Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)
Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med smidda kolvar och stakar. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga att jag renoverat en hel motor på egen hand, och dessutom lyckats få igång den utan missöden :) Det har varit en lärorik process och jag har försökt dokumentera så mycket jag hunnit med! Bilder finns det gott om :) Effektmässiga mål är 400whp, men just nu ligger jag på 261whp och 308wNm (est 322hp & 366Nm). I vinter/vår har bilen fått en uppgraderad drivlina (S4 01E låda och diff) och nya bussningar bak. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om projektet och fråga gärna om det är något som är oklart! //Pexi
Pexi92 skrev: såhär står det i fordonets tekniska del: "Drivkraft: 01 Bensin Antal cylindrar: 4 Arbetssätt: 2 4-takt, otto Slagvolym: 1780 Effekt (kw): 110.0 Turbo: 1 Co2-halt: 0"
Om du tänker på katalysatorkrav så måste alla bilar efter -89 ha en monterad och fungerade katalysator... Angående mappningen så kan det nog påverka lite, men du har ju trots allt halva original-downpipet kvar så det flödar ju inte så överdrivet mycket bättre på grund av 'hemmabygget'. Troligtvis kommer mottrycket öka lite.
Men du kan ju byta till katalysator innan besiktningen och sedan är det väl bara att byta tillbaks?
Pexi92 skrev: såhär står det i fordonets tekniska del: "Drivkraft: 01 Bensin Antal cylindrar: 4 Arbetssätt: 2 4-takt, otto Slagvolym: 1780 Effekt (kw): 110.0 Turbo: 1 Co2-halt: 0"
Om du tänker på katalysatorkrav så måste alla bilar efter -89 ha en monterad och fungerade katalysator... Angående mappningen så kan det nog påverka lite, men du har ju trots allt halva original-downpipet kvar så det flödar ju inte så överdrivet mycket bättre på grund av 'hemmabygget'. Troligtvis kommer mottrycket öka lite.
Men du kan ju byta till katalysator innan besiktningen och sedan är det väl bara att byta tillbaks?
Jojo, givetvis! Tanken är ju att snickra ihop ett avgassystem i 3" rostfritt, men själv har jag inte verktyg eller kunskap till detta.. Man får isåfall kapa bort downpipet som dom har byggt och svetsa tid en fläns som passar katalysatorn?
Edit: Ska katalysatorn sitta direkt mot turbon eller mot flänsen nere efter downpipe?
Pexi92 skrev: såhär står det i fordonets tekniska del: "Drivkraft: 01 Bensin Antal cylindrar: 4 Arbetssätt: 2 4-takt, otto Slagvolym: 1780 Effekt (kw): 110.0 Turbo: 1 Co2-halt: 0"
Om du tänker på katalysatorkrav så måste alla bilar efter -89 ha en monterad och fungerade katalysator... Angående mappningen så kan det nog påverka lite, men du har ju trots allt halva original-downpipet kvar så det flödar ju inte så överdrivet mycket bättre på grund av 'hemmabygget'. Troligtvis kommer mottrycket öka lite.
Men du kan ju byta till katalysator innan besiktningen och sedan är det väl bara att byta tillbaks?
Jojo, givetvis! Tanken är ju att snickra ihop ett avgassystem i 3" rostfritt, men själv har jag inte verktyg eller kunskap till detta.. Man får isåfall kapa bort downpipet som dom har byggt och svetsa tid en fläns som passar katalysatorn?
Edit: Ska katalysatorn sitta direkt mot turbon eller mot flänsen nere efter downpipe?
Katalysatorn sitter direkt efter turbon, det dom har gjort är att dom har använt flänsarna från original-katalysatorn och svetsat på ett rör.
Här har du en bild på katalysatorn, nr 3:
Det är bara att bulta bort deras hemmabygga och montera dit katalysatorn.
Pexi92 skrev: förstår va du menar, ser var lambda sonden sitter på din bild. Har du något mått vad det är för avstånd mellan flänsarna? Så ska jag gå och mäta
Har inte den liggandes i närheten, men du ska inte behöva mäta något, det är bolt-on. Sitter samma katalysator på alla 1.8T och då du har original-downpipet kvar efter katalysatorn så kommer det passa utan tvekan.
Ibland förstår jag inte vad folk tänker när de fixar på bilar.. Konstaterade redan när jag köpte bilen att den har för högt laddtryck och ingen reglering på trycket (WS var helt ur kopplad på vacuumsidan). Ingen skillnad vid inkoppling heller.. Nu har jag råkat ut för det klassiska K03 viinandet.. inte undra på när bilen laddar 1.5 bar som mest.. Blir att spara lite pengar nu då och införskaffa en annan turbo, tillika montera annan IC och föra på mappning... Då är frågan, var kan jag få tag i en passande beg. turbo?
Pexi92 skrev: Ibland förstår jag inte vad folk tänker när de fixar på bilar.. Konstaterade redan när jag köpte bilen att den har för högt laddtryck och ingen reglering på trycket (WS var helt ur kopplad på vacuumsidan). Ingen skillnad vid inkoppling heller.. Nu har jag råkat ut för det klassiska K03 viinandet.. inte undra på när bilen laddar 1.5 bar som mest.. Blir att spara lite pengar nu då och införskaffa en annan turbo, tillika montera annan IC och föra på mappning... Då är frågan, var kan jag få tag i en passande beg. turbo?
letar efter turbo jag med. inga är speciellt billiga tyvärr om man inte har bra kontakter och lite tur var beredd på de (: men de är säkert värt de! mycket fina bilar!
Efter en lång kväll i garaget igår lyckades jag hitta sista anslutningen till turbons tryckstyrning. Förutom vacuum slangen från solenoiden till WG så fanns det en slang till som skulle gå till turbon, här hittade jag en skruv och på turbon hittade jag en slangstump med en skruv...
Kopplade in detta som det ska vara, och från ett laddtryck på max23psi(1,5bar) har jag nu ett laddtryck på max18psi(1,2bar) Dock så är ju dumpventilen slut så har svårt att få den och sluta för att ens bygga upp något tryck. Detta kan även vara en dålig solenoid för WG som spökar har jag för mig? Någon får rätta mig om jag har fel..
Till på köpet så hittade jag orsaken till oljeläckan, oljeröret som går från turbon läcker från alla möjliga ställen, även ett till rör nånstans runt turbon läcker men är lite svårt att se.. Ännu ett problem är att pga. för högt tryck så har turbon tryckt ut mycket olja i luftsystemet så det måste rengöras.. Och även en ny turbo är på listan..
Nå.. Det var gårdagen.
Idag fick jag låna lift på brorsans jobb, som jag knappt kom upp på..
En liten kort video på undersidan http://www.youtube.com/watch?v=80gTpQ1FHYI , speciellt bakdiffen där någon mer kunnig får berätta hur jag skall gå tillväga för att reparera.. (oljeläckage in my heart)..
Kollade lite leder som behöver bytas inför besiktning.
* Framvagn: Vänster främre nedre länkarmskula slut = byta hela länkarmen (som tur följde en ny med bilen lite tur ska man ha!) * Bakvagn: Höger stabilisatorstag är slut, blir att byta båda.
Andra nödvänliga inköp:
*Dumpventil *Packningssats turbo *Turbo k03/k04 (samma eller uppgradering.. ej så viktigt just nu)
Vid avkörning från liften fick två killar lyfta upp framvagnen så jag kom löst (motorfästena fastnade i rampen..)
Nu har entusiasmen kommit tillbaka! Ikväll påbörjas vårens ljudbygge!
Dagens Agenda:
[X] Inhandla Material till bygget [ ] Dra 50mm2 Kopparkabel mellan främre och bakre batteri (MKEM från Jobbet!) [ ] Hitta plats för ett 70Ah UPS batteri bak i skuffen [ ] Malla ut ryggstödsskivan (mer om detta senare) [ ] Bygga Lådan
Ursäkta för sen update, men har varit två långa kvällar/nätter i garaget! Tisdag-Onsdag gick jag hem vid 03... Och idag Onsdag-Torsdag gick jag hem 01..
Inhandlat 16mm MDF
Plocka bort det gamla
Hitta det en svetsning av bakre övre högra hörnet där dom inte har rostskyddat..
Första försöket med batteriet Gav upp detta ganska fort och hittade på något roligare
Malla lite
Räkna lite volym
Arbetsplatsen...
Början av lådan
Lim&fogmassa (y)
Det tar sig!
Ojdå, här händer det saker!
Första titten på specialporten
Redig arbetsplats!
Så går det när man sitter på knä på golvet..
Dag 2:
Oj här har det hänt saker, fick bli en 110 flexböjj som port!
Specialporten
Försök nr2 med batteriet!
Oj vad duktig jag är på att ta bilder när jag jobbar..
Lådan sitter fast med ett spännen på var sida i specialporten, som i sig själv sitter fastskruvad i bilen.
Slutgiltliga med batteriet!
Ojoj..
Så vart den!
Helt nöjd med resultatet spelar på riktigt bra! Har dock inte tillräckligt med ström i systemet för att kunna spela riktigt högt, men hoppande vindrutetorkare har jag redan lyckats med!