Köpråd: Bensinsnål bil - Vilken modell? 25 mil om dagen. Aut krav.

Vita_Vargen
10 juli 2012 · 1 281 Inlägg

risodlarn skrev:

Vita_Vargen skrev:
En Lupo 3L är nog det mest ekonomiska, tar inte många månader innan du sparat in det extra den kostar. Och dom har ju automatlåda allihopa.

Lupo 3L inköp(35k) + 6 månader soppa(500mil/mån)=48 500 kr

Det är ungifär vad din 740 skulle dra i bara soppa på 6 månader. Värt att tänka på att lägga lite mer på bilen för att spara i längden tycker jag smile

Drar en lupo 0.28 milen? yikes Eller har jag räknat fel?

Jag räknade på 0,3 milen vilket är vad VW anget (3L/100km) vad den sen drar i trafiken beror ju helt på förrare och skicket på bilen.

Presidento Of World
10 juli 2012 · 3 330 Inlägg

Aero T16 skrev:
Ska du köra bränslesnålt så köp en liten bil med manuell låda och med ett bra insprut. De insprut som sitter i Volvo 740 är inte så effektivt.

Köp tex en Opel Astra F drar ca 0.66 långkörning (110) och max 0.8 blandad.

rekommenderar Astra F har skaffat en själv och den går tok billigt! inte alls för obekväm heller!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
JennieF
11 juli 2012 · 87 Inlägg

Men en Opel Astra, heter den bara "opel astra F" eller ska det vara några mer siffror etc efter namnet?

Hittar bara opel astra i kombimodell i min nuvarande prisklass. Däremot finns det flera opel omega , är dessa också bensinsnåla?

Aero T16
11 juli 2012 · 1 327 Inlägg

JennieF skrev:
Men en Opel Astra, heter den bara "opel astra F" eller ska det vara några mer siffror etc efter namnet?

Hittar bara opel astra i kombimodell i min nuvarande prisklass. Däremot finns det flera opel omega , är dessa också bensinsnåla?

Opel Astra F tillverkades till och med 1998, sen finns det Astra G men de är dyrare.

Opel omega har jag hört ska gå ganska billigt med 2.0 8 Ventilars motorn, men det är en tyngre bil så räkna med att den drar mer bränsle.

Astra F med motorn X16XEL drar vid 90 km/h 0.53 liter per mil enligt instruktionsboken.

0.73 vid 110 km/h.

risodlarn
12 juli 2012 · 577 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

risodlarn skrev:

Vita_Vargen skrev:
En Lupo 3L är nog det mest ekonomiska, tar inte många månader innan du sparat in det extra den kostar. Och dom har ju automatlåda allihopa.

Lupo 3L inköp(35k) + 6 månader soppa(500mil/mån)=48 500 kr

Det är ungifär vad din 740 skulle dra i bara soppa på 6 månader. Värt att tänka på att lägga lite mer på bilen för att spara i längden tycker jag smile

Drar en lupo 0.28 milen? yikes Eller har jag räknat fel?

Jag räknade på 0,3 milen vilket är vad VW anget (3L/100km) vad den sen drar i trafiken beror ju helt på förrare och skicket på bilen.

Ja alltså jag betvivlar inte vad du säger vart bara chockad!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Vita_Vargen
12 juli 2012 · 1 281 Inlägg

risodlarn skrev:

Vita_Vargen skrev:

risodlarn skrev:

Drar en lupo 0.28 milen? yikes Eller har jag räknat fel?

Jag räknade på 0,3 milen vilket är vad VW anget (3L/100km) vad den sen drar i trafiken beror ju helt på förrare och skicket på bilen.

Ja alltså jag betvivlar inte vad du säger vart bara chockad!

Hehe vart jag med första gången, tror den drar 0,28 landsväg faktiskt, helt sjukt!
Men den bilen har massa delar i magnesium för att hålla vikten nere, häftig bil enligt mig just för dom satsat så hårt på att få den bränslesnål.smile

Demmpa
12 juli 2012 · 329 Inlägg

opel kadett
opel astra
nissan
skoda
Hyundai

jag skulle säga leta efter en liten japanare dom är billiga som satan!smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Richtenb
12 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Mazda 323 SOHC 1.8 från typ 90. Borde du kunna få en fräsch för ca 7000. drar 0.67 (jag har en) går bra på motorväg, naturligtvis lite vägljud men inte värre än i nyare småbilar. däremot går motorn riktigt fint i motorvägshastigheter tack vare extremt fin utväxling.
Krocka är inte att rekommendera, rostskydd är väl obefintligt men det finns exemplar som klarat sig bra. Överlever allt, även om kamremmen skulle gå av..

Ganska rolig att köra också eftersom den väger som en fluga, ligger riktigt fint i kurvorna.

tips 2 är valfri Honda civic från 90 talet. De kan tyvärr vara svårare att få tag i för under 10 000. Jag tycker växellådan är sämre än i mazda på de från tidigt 90 men annars är det billiga och pålitliga bilar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
risodlarn
12 juli 2012 · 577 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

risodlarn skrev:

Vita_Vargen skrev:

Jag räknade på 0,3 milen vilket är vad VW anget (3L/100km) vad den sen drar i trafiken beror ju helt på förrare och skicket på bilen.

Ja alltså jag betvivlar inte vad du säger vart bara chockad!

Hehe vart jag med första gången, tror den drar 0,28 landsväg faktiskt, helt sjukt!
Men den bilen har massa delar i magnesium för att hålla vikten nere, häftig bil enligt mig just för dom satsat så hårt på att få den bränslesnål.smile

Ja men i så fall är det ju nog ett bra alternativ för ts även om det kanske innebär ett lån.

Lite ot, det är ju fränt som sagt att de har gjort den så bensinsnål o då kan man ju göra allt arbete ogjort som vr6rotrex  har gjort med sin http://www.garaget.org/show.php?to_car_ … gen-125249

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
damn_fast
14 juli 2012 · 215 Inlägg

Ska du köra så mycket så köp en äldre rishög för du verkar ändå ha ekonomin i minnet.

En äldre bil för tex. 20K kommer inte tappa så mycket i värde om du lägger på 3000mil på redan existerande 19k mil.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
damn_fast
14 juli 2012 · 215 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

risodlarn skrev:

Vita_Vargen skrev:
En Lupo 3L är nog det mest ekonomiska, tar inte många månader innan du sparat in det extra den kostar. Och dom har ju automatlåda allihopa.

Lupo 3L inköp(35k) + 6 månader soppa(500mil/mån)=48 500 kr

Det är ungifär vad din 740 skulle dra i bara soppa på 6 månader. Värt att tänka på att lägga lite mer på bilen för att spara i längden tycker jag smile

Drar en lupo 0.28 milen? yikes Eller har jag räknat fel?

Jag räknade på 0,3 milen vilket är vad VW anget (3L/100km) vad den sen drar i trafiken beror ju helt på förrare och skicket på bilen.

Dom siffrorna stämmer aldrig i verkligheten, dom beräknade att föraren väger 48kg, tanken nästan tom och att farthållaren är inställd på 78km/h och absolut inga omkörningar. AC och stereo måste också vara avslaget :-)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Vita_Vargen
15 juli 2012 · 1 281 Inlägg

damn_fast skrev:

Vita_Vargen skrev:

risodlarn skrev:

Drar en lupo 0.28 milen? yikes Eller har jag räknat fel?

Jag räknade på 0,3 milen vilket är vad VW anget (3L/100km) vad den sen drar i trafiken beror ju helt på förrare och skicket på bilen.

Dom siffrorna stämmer aldrig i verkligheten, dom beräknade att föraren väger 48kg, tanken nästan tom och att farthållaren är inställd på 78km/h och absolut inga omkörningar. AC och stereo måste också vara avslaget :-)

Så i verkligheten kan man inte väga 48 kg och köra utan AC och stereon på med farthållaren iställd på 78 km/h? roll

Nä men visst är det ofta så med såna siffror, tycker dock det är lite konstigt att dom har AC på en bil som ska dra lite, blir ju extra vikt! wink

Germax
15 juli 2012 · 12 086 Inlägg

Ska du pendla 25 mil om dagen känns ju automat en aning överflödigt, drar bara mer soppa och du lär ju inte behöva växla särskilt mycket ändå.

Vita_Vargen
15 juli 2012 · 1 281 Inlägg

Germax skrev:
Ska du pendla 25 mil om dagen känns ju automat en aning överflödigt, drar bara mer soppa och du lär ju inte behöva växla särskilt mycket ändå.

Hon har enbart körkort för automat


JennieF skrev:
Till er som föreslagit manull växellåda, så är det kört för min del, har bara körtkort för automat.

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juli 2012 · 7 234 Inlägg

lupo 3l är nog bästa alternativet för dig .... även om lådan är en svag punkt

kolla annars efter en smart ? tomatlådor sen går de väldigt snålt smile

Senast redigerat av CHEEVA (15 juli 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
EmilGranstrom
15 juli 2012 · 88 Inlägg

jag skulle rekomendera en mercedes 124 diesel eller en 190d då dem båda går under 0.55l/mil

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
caromania Forummoderator
15 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Glöm inte att du får göra avdrag för resorna till och från arbetet, 19kr per mil. Det betyder att du får tillbaka 30% av 19kr minus grundavdraget för varje mil du kör om du tjänar en timme enkel resa på att ta bilen istället för kommunalt. Vilket du väl gör?

Det är ju tyvärr ganska glest med äldre små automatbilar. Samtidigt så kan det löna sig att räkna på en diesel eftersom du kommer köra så mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2012 · 13 749 Inlägg

CHEEVA skrev:
lupo 3l är nog bästa alternativet för dig .... även om lådan är en svag punkt

kolla annars efter en smart ? tomatlådor sen går de väldigt snålt smile

fast eftersom hon skriver helst 4dörrars så är en bil som bara är gjord för 2 ingen höjdare..

jag köpte en seat arosa,seats motsvarighet till lupon samma kaross en annan front bara

den använder vi alltid när tanten är hemma
dessa finns med aut inte för att jag personligen skulle välja det
men då är det en bensinare
den drar dock en hel del mer än 3l
men har man inte motorväg utan en normal 80/90 väg man pendlar på så tror jag den är riktigt snåll

när jag kör så hårt jag kan med bilen..med andra ord full gas drar varvmätaren ut så är mitt rekord i högbränsleförbrukning 0.71

tyvärr är dom inte gjorda för motorvägskörning i farter runt 110-140 så då brukar man landra runt 0.62
men det är en bil som vid inköp kostade 3200:-


jag skulle utan tvekan leta efter en sån om jag skulle pendla
skulle dock försöka hitta diesel varianten med en sdi motor

vi åker hela våran familj utan minsta problem
jag är 1.83 och jag sitter som jag brukar göra i vags bilar
inte bra men okej men det gäller jhu deras större bilar oxå
inte trångt!
2ungar 9 och 12år gamla
och sen tanten
jag kan utan problem sätta mig i baksätet och fälla ner ryggstödet på förarstolen och sitta okej även bak
dock bara en bil för 4 då baksätet är 2platsers


en diesel brukar kosta en del mer än bensinaren men bättre val än 3l då deras lådan är rena skiten
nog inga problem att köra sdi på 0.5 med ganska högt tempo

men för 10.000:- så gör man nog tyvärr rätt i att åka en gammal 740 för en liten skitbil med aut för 10K är rena skroten och kommer gå sönder konstant

Senast redigerat av Growe (15 juli 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JsoooN
15 juli 2012 · 388 Inlägg

Opel astra F, toknöjd med min.... Farsan använder den till jobbet ibland och (2.5 mil t/r bara iofs) o tankar typ 15 liter varannan vecka.

Allt för jävlig o köra är den inte heller, absolut en av de bättre småbilarna i den prisklassen enligt mig.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang