Mekonomen, varför finns dom?

prajtor
13 juli 2012 · 57 Inlägg

Hej
Har en längre tid funderat över varför folk handlar på Mekonomen?  Vad mig anbelangar säljer mekonomen piratdelar till orginaldelspris?!

Sällan har de delarna inne på lager. Istället är butiken inredd med godis och tjejrosa spolarvätska. Näthandlarna levererar billigare och dessutom hem till dörren, många gånger får man delarna redan dagen efter. Har mekonomen spelat ut sin roll? Vad säger ni?

Pim_Pim
13 juli 2012 ·

Beror nog på okunnighet om bilar eller bristande intresse att fixa själv eller orkar helt enkelt inte leta upp det billigaste stället.
Sen finns ofta Mekonomen nära till hands, det är nog också en orsak.

Senast redigerat av Pim_Pim (13 juli 2012)

Evildan
13 juli 2012 ·

Det är till och med så att original torkarblad till en Volvo S60 I är billigare på Bilia här i EA än vad mekonomen tar betalt för sina eftermarknadsdelar.
Kedjan har blivit stora och kan ta betalt därefter, tydligen handlar många där, annars hade inte företaget fortsatt existera.

Att handla delar på nätet har jag desvärre inga vidare erfarenheter av, fått felaktiga/trasiga produkter, därefter krångel att byta eller reklamera och få pengarna tillbaka.
Jag föredrar därmed fysiska butiker om det ska köpas delar för mer än kaffepengar.

gamlingen
13 juli 2012 · 5 198 Inlägg

Tro det eller ej men det finns de som ff vill handla över disk. Har dom inte delen hemma så har dom övernatten leverans till butiken

Hool
13 juli 2012 · 1 067 Inlägg

Mekonomen säljer delar i OE kvalitet.   

De konkurrerar inte med skruvat och  grabbarna..

Men vill du köpa kinagrejer så är det väl upp till dig.

Mekonomen levererar ju även till mekonomen bilverkstäder..  Ska du ge garantier på grejer och arbete kan du inte sälja skit..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
FLindgren
13 juli 2012 · 5 089 Inlägg

Många bilhandlare handlar från mekonomen\meca mf.l. och får delarna levererade till verkstaden under dagen oftast. tror inte dom tjänar så mycket på "privatpersoner" utan att leverera till bilhandeln.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Darkus
13 juli 2012 ·

Dom äger ju Meca nu åxå. Ja fattar vaffö int Mekonomen lägger ner Meca å ta över dess kunder.

Senast redigerat av Darkus (13 juli 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
13 juli 2012 · 7 229 Inlägg

brukar handla på ad center jag smile tycker de brukar ha bättre priser + att ja har rabbat där vilket gör priset ännu bättre ofta billigare än biltema smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
skön
13 juli 2012 · 89 Inlägg

Darkus skrev:
Dom äger ju Meca nu åxå. Ja fattar vaffö int Mekonomen lägger ner Meca å ta över dess kunder.

Ett av vilkoren ifrån konkurensverket för att få affären godkänd var att dom inte fick lägga ned kedjan utan enbart driva den separat.

Senast redigerat av skön (13 juli 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Hool skrev:
Mekonomen säljer delar i OE kvalitet. 

De konkurrerar inte med skruvat och  grabbarna..

Men vill du köpa kinagrejer så är det väl upp till dig.

Verkar ju mest vara no-name-grejer när man kollar i webshopen iaf. Vet inte riktigt hur seriöst det är wink

prajtor
13 juli 2012 · 57 Inlägg

Jag brukar beställa delar från england eller tysklanf. Senast jag beställde platinastift från england var de hemma för under halvapriset mot mekonomen. Helt otroligt.

Samma sak med dämpare.

Snacket om att mekonomen har OE- kvalitet till skillnad mot webshoppar ger jag inte mkt för. Om mekonomendelar kostar samma som orginal. Ja, då köper iaf jag orginal.

Wicca
13 juli 2012 · 886 Inlägg

Därför att när jag vill ha något så vill jag antagligen ha det direkt, mekonomen ligger i den lilla stad jag bor och eftersom jag för närvarande puttrar runt i en 945a så har de det mesta inne.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
prajtor
13 juli 2012 · 57 Inlägg

Men wicca, sparar du ngt jämfört med att åka till volvo? Kan tänka mig att delar till gammelvolvo oxå är ganska billiga i orginal?

anderzohn bilbytarkung
13 juli 2012 · 196 Inlägg

handlar alla mina grejer på e-bay..kan ta ett ex en koppling med svänghjul och uttrapningslager å ja självklart lamell å tryckplatta kostar ca13000kr på mekonomen...på e-bay kostar exakt samma grejer 4659kr..tog 3dar innan jag hade den hemma..hmm vart handlar jag då tro..

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
Wicca
13 juli 2012 · 886 Inlägg

prajtor skrev:
Men wicca, sparar du ngt jämfört med att åka till volvo? Kan tänka mig att delar till gammelvolvo oxå är ganska billiga i orginal?

Bra fråga, vet inte om volvohandlaren här i stan har så mycket reservdelar hemma dock, då det är ett ganska litet ställe jämnfört med storstäderna.

Ska faktiskt undersöka det nästa gång! (om det nu blir någon nästa gång, den här bilen är bland det driftsäkraste jag vart med om, enda som hänt är gummigrejerna till avgassystemet som vittrat sönder efter 41000 mil).

Hur som helst är det för mig ofta viktigt att ha det direkt

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
RobbanForsell
13 juli 2012 · 292 Inlägg

och Sämst är deras bilservice.. sambon lämnade in hennes bil för byta av generator.. (jag jobbade, och hon fick tid samma dag) generatorn va dragen med 1 !!! bult av 3 ... Kylarvätskan hade dom tömt pga av att det va trångt MEN inte fyllt på igen.

jag hämtade bilen 2 dagar senare o ser att tempen steg rakt upp.. gick upp och frågade vad dom sysslade med smått irriterad och får till svar "vi fyller på och "Bjuder på spolarvätska" 

va säger man !? aldrig mer..

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Djo
13 juli 2012 · 10 157 Inlägg

den service jag fått av mekonomen har alltid varit riktigt bra här i Falun trevlig personal och kunig alldrig varit krångel med fel eller trasiga saker sen det att man får 10% rabbat genom att skaffa ett grattis kort är ju inte fel och som endel säger att mekonomen är dyrt inte vad jag märkt iallafal då jag jämnfört något på näte så har mecca varit dyrare många av gångerna så ja jag handlar på mekonomen för att det liger nära är riktigt bra service och bra grejer dom säljer.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
13 juli 2012 ·

Finns ingen anledning att handla dyrare delar i sverige överhuvudtaget.  Ska jag köpa original till min bil så får jag vara stenrik.
Delarna går för under halva priset i tyskland och 1/3  i staterna.  Dock får man passa på att handla lite mer om man ska ta därifrån för fraktens skull smile

Jämför då koppelstång 700 kr i sverige, 500 kr för 2 med frakt från tyskland.
Bromskiva 1300-1400 per St. Plus klossar ca 5-600. Paketpris 1000 kr med frakt fick jag tag i det. Och är bra kvalite.

Så varför handla i butik?

Smajly
13 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Största nackdelen med dom är att dom sällan har grejorna hemma.. men som sagt får dom nästan alltid hem det till dagen efter.. och själv handlar jag mest akut grejor där.. sånt man behöver akut när man skruvar med bilen..
Ad-center blir det om mekonomen inte kan få hem delen.. men dom har världens sämsta/tråkigaste butik att handla i.. och inte mycket grejor hemma på hyllorna dom heller..

Undras hur det ska gå för både mekonomen och ad-center här i denna lilla stan när dom öppnar biltema varuhus om 1,5 år..? Både mekonomen och ad-centers butiker är väldans små och där e sällan folk o handlar när man är där.. på sin höjd en eller två andra..
Har för övrig jevligt nära till 2 biltema redan ändå.. det nya stora i helsingborg och ett helt nytt i lund också..

Senast redigerat av Smajly (13 juli 2012)

ascona-tic
13 juli 2012 · 1 496 Inlägg

Fick uppdrag att beställa koppling med dubbelmasse svänghjul till en 9-5 tid och hittade Bosch kitt i England för 5300:- inkl frakt för mekonomen skulle bara för svänghjulet ha 8300:- så jag tyckte det var ett klipp från England,
Men var inne hos bilpartner för jag skulle ha en givare till oplen som för övrigt var 60kr billigare hos dom än hos ad-center men passa på att kolla vad hjulet kosta hos fd Saab återförsäljare fick priset 2995:- ;-s

Så mekonomen 8300:- vs Saab original 2995:-

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang