2641
Sök

Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)

Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med... Visa mer

Ålänning!
262 580 Visningar
Uppdaterades senast 15 mars
Ålänning!
533 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#121
Greken021 skrev:
Pexi92 skrev:
Har jag också funderat på, men har ingen extra att testa med.. Finns det något bra sätt att testa dem på?

du startar bilen och rycker en kontakt till till spolen och lyssnar. ändrar den motorljud så är den inte trasig. ändras det inte så är den trasig
alltså

ändras=bra
ändras inte= dålig.

Borde inte bilen gå dåligt på tomgång då? eller när man är ute och kör?
Har dock ett till problem och det är att bilen rycker vid låga varv när man gasar på (utvecklar mycket belastning/drag) vilket jag läst att kan vara en tändspole som håller på att ge upp eller DMF som är slut?


Ålänning!
533 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#122
Torsdagens Arbete:


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-5856887dca330c3325dbd4fcdb32c175.jpg
Dags att göra något åt de skitiga fälgarna fram..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-1641fb9cfa3e509a40dba6177f1d884b.jpg
Resultatet av damask som nångång har gått slut..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8d829b37b7b480ab20a6cfeae4fdab67.jpg
Efter mycket slit och Degreser så är de rena för första gången!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c4ac88b2b5dc0847d6d20c31b50344ff.jpg
Jäkla jobb att få det rent. De resterande svarta märkerna sitter som tusan! Nästan som de var fastbrännda?

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-d198144847d493332ff44ca22e9b5c7a.jpg
Hur lyckas man få repor på insidan av fälgen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-fbf377c9d45e955a0842b7cbe7523962.jpg
På min ovala högerfälg är det märket runtom hela fälgen på insidan med jämt mellanrum? Kanske någon maskin har varit för hårdhänt och därför den är oval?


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-919d5bf42a5128faced8c2f1eea77687.jpg
Tog en titt på Kolfilterlådan för bränsletanksventileringen och hittade grus, mycket grus..

Imorgon ska jag testa lite check ventiler och se om jag hittar nån som är dålig som skulle orsaka den dåliga varvningen!


Västerås Night Racers founder
431 Inlägg
12 juli 2013
#123
Pexi92 skrev:
Greken021 skrev:
Pexi92 skrev:
Har jag också funderat på, men har ingen extra att testa med.. Finns det något bra sätt att testa dem på?

du startar bilen och rycker en kontakt till till spolen och lyssnar. ändrar den motorljud så är den inte trasig. ändras det inte så är den trasig
alltså

ändras=bra
ändras inte= dålig.

Borde inte bilen gå dåligt på tomgång då? eller när man är ute och kör?
Har dock ett till problem och det är att bilen rycker vid låga varv när man gasar på (utvecklar mycket belastning/drag) vilket jag läst att kan vara en tändspole som håller på att ge upp eller DMF som är slut?

okey jag har samma som du att den rycker lite på låga varv på gas pådrag. har ej listat ut det än

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412

569 Inlägg
14 juli 2013
#124
Pexi92 skrev:
Tröttnade på min slitna handbromsspak så beställde hem lite kolfiberimitationsfilm.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c4f0b3.jpg
Före

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c5fbf0.jpg
Efter! Vart riktigt bra, kanske inte den bästa filmen men jag har till övers ifall det skall göras om!

Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253

Ålänning!
533 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#125
misbehave skrev:
Pexi92 skrev:
Tröttnade på min slitna handbromsspak så beställde hem lite kolfiberimitationsfilm.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c4f0b3.jpg
Före

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c5fbf0.jpg
Efter! Vart riktigt bra, kanske inte den bästa filmen men jag har till övers ifall det skall göras om!

Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...

Bakom? Till vänster har jag ju för nuvarande mina hemma-bygda displayer och tidigare var det ju askkopp. (om du menar det som är under klimatkontrollen?) Något annat 12-volts uttag har jag inte smile


Ålänning!
533 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#126
Updatedags!! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-0efb1bde8685026280a8afb6c3e57839.jpg
I torsdags var man med på Gruppfoto för tidningen Bilsport som är på Åland för att göra ett reportage om bilkulturen här.


Då var det dags för turbobyte!
Många jobbiga skruvar för att få bort allt, speciellt oljereturröret...
Råkade ut för att måsta modifiera det modifierade grenröret då turbon tog emot motorfästet..
Downpipen är endast temporär.


Isärtagning

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f5d57cda3a177bd3e41be02adf41ba64.jpg
Fredag eftermiddag börjades isärplockningen av gamla turbon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-da2f49a5882df8aa0399bb58a0252afe.jpg
Grenrörer var ordentligt sprucket på flera ställen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-25e0b61f736700bd2c7d5323808eb7f7.jpg
Likaså turbon var sprucken på flera ställen..


Montering

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ba4ee704a5ff5b2b45e8456a82bc0dd9.jpg
Modifiera hållaren för wastgate klockan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-fc1d564ae98ba90d48b617c261b9d078.jpg
Modifierade lite verktyg när det vart trångt

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ac0a017653f2403b1e228107af881336.jpg
Nästan allt på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-e75015f01bf37f4b9425b4d18e575711.jpg
Allt monterat!



Fredag kl 13 började jag med turbobytet, Lördag kl 06.30 var allt monterat! Förutom en kort matpaus var det ett 18 timmars pass i sträck! Efter det en napp i förarstolen och sedan plocka undan allt i hallen.

Laddtrycksregleringen är åt "#¤#@... och utan den så laddar turbon lätt över 30PSI vilket inte är bra..
Annars går bilen myckeet bättre smile

Imorgon skall FMICn monteras och allt snyggas till lite.

Får ursäkta för eventuellt dålig gramatik och stavfel, har inte sovit mera än 2 timmar på 48h..
Nu tar jag natt och fortsätter imorgon!


569 Inlägg
21 juli 2013
#127
Pexi92 skrev:
misbehave skrev:
Pexi92 skrev:
Tröttnade på min slitna handbromsspak så beställde hem lite kolfiberimitationsfilm.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c4f0b3.jpg
Före

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c5fbf0.jpg
Efter! Vart riktigt bra, kanske inte den bästa filmen men jag har till övers ifall det skall göras om!

Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...

Bakom? Till vänster har jag ju för nuvarande mina hemma-bygda displayer och tidigare var det ju askkopp. (om du menar det som är under klimatkontrollen?) Något annat 12-volts uttag har jag inte smile

Tänkte på den här bilden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-2cca5df46a75d233e8aec71247c5fbf0.jpg

Du har ju två saker du kan fälla upp, i min bil är den främre ett 12-voltsuttag och den bakre saknar jag helt och hållet... Försöker få reda på vad som ska sitta där tongue

Hur gör du med motorstyrning nu när du byter turbo?

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253

Ålänning!
533 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#128
misbehave skrev:
Pexi92 skrev:
misbehave skrev:

Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...

Bakom? Till vänster har jag ju för nuvarande mina hemma-bygda displayer och tidigare var det ju askkopp. (om du menar det som är under klimatkontrollen?) Något annat 12-volts uttag har jag inte smile

Tänkte på den här bilden:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c5fbf0.jpg

Du har ju två saker du kan fälla upp, i min bil är den främre ett 12-voltsuttag och den bakre saknar jag helt och hållet... Försöker få reda på vad som ska sitta där tongue

Hur gör du med motorstyrning nu när du byter turbo?

Aha, mina är ju burk/mugghållare som fälls upp smile
Den är ju steg 2 chippad från tidigare men ska väl försöka hitta nån som skulle mappa den åt mig när jag har allt i skick.


Ålänning!
533 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#129
Då var det dags för FMIC montering!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-eab83ee1fa2504211fa76cb216c5b93a.jpg
Drog ur slangen till gamla intercoolern och vart dränkt i olja... Tömde ju ur denna för ca 3 veckor sen.. Så gamla turbon läckte en Aning.. Eller så är det ventilhusventilationen och dess ventil som inte riktigt fungerar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-08a76825ac64e52deb8dad1a23d4273b.jpg
Och vips så var den monterad! Fick kapa av röret som  skulle till turbon då K04an har längre utblås än K03an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-05847654f906dde1cafd0d2180b8d925.jpg
Trångt.. Dumpventils slangen var väldigt konstigt formad och var ett h€lv€t€ att få dit.. Fick bli lite temporärt till jag beställer en ny insugsslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-dae3276e9645448bdd4b746e7f62cec8.jpg
Andra sidan


Första testkörningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8290ac42c1dc12deee9254838a260059.jpg
Körde ut ur hallen och laddade 20PSI och råkade ut för en "smäll" och att motorn dog... Öppnade huven och hittade detta fel.. Släppa lite på nedre klämman vid FMICn och sedan placera om röret och spänna ut F@N..
Nästa testrunda var mera lyckad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-704937c736f01891ac0ec24d5315191e.jpg
Ser helt okej ut i mina ögon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-540b2b0ae7885d6c28a54e096770c048.jpg
Fronten passade NÄSTAN dit direkt smile Behövde bara kapa bort en liten plastplugg och sedan skära bort lite plast för rören. Enkelt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c8a9de4a548a17d7aa9c43382eac4dbf.jpg
Ska införskaffa något snyggt galler då inte orginalgallrena passar längre.


