Mekonomen, varför finns dom?

Panzar_Audi
24 juni 2013 · 820 Inlägg

Mekonomen på Torp i Uddevalla har jag handlat ofta och är det några som har haft bra koll på det jag frågat om iaf, sen är ju priserna som dom är, men köper aldrig något "större" eller "dyrare" därifrån, då får man leta lite så brukar man ju hitta billigare, men bra om man vill ha lite rådgivning.

Det skiljer ju en hel del från butik till butik, Mekonomen i Nödinge t.ex verkade väl kanske ha koll på särskilt mycket, alls.

Om man säger
twin_cam Smålänning
25 juni 2013 · 7 877 Inlägg

Hittade mister-auto.se för några dagar sen, billigt som tusan.

Jag brukar dock köpa begagnade delar. I princip allt utom just bromsar och spindel/styrleder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
SportPilot Ubåtsingenjör
25 juni 2013 · 7 229 Inlägg

twin_cam skrev:
Hittade mister-auto.se för några dagar sen, billigt som tusan.

Jag brukar dock köpa begagnade delar. I princip allt utom just bromsar och spindel/styrleder.

har hört mycket bu och bä om mister auto ... vågar inte riktigt handla där ännu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2013 · 13 741 Inlägg

CHEEVA skrev:

twin_cam skrev:
Hittade mister-auto.se för några dagar sen, billigt som tusan.

Jag brukar dock köpa begagnade delar. I princip allt utom just bromsar och spindel/styrleder.

har hört mycket bu och bä om mister auto ... vågar inte riktigt handla där ännu

tagit hem delar för 4000kr den senaste månaden och allt har passat direkt utan problem.

varit väldigt blandade delar

bromskivor bussningar service grejer
drivaxlar osv.

sparade nog minst 4000kr på att ta det därifrån

enda som man ska tänka på är att det tar 1vecka från dagen du beställer förutsatt att det är vardag tills grejerna är framme.

så man får planera lite men inget värre än så

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ptrtng
28 juni 2013 · 1 Inlägg

prajtor skrev:
Hej
Har en längre tid funderat över varför folk handlar på Mekonomen?  Vad mig anbelangar säljer mekonomen piratdelar till orginaldelspris?!

Sällan har de delarna inne på lager. Istället är butiken inredd med godis och tjejrosa spolarvätska. Näthandlarna levererar billigare och dessutom hem till dörren, många gånger får man delarna redan dagen efter. Har mekonomen spelat ut sin roll? Vad säger ni?

Inte bara bildelar de är dyra på utan oxå bil service är de dyrare på "Piratservice till högre pris än orginalservice" ,-)
Mekonomen är mycket mycket dyrare än orginalverkstaden, har 2 st konkreta exempel från Göteborg på detta. Antingen är Mekonomen inkompetenta att lämna pris, eller så jobbar de med halvfart i verkstad eller så försöker de lura ovetande bilägare som inte orka fråga på pris på orginalverkstad.

4000 mil service Mitsubishi Lancer -10, Mekonomen:5.500kr Mitsubishi: 3.800kr
5000 mil service Mitsubishi Lancer -10, Mekonomen: 3.800kr Mitsubishi: 1.950kr
I båda fallen gick de på de rekommendationer som Mitsubishi har som servicepunkter

Råd:
Glöm inte att fråga på pris för service-> Välj inte Mekonomen är mitt råd!

PS, Det tog dessutom 2 dagar för mekonomen direkt att ge mig ett pris på bilservice, skämtar de med mig eller?

Mvh
Peter

Senast redigerat av ptrtng (28 juni 2013)

AreeZ Golf mk3 LOUD
28 juni 2013 · 515 Inlägg

Hmm ja den verkstaden eller Mekonomen Direkt hade dålig koll på läget eller så ljuger du.

kostar typ samma som Mitsubishi men sen har ju Mekonomen Prisgaranti på service också
så varför inte påpeka detta ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Turbovin Turbo lover
28 juni 2013 · 555 Inlägg

Jag skulle byta bakre kulled på min 528 E39 för några år sen, Mekonomenverkstaden skulle ha dubbelt så mycket som BMW själva tog, men det har väl ändrats till nu får man hoppas.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
prajtor
29 juni 2013 · 57 Inlägg

Orginalverkstäder kan ibland vara oväntat billiga när de jobbar med gamla bilar....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang