Köpråd: Bränslesnål bil att pendla 21 mil tur och retur med, mestadels motorväg

Richtenb
9 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Alla har ju naturligtvis olika toleransnivå vad gäller vägbuller med här har du ett bra test där de tyvärr också nämner just buller i motorvägsfart som en nackdel.

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … a-aygo-293

Men du har ju ändå en väldigt tyst refernsram i E46:an och utav de tre du funderar på skulle jag utan tvekan valt toyotan.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
VWolkswagen
9 juli 2012 · 67 Inlägg

Toyota är uppsnackat och dyra och serva, dessutom bullriga och riktigt tråkiga.
Haft en Lupo 1,4 16v, även krockat med en sådan och dom går faktiskt fint.
även lupo gti, lupo 3l , lupo 1,0

1,4 16v går billigare än 1,0 och roligare köra. Bilen känns väldigt väl ihopskruvad. Gott om plats om man inte sitter fler än två( rymligare än en passat där fram) inte för modern, går lämna till vilken hemmamekare som helst, billiga bromsdelar mm Go lupo!

Lalla78 Drifttekniker VA
9 juli 2012 · 580 Inlägg

Tetris skrev:
Tack snälla ni för de bra svaren!
En kompis sa till mig att en sån där liten bil troligen skulle bli dyrare att åka i på motorväg än BMWn vi har, så de är ju skönt att höra av folk som vet lite mer om biltypen smile
Vad tror ni är bäst då av c1/107/aygo?? Aygon är lite dyrare på blocket än de andra har jag sett, men å andra sidan så läste jag på ett forum att aygon inte behövde servas lika ofta (intervall: 1500 för aygo och 1000 för de andra två)
Och att aygon var billigare att serva? Kan det stämma? Bilarna är ju i stort sett detsamma??

Det har ingen betydelse vilken av de tre du väljer. Det är exakt samma bil förutom endel ändringar på karossen. Konstigt nog så håller sig toyotan bättre i pris. Antagligen för att det står just toyota på den smile. Service är det var 1500:e mil eller var 12:e månad. Service kostnaderna för toyotan är vell inte direkt billig. En liten service (var 1500:e mil) kostar här i karlstad ca 2000:-. En mellanservice (var 3000:e mil) ca 3000:- och en storservice (var 6000:e mil) ca 4800:-. Hur det är med kostnader och intervaller på de andra två har jag ingen aning om. När det gäller förbrukningen på motorväg (90-110 km/h) så kan jag ta ett exempel. Vi var på en semesterresa för att hälsa på några vänner här om dagen som bor 36 mil från oss. Vi var tre stycken i bilen. Jag, min fru och dotter på 3 år. Vi hade med oss en barnvagn och dotterns dockvagn i bagaget. En stor resväska i ett av passagerar sätena bak och täcken och kuddar (det får plats mer än vad man tror i den lilla bilen smile). Resan tur och retur 72 mil drog bilen endast 0,48l/mil.

Senast redigerat av Lalla78 (9 juli 2012)

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
rickylicious Webbutvecklare
9 juli 2012 · 2 369 Inlägg

Har inte läst hela tråden så noga men såg något om Lupo på förstasidan. Jag hade en Lupo och det var en härlig liten bil som jag pendlade 3 mil till jobbet med och då var det bara 90-vägar. Jag skulle nog inte vilja långpendla på det sättet som du ska i dom. Omkörningar är inte att tänka på, den varvar rätt bra så förbrukningen sticker iväg om du ska över 110 km/h, och ljudnivån i dom är ganska hög eftersom det inte är mycket isolering/dämpning smile Jag hade satsat på en lite större bil, för dom går oftast billigare än alla "billiga småbilar" när man kommer ur staden och ger sig ut på stora vägar... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
M103
10 juli 2012 · 1 570 Inlägg

Som jämförelse drar en stor 9-5:a 2.0t under 0.7 på motorväg. Bättre långfärdsvagn med skönare stolar får man ju leta efter. Själv åkte jag 15 mil om dagen i en Mercedes när jag jobbade som fältsäljare. Det var inga problem. Varför plåga sig själv med buller 20 mil om dagen? Jag skulle gå upp någon storlek till Golf-klass iaf. Det blir väldigt tröttande i längden med taskig fjädring, vägljud och vindkänslighet mm. Bara min åsikt. Lycka till! smile

Hybriden
10 juli 2012 · 677 Inlägg

Jag har en Toyota yaris och åker upp till stockholm relativt ofta, det är  32 mil enkel resa och det fungerar.
Jag är också student och för mig är det viktigt att ha en bil som ALDRIG går sönder utan bara går och går. 
Toyota ligger alltid i topp i både bilprovningen statistik samt autoindex, att bilarna inte bjuder in till "inspererande" körning vet jag om men jag valde inte heller toyota för att ha en "rolig" bil.

Rent generellt är stolarna i toyotor "små" och hårda ( anpassade efter "Asiater" )  och därefter inte sköna att åka långt i. Det finns självklart modeller som har bra stolar ( camry osv) men då dessa är utanför din budget i vettig skick så struntar vi i det.
Satsa inte på en Aygo, den bilen är ett skämt! Yaris låter mycket i 110 enligt mig men när jag provade Aygon...... ja inte mycket att hänga i granen.  Du hittar en yaris av äldremodell inom rimlig budget och det är betydligt mer bil än Aygo!
Vill du ha en bil som aldrig sviker utan går i ur o skur då ska du ha en Toyota, sen att bilarna är tråkiga, plastiga samt skramlar gör inget för du vet att bilen kommer aldrig svika dig!

Bränsleförbrukningen på Yarisen är bra! Min yaris har i snitt dragit 0.59 nu. På motorvägen mellan jönköping >  stockholm brukar jag hamna på 0.62 men då ligger vi 120-130 blås. 

Gör ett smart bilval! välj en Toyota!

Victorduvet
10 juli 2012 · 395 Inlägg

Varför inte typ Audi A4 1,9tdi B5 karossen?
eller A3 1,9tdi ?  dom är billiga att köpa,billiga i drift. är väll bara skatten man kan gnälla på om det är så smile
visst har många av dom gått en bit, men dom håller ju hur länge som helst smile

BMW 520 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang