för att kunna höja oktanhalten på soppan då toppventilsmotorer med högre komp krävde det, numera finns blyfri 99 och själva blyet i sig ger ingen effekthöjning.

Blyet hade väl främst till uppgift att smörja ventilsätena? Det är därför man måste hälla i blyersättningsmedel i gamla bilar som inte har härdade ventilsäten.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Danne_1977 skrev:

import ?wink

Typ så ja...

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Så då är det sonderna som kan fara åt skogen då om man redan tagit bort kattarna.
Ja det är ju inte billigt med sonder...

Autotech

612 Inlägg
8 juli 2012
Gamla flygplan med stora kolvmotorer kör fortfarande blyad högoktanig soppa, så med rätt kontakter bör det inte vara svårt att få tag i idag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 juli 2012
Expoze skrev:
caromania skrev:

Blyet hade väl främst till uppgift att smörja ventilsätena? Det är därför man måste hälla i blyersättningsmedel i gamla bilar som inte har härdade ventilsäten.

Nej, det är bara vad alla tror. Blyet tillfördes för att få upp oktantalet för att inte de moderna motorerna skulle spika ihjäl sig. Förövrigt var det stora protester och stormar kring införandet av blyet för 70 år sedan då man trodde att - ventilsätena skulle brännas pga blyet... Blyersättningsmedel "för äldre bilar" är sannolikt en av de största mest lyckade falsarier som oljeindustrin lyckats pådyvla oss bilägare och entusiaster.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
8 juli 2012
Kör inte snarare en väldig massa flygplan med blyad bensin?

4 637 Inlägg
8 juli 2012
Tror blyad bensin försvann runt 1994. Då tillsattes istället blyersättningsmedel som förvann från pumparna runt år 2000. Numera säljs blyersättningsmedel bara på flaska att blanda i själv.
Senast redigerat av Navkapsel (9 juli 2012)

4 637 Inlägg
8 juli 2012
caromania skrev:
Expoze skrev:
caromania skrev:

Nej, det är bara vad alla tror. Blyet tillfördes för att få upp oktantalet för att inte de moderna motorerna skulle spika ihjäl sig. Förövrigt var det stora protester och stormar kring införandet av blyet för 70 år sedan då man trodde att - ventilsätena skulle brännas pga blyet... Blyersättningsmedel "för äldre bilar" är sannolikt en av de största mest lyckade falsarier som oljeindustrin lyckats pådyvla oss bilägare och entusiaster.

Hur är det med förgasarnålen då? Hört ryktas om att de slits ner fortare i vissa bilar utan blyersättning...

197 Inlägg
10 juli 2012
Danne_1977 skrev:

Enligt wikipedia (som kan självklart allt om allt roll ) så finns blyad bensin i Burma, Afghanistan, Algeria, Iraq, Nord Korea och Yemen. Bara att åka dit och hämta.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

caromania skrev:
Expoze skrev:
caromania skrev:

Har du någon källa? smile

För vet att Bosse Bildoktorn sa att det är nödvändigt, men han kanske lobbyist åt OKQ8 cool haha tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök