Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)

Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med smidda kolvar och stakar. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga att jag renoverat en hel motor på egen hand, och dessutom lyckats få igång den utan missöden :) Det har varit en lärorik process och jag har försökt dokumentera så mycket jag hunnit med! Bilder finns det gott om :) Effektmässiga mål är 400whp, men just nu ligger jag på 261whp och 308wNm (est 322hp & 366Nm). I vinter/vår har bilen fått en uppgraderad drivlina (S4 01E låda och diff) och nya bussningar bak. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om projektet och fråga gärna om det är något som är oklart! //Pexi
  • 138 Följare
  • 251 611 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2020
_DamnIt R1 driver!
3 april 2013 · 5 128 Inlägg

Tradigt med fälgbyte!

Pexi92 Ålänning!
10 april 2013 · 532 Inlägg

Tyvärr står projektet lite stilla för tillfället, har varit fullt med saker i hallen jag brukar vara.. Men nu borde det vara rätt tomt!

Idag har bilen varit på Fram & Bakvagnsjustering, Var rätt mycket toe in så det är fixat, även lite camber fram men pga. orginaldämpar med sänkfjädrar går det tydligen inte att justera camber.. Coilovers nästa!

Här kommer en lista på saker som skall fixas inför besiktning den 07.05.2013

[ ] Stabilisatorstag bak är slut & skall bytas.
#Dessa är beställda#

[ ] Bakdiffens packningar till utgående axlar läcker & skall bytas.
#Beställda#

[ ] Täta div. oljeläckage i framändan, mest från returöret vid turbon, enligt verkstaden kanske ena utgående axels packning på växellådan.
#Undersökas snarast möjligen, beställt packningar till utgående axlar#

[ ] Turbo-byte (om jag hinner).
#Får tillbaka turbon efter helgen, efter det skall gamla turbon plockas isär och turbinhuset skall svarvas ur för att passa till en K04 (K03-K04 hybrid)#

[ ] Titta till nummerplåtsbelysningen.
#Dioderna jag köpte har börjat blinka, bytt ut båda och samma sak igen efter några dagar.. Billigt Sk*t#

[ ] Dagsljus Dioderna skall göras lagliga.
#Skall kopplas så de endast lyser när halvljus är slocket.#

Dock blir det inget gjort denna helg (kanske söndag). Ska på en Afterwork kryssning på fredag = Må dåligt resten av helgen smile sad

Senast redigerat av Pexi92 (10 april 2013)

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
11 april 2013 · 532 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-318540077e8224d342a2d11344260214.jpg

Fick protokollet över justeringen idag!

Så mycket Toe på högersidan fram förklarar däckslitaget & att bilen varit svår att kontrollera när det varit halt, även att ratten varit sned vid körning rakt fram. Att Toe på bakvagnen varit 0 förklarar varför den är otroligt överstyrd.

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
21 april 2013 · 532 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f4fb8f46b4478dd33adabf6b31c3ae41.jpg
Delar på posten denna vecka smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8b08aebd8049097644f54ac66f5924d4.jpg
Palla upp bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-24b32cc8ac8ac67084ed11406c1086bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-b63e38842837e81b964717b71b6a0da8.jpg
Orsaken till varför jag byter tätningar i diffen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-990eb2ceaaab2233946336bcb8cbd42f.jpg
Nya stagen i metall istället för plast smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-47342a8352856f656ef055160fdba252.jpg
Och det var här det började j^vlas... Någon av bilens förra ägare har rundat bulten för påfyllning av olja till diffen så denna var otroligt svår att få bort... Några rundor med blåslampan så löste detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-95965ed9e4d9c9dafb279f451e857db9.jpg
Lite skit...


Just nu håller jag på att ta löst drivknuten på högersidan, saknade dock rätt typ av nyckel (8mm 12 kantad). Men efter lite ringade ordnade detta sig..

Mer update ikväll, beroende på hur sent det blir!

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
22 april 2013 · 532 Inlägg

Fått lite gjort på min lista!

Här kommer en lista på saker som skall fixas inför besiktning den 07.05.2013

[X] Stabilisatorstag bak är slut & skall bytas.

[X] Bakdiffens packningar till utgående axlar läcker & skall bytas.
#Inte ett trevligt jobb...#

[ ] Täta div. oljeläckage i framändan, mest från returöret vid turbon, enligt verkstaden kanske ena utgående axels packning på växellådan.
#Undersökas på onsdag#

[ ] Turbo-byte (om jag hinner).
#Kommer inte hinna göra detta före besiktning#

[ ] Titta till nummerplåtsbelysningen.
#Dioderna jag köpte har börjat blinka, bytt ut båda och samma sak igen efter några dagar.. Billigt Sk*t#

[ ] Dagsljus Dioderna skall göras lagliga.
#Skall kopplas så de endast lyser när halvljus är slocket.#

[ ] Byta påfyllningspluggen till diffen.
#Beställd och kommer på onsdag#

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-47a04a4800ee4708481ca78b0f74f2b0.jpg
Finally!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-32f7985aca5434119842940ad13201a6.jpg
Nya tätningen på plats, inte så knepigt, dock skulle en lift ha underlättat mycket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c63120920375d709f9759114b175d221.jpg
Mumma! Ny olja i diffen nu! smile


Vart en helkväll i garaget, gick å la mig 03.00 .. Idag känns det att man legat ca 12h under bilen och rivit..
Mera meckande på onsdag!

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
27 april 2013 · 532 Inlägg

En till sak avprickad!

Här kommer en lista på saker som skall fixas inför besiktning den 07.05.2013

[X] Stabilisatorstag bak är slut & skall bytas.

[X] Bakdiffens packningar till utgående axlar läcker & skall bytas.
#Inte ett trevligt jobb...#

[x] Byta påfyllningspluggen till diffen.

[ ] Täta div. oljeläckage i framändan, mest från returöret vid turbon, enligt verkstaden kanske ena utgående axels packning på växellådan.
#Drivaxelflänstätningen verkade inte vara boven, dock läcker den mycket motorolja.. men kan inte hitta orsaken till läckan då den kommer från området runt turbon.. #

[ ] Turbo-byte (om jag hinner).
#Kommer inte hinna göra detta före besiktning#

[ ] Titta till nummerplåtsbelysningen.
#Dioderna jag köpte har börjat blinka, bytt ut båda och samma sak igen efter några dagar.. Billigt Sk*t#

[ ] Dagsljus Dioderna skall göras lagliga.
#Skall kopplas så de endast lyser när halvljus är slocket.#

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-13c82d23e22cbe4be93c91eacc18f535.jpg
Ny plugg! Håller även tätt efter bytet av tätningar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-6d8c4d98fcb3d516eea941822823dad3.jpg
Tömde ur värmeskölden runt kardanaxeln..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-85f0774881f36de894e3dec29fe8c7bf.jpg
Rulla Rulla

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-d4b962b4b279f3bbb390eacf4880573c.jpg
Tyckte väl det lät konstigt från under bilen. Fixades med en Slangklämma smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-1ef70d16e1ee64fa27faee6ca26ea3df.jpg
En dåligt åtspännd damask har resulterat i mycket vaselin runt denna drivknut.. Torkat av denna och spännt damaken. Kanske läcker lite olja från drivaxelflänsens tätningen, men verkade inte vara någon olja där efter att jag tokat den rent och kört ca 5mil..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-b6dcc8d9ce2c67ae126c88d52d3f963f.jpg
Hittade felet till den slattriga växelspaken. VÄLDIGT mjuka bussningar i länkarmen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f6a62656512715a6aeb44bbf16fc0701.jpg
Svarva!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-57b7d8655e6e00b38dfa3613ae20209f.jpg
Och vips så hade vi byggt en ersättare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-61635f6c8eb8362df91322359d5107db.jpg
Efter lite justering känns allt bra! Dock är mittläget för 3-4 feljusterat i sjävla lådan så måste alltid ha spaken lite mera åt vänster för att få i 3an eller 4an.. Ngn som vet hur man justerar detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-3e4249b8edc6786b99c0499229a2c075.jpg
Mean Machine




Lite småsaker kvar före besiktningen, mest belysning relaterat. Förhoppningsvis märker dom inte att fjäderbenslagrena är slut, skulle inte orka byta dessa så jag antagligen lägger coilovers runtom i sommar!

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Almqvisst
27 april 2013 · 274 Inlägg

Pexi92 skrev:
En till sak avprickad!

Här kommer en lista på saker som skall fixas inför besiktning den 07.05.2013

[X] Stabilisatorstag bak är slut & skall bytas.

[X] Bakdiffens packningar till utgående axlar läcker & skall bytas.
#Inte ett trevligt jobb...#

[x] Byta påfyllningspluggen till diffen.