Helnöjd med nya turbon smile Om inte N75 ventilen skulle vara så sporadisk skulle det vara lite lättare att köra, men när den väl beter sig så sticker den som tusan! Konstant laddtryck genom höga varvtal smile !!

På inköpslistan till nästa månad:
N75 ventil
Slang mellan MAF och Turbo med anslutningar för DV och N75

En vecka semester kvar och den skall njutas! Skönt att turbon äntligen är monterad!


Västerås Night Racers founder
431 Inlägg
22 juli 2013
#130
ser riktigt läckert ut!!!!! var det komplet fmic kit eller har du köpt från olika ställen?

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412

Ålänning!
533 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#131
Greken021 skrev:
ser riktigt läckert ut!!!!! var det komplet fmic kit eller har du köpt från olika ställen?

Komplett kit smile http://www.ebay.com/itm/200937692535?ss … 1439.l2649


Västerås Night Racers founder
431 Inlägg
22 juli 2013
#132
Pexi92 skrev:
Greken021 skrev:
ser riktigt läckert ut!!!!! var det komplet fmic kit eller har du köpt från olika ställen?

Komplett kit smile http://www.ebay.com/itm/200937692535?ss … 1439.l2649

nice har oxå kollat på fmic till min. men vet inte om det är biligare att bygga själv eller köpa komplett.

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412

Ålänning!
533 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#133
Greken021 skrev:
Pexi92 skrev:
Greken021 skrev:
ser riktigt läckert ut!!!!! var det komplet fmic kit eller har du köpt från olika ställen?

Komplett kit smile http://www.ebay.com/itm/200937692535?ss … 1439.l2649

nice har oxå kollat på fmic till min. men vet inte om det är biligare att bygga själv eller köpa komplett.

Undersökte lite och tyckte att det vart att kosta lika mycket. Mycket lättare dock med Kit då allt "ska" passa.
Men till en A3a är det väl lite jobbigare då du har turbon på baksidan av motorn?


Västerås Night Racers founder
431 Inlägg
22 juli 2013
#134
Pexi92 skrev:
Greken021 skrev:

nice har oxå kollat på fmic till min. men vet inte om det är biligare att bygga själv eller köpa komplett.

Undersökte lite och tyckte att det vart att kosta lika mycket. Mycket lättare dock med Kit då allt "ska" passa.
Men till en A3a är det väl lite jobbigare då du har turbon på baksidan av motorn?

enligt alla som har gjort det ska det vara lätt men jag vet inte. anslutningen till turbon är vinklad så man kommer åt den rätt bra ;D

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412

Ålänning!
533 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#135
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ca0dadfc7bca5f85e639e8ca85f62513.jpg

Temporär lösning på Laddtrycksstyrning. Problemet är att det är en ventil som balanserar trycket på utgångssidan så vid vacuum så läcker vetilen.. Hellre det än för mycket laddtryck.
N75 ventilen har jag beställt och borde komma om en vecka eller två. smile


Ålänning!
533 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#136
Igår blev det att ta fram vinkelkapen och modifiera fronten för mera luftflöde till FMIC.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-425d22ef002523c50b2f54915352e4af.jpg
Kapat bort plasten för att sen ge mig på förstärknigen bakom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-18a74810a1c3a8bf75d1d64ba102ea06.jpg
Kapade även bort alla fästen som plastgrillen suttit i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-bdb647648e0de0d14de5ba493478d12c.jpg
Nu är det fritt hela vägen upp!


Fick hem N75 ventilen igår men har ännu inte orkat montera den..
En annan dag smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
8 augusti 2013
#137
Du sliter på bra du! smile


Ålänning!
533 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#138
_DamnIt skrev:
Du sliter på bra du! smile

Sliter? big_smile hehe, själv tycker jag att jag har varit lat. Borde bygga nytt downpipe men har inte orken cool


Västerås Night Racers founder
431 Inlägg
9 augusti 2013
#139
blev riktigt snygggt!!!!!!

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 augusti 2013
#140
Pexi92 skrev:
_DamnIt skrev:
Du sliter på bra du! smile

Sliter? big_smile hehe, själv tycker jag att jag har varit lat. Borde bygga nytt downpipe men har inte orken cool

Flitigare än mig. wink



Sök