4384
Sök

Trafikgaranti med självrisk??? Blåst?

6 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Hej garaget, läget är såhär..köpte mig en beggad PT Cruiser från Stockholms bilmäklare som företaget heter..efter en vecka så börjar motorlampan varna och lysa..kör tillbaka bilen, förklarar vad som skett och kräver att få använda den sk. Trafikgarantin som står med på kvittot..inga problem, ger mig adress osv till verkstaden jag ska till, MEN då säger han att det är 500kr självrisk på "försäkringen"..
Tänkte inte mer på det då tills jag kom hem, vaddå försäkring? TrafikGARANTI står det klart och tydligt, så dom ska väl reparera motorskadan kostnadsfritt, då det handlar om garanti?!?
Försöker dom blåsa mig? Hittepåkostnad?
Ska ringa dit på måndag, begära papper där det står om denna "självrisk" osv.
Känns fel hursom! Eller har jag fel?
Tack för svar //nybliven bilägare

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
nixon89 skrev:
Blåsnings försök...

Varför? Antar att ifall inget annat ha sagts eller skrivits under så ska Trafikgarantin vara kostnadsfri?? Står inget om självrisk på pappret jag skrivit under

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 juli 2012
Har aldrig hört talas om. Köpte min fd 9-5 hos en bilhandlare. Efter ca70 mil uppstod irriterande missljud ifrån v- lådan. Fick detta på företagets garanti som gällde tre månader ifrån köp.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juli 2012
Har ni tecknat ett avtal så gäller det som står i detta, och står där inget om en självrisk är du inte skyldig att betala någon sådan för att utnyttja förmånerna heller. Konsumentverket kan hjälpa dig i frågan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
I det underskrivna avtalet står somsagt ingenting om självrisk, och han har aldrig nämnt eller förklarat Trafikgarantin! Få se om dom börjar bråka, men godkände aldrig eller bekräftade någt övrigt avtal ang detta!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juli 2012
Jommaa skrev:
I det underskrivna avtalet står somsagt ingenting om självrisk, och han har aldrig nämnt eller förklarat Trafikgarantin! Få se om dom börjar bråka, men godkände aldrig eller bekräftade någt övrigt avtal ang detta!

Om han börjar krångla kan du alltid hänvisa till den lagstadgade garantin på sex månader som alla bilhandlare enligt lag är skyldiga att lämna, vilken kortfattat säger att alla fel som inträffar på bilen inom sex månader skall anses ha funnits där vid köpet om inte bilhandlaren kan bevisa motsatsen.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … igt-skick/

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Jommaa skrev:

Om han börjar krångla kan du alltid hänvisa till den lagstadgade garantin på sex månader som alla bilhandlare enligt lag är skyldiga att lämna, vilken kortfattat säger att alla fel som inträffar på bilen inom sex månader skall anses ha funnits där vid köpet om inte bilhandlaren kan bevisa motsatsen.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … igt-skick/

Hur det än slutar, hur mycket han än bråkar så har jag rätt till fri rep. av bilen..förhoppningsvis utan konsumentombuds-indragning..

Sök