[ ] Täta div. oljeläckage i framändan, mest från returöret vid turbon, enligt verkstaden kanske ena utgående axels packning på växellådan.
#Drivaxelflänstätningen verkade inte vara boven, dock läcker den mycket motorolja.. men kan inte hitta orsaken till läckan då den kommer från området runt turbon.. #

[ ] Turbo-byte (om jag hinner).
#Kommer inte hinna göra detta före besiktning#

[ ] Titta till nummerplåtsbelysningen.
#Dioderna jag köpte har börjat blinka, bytt ut båda och samma sak igen efter några dagar.. Billigt Sk*t#

[ ] Dagsljus Dioderna skall göras lagliga.
#Skall kopplas så de endast lyser när halvljus är slocket.#

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 18f535.jpg
Ny plugg! Håller även tätt efter bytet av tätningar smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 23dad3.jpg
Tömde ur värmeskölden runt kardanaxeln..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e8c7bf.jpg
Rulla Rulla

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 80573c.jpg
Tyckte väl det lät konstigt från under bilen. Fixades med en Slangklämma smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6ea3df.jpg
En dåligt åtspännd damask har resulterat i mycket vaselin runt denna drivknut.. Torkat av denna och spännt damaken. Kanske läcker lite olja från drivaxelflänsens tätningen, men verkade inte vara någon olja där efter att jag tokat den rent och kört ca 5mil..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3f963f.jpg
Hittade felet till den slattriga växelspaken. VÄLDIGT mjuka bussningar i länkarmen..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fc0701.jpg
Svarva!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 20209f.jpg
Och vips så hade vi byggt en ersättare!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5107db.jpg
Efter lite justering känns allt bra! Dock är mittläget för 3-4 feljusterat i sjävla lådan så måste alltid ha spaken lite mera åt vänster för att få i 3an eller 4an.. Ngn som vet hur man justerar detta?

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a2c075.jpg
Mean Machine




Lite småsaker kvar före besiktningen, mest belysning relaterat. Förhoppningsvis märker dom inte att fjäderbenslagrena är slut, skulle inte orka byta dessa så jag antagligen lägger coilovers runtom i sommar!

motoroljeläckan kanske kan vara turbon som är dålig och trycker ur sig olja på fel ställen. dom brukar göra de när dom suttit i en längre tid. slang och rör mellan turbo och ic innehöll mycke olja på min iaf. smile mycke bra jobbat med bilen!

Pexi92 Ålänning!
27 april 2013 · 532 Inlägg

Almqvisst skrev:
motoroljeläckan kanske kan vara turbon som är dålig och trycker ur sig olja på fel ställen. dom brukar göra de när dom suttit i en längre tid. slang och rör mellan turbo och ic innehöll mycke olja på min iaf. smile mycke bra jobbat med bilen!

Hmm, vet inte riktigt, det är rätt så mycket olja, så att hela oljetråget är vått efter man kört (troligen av vinddraget)

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Almqvisst
28 april 2013 · 274 Inlägg

Pexi92 skrev:

Almqvisst skrev:
motoroljeläckan kanske kan vara turbon som är dålig och trycker ur sig olja på fel ställen. dom brukar göra de när dom suttit i en längre tid. slang och rör mellan turbo och ic innehöll mycke olja på min iaf. smile mycke bra jobbat med bilen!

Hmm, vet inte riktigt, det är rätt så mycket olja, så att hela oljetråget är vått efter man kört (troligen av vinddraget)

jajjemen. kanske är oljekylare eller nåt då om de inte kommer från själva oljetrågspackningen (:

Pexi92 Ålänning!
7 maj 2013 · 532 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-3ef406014362bfce9a57941531c2637c.jpg

Damn... Den slangen missade jag. Nå ingen Big Deal smile Dock måste jag ändringsbesiktiga den för att jag har 18" fägar.. max godkännda är 16" enligt registreringsbeviset..

Till på det så kan jag inte göra ändringsbesiktningen före bilen är godkännd.. Så först boka en tid för granskning av Bromsslangen, sen en tid för ändringsbesiktningen... Och betalt vill dom också ha..

Annars trevlig besiktningsman smile Han anmärkte inte min gnisslande framvagn eller fjäderbenslagrena som är slut  Inte heller oljeläckan från oljetråget. Han bara: "Det är ju en audi" (y)
Dock öppnade han huven och kollade att det inte satt i en större motor då han tyckte den accelererade lite för bra big_smile

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
17 juni 2013 · 532 Inlägg

Update!!

Kört lite service på bilen, fixat läckan vid oljetsumpen och tillika kört motorn med forte för att rensa ur diverse skit. Sen bytt ut den knackande kamkjedsspännaren!

Fredag & Lördag spenderades liggandes under bilen, säkert totalt 18 timmar...
Söndag var det ovansidan som fick sig en omgång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-982c958805453c7087dad87630646d4e.jpg
Provisoriskt avgasrör när jag körde bilen på förhöjd tomgång i ca 30min för resning med forte medlet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-558f61a7535b905bfed3398912c50350.jpg
Min snygga motorlift!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-abde35374d999d1e6433172d1ca4b561.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-59da1ec9135ffe03b41edb60612e8bb4.jpg
Tror att ngn försökt spänna ena motorfästet men det var ju löst på ovansidan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c48300b8651d48c09b1cf07e2755dc2f.jpg
Kryssramsbalken nertagen för åtkomst till oljesumpen. Inte roligt att få ner den..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-2365b24b474cbc20a1ea151b211fe0b9.jpg
Efter mycket om och men och problem med de 2 bakre bultarna fick jag äntligen löst tråget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-7a793ff50e0ec44a9792640c0822d35b.jpg
Tvättat och avfettat så gått det går!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-47502aace41ef9f5ac60fdce896b1bae.jpg
I dåligt skick eller rester av gjutningen??

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-10e99080e36197d34ad6455a96fb7415.jpg
Äntligen på plats, 3st skrivar som jag inte vågade dra till 15N, tror att gängorna håller på att ryka.. Börjar det läcka så får jag gänga på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-9d32743907bb6571ebd6f61be39727cf.jpg
Tog bort röret till intercoolern och råkade ut för nästan 1dl olja... tror det är bra att jag byter ut turbon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-68a23e76e8a0eb614a870a1668bc4115.jpg
Allt på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-e3f67ceeced47a3edfdd910504946669.jpg
Nästa del av servicen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-2b42a11cfe6cce69985ade2e23586dbd.jpg
Ny spännare från USA

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-a88573caeefe7a125995ffea9e2ee606.jpg
Å så var det klart! Lite nervigt att starta bilen efter den operationen. 16 länkar 16 länkar och trippelkolla 16 länkar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ee31689dafdf08f6843e45c3e34b986c.jpg
Min lilla verkstad som jag lånar av jobbet! Var lite skitigt var jag legat...

Sliten som tusan efter helgen men kul att lära sig något nytt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-d44cac188df15e9d0bca22a08d956c91.jpg
I veckan blir det att modifiera denna så den passar min K04-020. Sen skall det byggas downpipe som passar! Sen blir det turbobyte! smile

Ska nämligen glida till norge med bilen och kika på Gatebil i Juli!

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
21 juni 2013 · 532 Inlägg

För några veckor sen då det var sådär tusans varmt tyckte A/C:n att den skulle köra igång elfläkten... Varav hela bilen högg till och ett jävla rasslande hördes, stannade bilen och trodde att jag tappat en rem eller något.. Men det var elfläkten som redan var slut från förra ägaren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-7fe04cb598da4eb2f91f68cb525f33b5.jpg
Ena bladet har gått av och det saknas en del ringen runt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-14e6aac698db091d2061776145cc60b6.jpg
Den fina ringen som fläkten skapat, som tur ingen skada på kärnan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-4e33930b83c4af7166bdc2d69be196e3.jpg
Någon har vänt riktningen på fläkten med hjälp av denna fina koppling?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-4fb9b1f7c26de76cfc227b69b40e33ed.jpg
Fick tag i en begagnad fläkt från en -03 som passade. Behövde bara göra en likadan ful-koppling då kontakten vara annorlunda. Vände polariteten rätt väg för rätt luftströmning.


Nu vågar man köra bilen i staden igen smile och fläkten som kostade mig ca 300kr var ett kap!

Trevlig midsommar! //Pexi

Senast redigerat av Pexi92 (21 juni 2013)

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
26 juni 2013 · 532 Inlägg

Gårdagskvällen gick åt att stå i hallen och plocka isär insuget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-9f9c183360141df6d71da9995435b154.jpg
Sista oljeläckan funnen

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ee4888b3b83acfadf1ede48e675746a1.jpg
Lakritspipan i dåligt skick.. Varför görs saker i plast?

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c0769245ca1c4b49dac16268d8c6aa68.jpg
Ingeting som lite vulktejp och diverse delar fixar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-3555d6fd0739671be8cc57b49e1acf04.jpg
Passar perfekt!


Resen av kvällen gick åt till rengöring av området runt ventilhusventilationen, tvätta ur insprutshållarna.
Sen körde jag tvätt av insprutet med ett knep jag hittade på nätet, fungerade jättebra med en 5ml spruta och carbclean!

Dock har jag problem med bilen vid varvning... den känns väldigt trög före den kommer upp i varv, och att varva, släppa och sen varva igen gör att bilen baktänder eller dör.. Känns som för mycket soppa.. Ska kika och se om jag hittar nån vacuum läcka nånstans. Sen ska intercoolern tvättas ur ikväll!

Senast redigerat av Pexi92 (26 juni 2013)

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
26 juni 2013 · 532 Inlägg

Nu bombarderar jag tråden med flera bilder big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c299cf1358c6f1f5b82f191574f103ce.jpg
Plockade löst laddluftkylaren för tvätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f11a86ca4395d50e89263b9fc28f50c7.jpg
Nej men vadå lite olja i kylaren..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-df40e7e8eb6a30e6153298303c1e7d71.jpg
Baksidan av kylaren var tydligen lappad på ett fint sätt.. Testade fylla den med vatten och JO den läcker...

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-a6fa9767f2a771d70dcb59c144a1efb7.jpg
Tätningsmassan lossnade som en klimp och det visade sig vara ett litet hål i intryckningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-303b9c1b728f71820279ae9c3ea590fd.jpg
Tvättade rent och fyllde hålet med epoxy. Ska ändå montera en frontmonterad laddluftkylare i ett senare skede.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-cbea6d009dc397764687dafe9ac21058.jpg
Luftskölden (heter den så?) var inte i det bästa skicket heller..


Efter tätningen går bilen bättre men inte riktigt bra än. Hann inte leta efter vacuum läckor eller dåliga check ventiler. Mer imorgon!

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
1 juli 2013 · 532 Inlägg

Tröttnade på min slitna handbromsspak så beställde hem lite kolfiberimitationsfilm.


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-2631f30144f6db9b61192d188bc4f0b3.jpg
Före

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-2cca5df46a75d233e8aec71247c5fbf0.jpg
Efter! Vart riktigt bra, kanske inte den bästa filmen men jag har till övers ifall det skall göras om!

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
10 juli 2013 · 532 Inlägg

Lite update igen då! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-1d8521a61b25d20e9a43781c9aeb1882.jpg
Bilen fick en välbehövlig tvätt i söndags både utvändigt och invändigt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-7889626ca965556f30f0994fa6321793.jpg
Tillverkar flänsar till grenröret


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8bed8fb785e0638cea1130597aa6bfa8.jpg
Kul med killar som kan bygga saker smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-0a2ddbefc2f972d341312044ecf028e1.jpg
Svetsverkstad!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-a12a6744b1669ec2aed834ab81a28d3c.jpg
Svetsa svetsa!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ec2f8cba170feed301b7535051ee50c8.jpg
Fits like a glove!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-47701dd009f0687f8b2d6c3825ec8cd1.jpg
Ska bara göra om fästet för wastgate-actuatorn (vet inte vad det heter på svenska?) Sen borde det vara klart för montering! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-d7078b38202fb77e70695f4a2100bca4.jpg
Älskar när det dunkar till i postlådan! smile Ska försöka få dessa monterade idag med tanke på att bilen har betett sig udda...


Mera meckande blir det troligtvis idag. Fixa Fläns till downpipe och fixa lite fästen.

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
10 juli 2013 · 532 Inlägg

Nya tändstift men ännu samma problem... Någon som kan svara varför bilen varvar dåligt??


[video]http://www.garaget.org/video/138208[/video]

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Greken021 Västerås Night Racers founder
11 juli 2013 · 431 Inlägg

tändspole???

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412
Audi A3 1,8TS QUATTRO "Västerås Night Racers" (2000)
Pexi92 Ålänning!
11 juli 2013 · 532 Inlägg

Har jag också funderat på, men har ingen extra att testa med.. Finns det något bra sätt att testa dem på?

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Greken021 Västerås Night Racers founder
11 juli 2013 · 431 Inlägg

Pexi92 skrev:
Har jag också funderat på, men har ingen extra att testa med.. Finns det något bra sätt att testa dem på?

du startar bilen och rycker en kontakt till till spolen och lyssnar. ändrar den motorljud så är den inte trasig. ändras det inte så är den trasig
alltså

ändras=bra
ändras inte= dålig.

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412
Audi A3 1,8TS QUATTRO "Västerås Night Racers" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang