Mekonomen, varför finns dom?

prajtor
15 juli 2012 · 57 Inlägg

Vågar inte gissa.vad nettovinsten blev och det är ointressant. I trådstarten ställs frågan varför finns mekonomen? Företag som har högrr omkostnader än andra måste på lång sikt antingen skära i sina kostnader eller leverera mervårde i förhållande till andra billigare handlare. Det sys i princip inga.kläder i sverige därför att en burmes kostar bråkdelen av en svensk. Eftersom mekonomen inte inte levererar mervärde i förhållande till original(samma pris) eller näthandlare ( kompetens)  borde de på sikt få svårt att få affären att gå ihop på reservdelar.  Mitt råd.är att på mekonomen kan man köpa bilvårdsprodukter och rosa rattmuffar, men köp reservdelarna på.nätet istället.

Bebben Legitimerad besserwisser
15 juli 2012 · 921 Inlägg

prajtor skrev:

Bebben skrev:
Köpte bromsskivor (Brembo), bromsklossar (ATE) och monteringsdetaljer (små metallclips, kommer inte ihåg vilket märke) till min Skoda på mekonomen förra veckan.

Kan inte klaga, 3800kr för allt - och då tog jag inte det billigaste av det de hade heller. skickade in beställningen, de hade allt på lager, hämtade ut 2 timmar senare. smile

Dessutom är Mekonomen de enda som säljer Meguair's bilvårdsprodukter också...

Edit: 4 bromsskivor, med 4 satser bromsklossar och monterningsdetaljer både fram och bak, alltså. Var lite otydlig där. smile

Har du kollat vad motsvarande produk (brembo) hade kostat på tyska ebay? Jag börjar bli redigt trött på svenska reservdelsåterförsäljare.  Det måste vara alldeles för lite konkurrens på svenska marknaden. Som sagt, riktigt förvånad blir man när man kan köpa samma platinastift från NGK från England för halva mekonomenpriset. Har man som jag en rak 6:a blir det en del att spara vid stor service.

Det har du helt rätt i, men du får ju se det som så att delarna finns i fysisk butik där man kan få kundservice både innan och efter köp (om något var felbeställt eller liknande osv) och sånt kostar ju lite extra.

twin_cam Smålänning
15 juli 2012 · 7 877 Inlägg

Mekonomen m.fl skiter i om vi handlar, dom levererar till verkstäder som inte har tid att fippla med näthandel, och som dessutom har bra rabatt.

Men när jag jobbade på verkstad skulle ja byta CR-pump på en 9-3 TID, 12000 va det billigaste hos dom enda som kunde på tag i (MECA), samma pris som hos Saab, men när vi beställt från Saab och fick fakturan kostade den bara 5900.

Brukar även handla grejer till Volvon på Liljas (Volvo) här i stan, ofta billigare, sen känner jag många i personalen på reservdelar vilket innebär bra rabatt utöver niceprice smile När jag köper nytt då..

Annars blir det Autoexperten för där har vi rabatt genom jobbet, och dom har bra service.

Mekonomen i denna stan är helt inkompetenta. Inget regnummer - inga delar! Inte ens om du VET vad du ska ha. Inget intresse av bilar överhuvudtaget. Brukar ha svårt att ens få delar till min Volvo. För dn går inte in riktigt i datorn eftersom den är importerad.
Tändstift skulle jag ha sist, men ville ha treelektroders bara för att jävlas med dom, och jag fick hålla på läääne innan dom till slut gav sig och hämtade stift till VAG 1,6/1,8, och han blev ckockad när dom såg likadana ut som Volvostiften fast med fler elektroder.

Andra delar än slitdelar köper jag dock begagnat. Ibland är det helt nya grejer till halva Ebay-priset. Plockar jag väck det själv brukar det vara mer eller mindre gratis, chefen tycker bara det är skoj att vi håller på. smile

Hurdana verkstäderna är kan jag inte ta ställning till, för jag är rädd om mina bilar och lämnar inte in dom på verkstad utan skruvar själv. Men jag har sett mycket fuskjobb på bilarna vi skrotar. En del är verkligen helt otroligt att en verkstad lämnar ut ett sånt jobb.

Senast redigerat av twin_cam (15 juli 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
sladdandebarnet
15 juli 2012 · 135 Inlägg

steifan skrev:

Hool skrev:
Mekonomen säljer delar i OE kvalitet. 

De konkurrerar inte med skruvat och  grabbarna..

Men vill du köpa kinagrejer så är det väl upp till dig.

Verkar ju mest vara no-name-grejer när man kollar i webshopen iaf. Vet inte riktigt hur seriöst det är wink

Som vad?

gamlingen
15 juli 2012 · 5 198 Inlägg

Vi kan göra det väldigt enkelt för oss som tycker butikerna är dyra.. Vi slutar handla där så sänker dom alla priser till prisnivån som e-butikerna har..... eller inte,, näe troligen så får vi inga fysiska butiker kvar, dom kommer helt enkelt att slå igen för dom kommer varken har råd med personal eller hyra lokaler. Ingen som handlar i e-butikerna kan väl tro att dom har samma lokalhyra och samma personal kostnader som dom har i butikerna.

prajtor
15 juli 2012 · 57 Inlägg

gamlingen skrev:
Vi kan göra det väldigt enkelt för oss som tycker butikerna är dyra.. Vi slutar handla där så sänker dom alla priser till prisnivån som e-butikerna har..... eller inte,, näe troligen så får vi inga fysiska butiker kvar, dom kommer helt enkelt att slå igen för dom kommer varken har råd med personal eller hyra lokaler. Ingen som handlar i e-butikerna kan väl tro att dom har samma lokalhyra och .samma personal kostnader som dom har i butikerna.

Eftersom mekonomen är lika dyra som märkeshandlar vore nedläggning inget problem

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 juli 2012 · 10 427 Inlägg

sladdandebarnet skrev:

steifan skrev:

Hool skrev:
Mekonomen säljer delar i OE kvalitet. 

De konkurrerar inte med skruvat och  grabbarna..

Men vill du köpa kinagrejer så är det väl upp till dig.

Verkar ju mest vara no-name-grejer när man kollar i webshopen iaf. Vet inte riktigt hur seriöst det är wink

Som vad?

Stötdämpare tex.

http://forumbilder.se/images/035201245650Pef58.jpg

Står inget om fabrikat, men genom att utläsa "Reflex" på vissa kan man lista ut att
det kanske handlar om Monroe-stötdämpare om man är lite listig. Men det var för jobbigt
att skriva ut och handlar man på Mekonomen så kanske man inte bryr sig om vad man köper heller.. . wink

Jag köper nog hellre Sachs som är originaltillverkare för just BMW istället.

sladdandebarnet
15 juli 2012 · 135 Inlägg

steifan skrev:

sladdandebarnet skrev:

steifan skrev:

Verkar ju mest vara no-name-grejer när man kollar i webshopen iaf. Vet inte riktigt hur seriöst det är wink

Som vad?

Stötdämpare tex.

http://forumbilder.se/images/035201245650Pef58.jpg

Står inget om fabrikat, men genom att utläsa "Reflex" på vissa kan man lista ut att
det kanske handlar om Monroe-stötdämpare om man är lite listig. Men det var för jobbigt
att skriva ut och handlar man på Mekonomen så kanske man inte bryr sig om vad man köper heller.. . wink

Jag köper nog hellre Sachs som är originaltillverkare för just BMW istället.

Tvivlar på att "kina" stötarna som du kallar Reflex för klarar 3 års garanti och uppfyller orginalkraven.
Inget ont om Sachs men jag vill inte heller prata ont om Reflex/Monroe.

AreeZ Golf mk3 LOUD
15 juli 2012 · 515 Inlägg

Denna sorts tråd har vart upp många gånger.

Ska vi lista originaldelar som finns hos Mekonomen ?
NGK, Lemförder, Monroe, Bosch, Mahle, SKF mfl...

Tror ni ett tändstift från NGK bättre för att det står Volvo, VW, Audi eller annan originalstämpel ?
Framvagnsdelar från Lemförder där Audi's logotype är bortslipad ?
Eller delar från Bosch som sitter typ överallt på bilar från fabrik ?

Jag jobbar på Mekonomen så är väl lite partisk i det hela.  Men har istället lite kunskap i vad vi säljer, hur många reklamationer vi hanterar osv...
Vi har som policy att alltid ligga under original, men det är inte alltid allt hänger med. 
Men jag skickar rapporter om produkter där original är dyrare och rätt snart är dom justerade så vi ligger under original där. 

Leveranserna från original är kaos runt om där jag bor och arbetar.
Volvo kan man få stå 20min i telefonkö hos i Arlandastad. 
VAG i Märsta kan inte slå i en reservdelskatalog så man måste alltid stå med deras program uppe för att kunna
leda dom till rätt del.  2 dagars levtid på nästan alla delar.  Det är samma på Möller i Uppsala, 2 dagars levtid på typ allt.
Kanske är lite av dessa anledningar som Mekonomen finns ? 

Kommer alltid vara en debatt om detta, då vissa bara måste hata Mekonomen, Meca och Autoexperten.
Jag handlade även där innna jag började jobba och hur många original har 3 leveranser/dag med delar ?

MEN det finns ju nackdelar med Mekonomen också kan jag hålla med om.
Dom börjar snurra iväg lite väl brett i sortimentet, finns okunnig personal på många ställen.
Det är nog största felet i min mening, dom anställer folk som är trevliga istället för folk som kan mycket.
Men så fungerar det väl typ överallt nuförtiden.

Aja men har ni några frågor så hör av er.
Eller kom in och hälsa på mig i butiken och snacka skit, lovar att jag inte är okunnig men ändå rätt trevlig big_smile

Hoppas ingen tar illa upp, men man måste ju ändå skydda företaget man jobbar åt.
Är ändå det jag lever på och som finansierar min bilhobby tongue

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Stripz Voodoo
15 juli 2012 · 1 444 Inlägg

Tycker de är bra att mekonomen finns  men visst jag köper oftast mina reservdelar i finland men ibland behöver jag kvikt  grejjer och då brukar de oftast ha hemma

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
darkwizard Fordonstekniker
15 juli 2012 · 1 740 Inlägg

AreeZ skrev:
Denna sorts tråd har vart upp många gånger.

Ska vi lista originaldelar som finns hos Mekonomen ?
NGK, Lemförder, Monroe, Bosch, Mahle, SKF mfl...

Tror ni ett tändstift från NGK bättre för att det står Volvo, VW, Audi eller annan originalstämpel ?
Framvagnsdelar från Lemförder där Audi's logotype är bortslipad ?
Eller delar från Bosch som sitter typ överallt på bilar från fabrik ?

Jag jobbar på Mekonomen så är väl lite partisk i det hela.  Men har istället lite kunskap i vad vi säljer, hur många reklamationer vi hanterar osv...
Vi har som policy att alltid ligga under original, men det är inte alltid allt hänger med. 
Men jag skickar rapporter om produkter där original är dyrare och rätt snart är dom justerade så vi ligger under original där. 

Leveranserna från original är kaos runt om där jag bor och arbetar.
Volvo kan man få stå 20min i telefonkö hos i Arlandastad. 
VAG i Märsta kan inte slå i en reservdelskatalog så man måste alltid stå med deras program uppe för att kunna
leda dom till rätt del.  2 dagars levtid på nästan alla delar.  Det är samma på Möller i Uppsala, 2 dagars levtid på typ allt.
Kanske är lite av dessa anledningar som Mekonomen finns ? 

Kommer alltid vara en debatt om detta, då vissa bara måste hata Mekonomen, Meca och Autoexperten.
Jag handlade även där innna jag började jobba och hur många original har 3 leveranser/dag med delar ?

MEN det finns ju nackdelar med Mekonomen också kan jag hålla med om.
Dom börjar snurra iväg lite väl brett i sortimentet, finns okunnig personal på många ställen.
Det är nog största felet i min mening, dom anställer folk som är trevliga istället för folk som kan mycket.
Men så fungerar det väl typ överallt nuförtiden.

Aja men har ni några frågor så hör av er.
Eller kom in och hälsa på mig i butiken och snacka skit, lovar att jag inte är okunnig men ändå rätt trevlig big_smile

Hoppas ingen tar illa upp, men man måste ju ändå skydda företaget man jobbar åt.
Är ändå det jag lever på och som finansierar min bilhobby tongue

Dom som är dom mest okunniga är ju dom som sitter på huvudkontoret och har noll erfarenhet från en verkstad. lol

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
skön
15 juli 2012 · 89 Inlägg

AreeZ skrev:
Dom som är dom mest okunniga är ju dom som sitter på huvudkontoret och har noll erfarenhet från en verkstad. lol

Beror lite på från person till person, men dom jag har varit i kontakt med har oftast varit kunniga inom sitt område.

Pim_Pim
15 juli 2012 ·

Som du säger, Mekonomen har brist på kunnig personal..

Pierre_r Lastbilsmekaniker
16 juli 2012 · 729 Inlägg

Den mekonomen jag brukar handla hos har ganska kunnig personal.
Dom har alltid hittat dom mest udda grejorna jag behöver till Jeeparna och Chevorna.
Har varit där så ofta så dom kan mitt förnamn....

Ad-center däremot vilka sopor...
Skulle ha bromsbackar bak till min grand cherokee.

J= jag S= säljare

J: jag behöver bromsbackar bak till en jeep grand cherokee med 5.2 v8:a
S: vilken bil och regnummer
J: jeep grand cherokee 5.2 v8:a 93:a (redan här insåg jag att det var kört...)
S: cherokee eller grand cherokee
J:.......
S: just det du sa det ja, årsmodell?
J:.... 1993...
S: motor?
J:.... 5.2 v8:a
S: 4x4 eller 2x4?
J: 4x4
S: servostyrning eller inte?
J: WTF? ja den har dervostyrning...
S: ok skivor fram och trummor bak
J: ja
S: tyvärr finns inga grand cherokee 93 med trumbromsar bak endast skivor runt om..
J: ska vi slå vad?
S: nej det finns inga med trumbromsar bak det säger datorn.
J: ska vi gå ut och titta då så kanske du lär dig att inte lita på allt datorn säger...
S: nej har inte tid.

Mekonomen hittade backar på under 5 min och kunde dessutom ge mig 2 olika priser..

Blev kanske lite långt och lite halv offtopic

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2012 · 14 056 Inlägg

Pierre_r skrev:
Den mekonomen jag brukar handla hos har ganska kunnig personal.
Dom har alltid hittat dom mest udda grejorna jag behöver till Jeeparna och Chevorna.
Har varit där så ofta så dom kan mitt förnamn....

Ad-center däremot vilka sopor...
Skulle ha bromsbackar bak till min grand cherokee.

J= jag S= säljare

J: jag behöver bromsbackar bak till en jeep grand cherokee med 5.2 v8:a
S: vilken bil och regnummer
J: jeep grand cherokee 5.2 v8:a 93:a (redan här insåg jag att det var kört...)
S: cherokee eller grand cherokee
J:.......
S: just det du sa det ja, årsmodell?
J:.... 1993...
S: motor?
J:.... 5.2 v8:a
S: 4x4 eller 2x4?
J: 4x4
S: servostyrning eller inte?
J: WTF? ja den har dervostyrning...
S: ok skivor fram och trummor bak
J: ja
S: tyvärr finns inga grand cherokee 93 med trumbromsar bak endast skivor runt om..
J: ska vi slå vad?
S: nej det finns inga med trumbromsar bak det säger datorn.
J: ska vi gå ut och titta då så kanske du lär dig att inte lita på allt datorn säger...
S: nej har inte tid.

Mekonomen hittade backar på under 5 min och kunde dessutom ge mig 2 olika priser..

Blev kanske lite långt och lite halv offtopic

Långt? Näe, kul läsning som säger en del om kunnigheten hos just detta AD-Center.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
AndreasPlars
16 juli 2012 · 1 062 Inlägg

Min erfarenhet är att Mekonomen har blivit dyrare och dyrare för varje år sedan de startade. I början var ju inställningen att man skulle vara det ekonomiska alternativet för de se mekar men så är det knappast idag.

Och ännu tråkigare är att de i allt större omfattning tar hem piratfabrikat i stället för delar från erkända tillverkare, även om de fortfarande finns kvar.

Senast så gäller det ju Saabs röda DI kassett som de säljer en Kinatillverkad sak till samma pris som en original kostade förut. Biltema säljer samma kassett för under halva priset.
Kvalitén har tveklöst sjunkit!

Den enda som verkar stå kvar idag med att nästan uteslutande sälja erkända kvalitétsvarumärken är Autoexperten.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (16 juli 2012)

Saab 900i (1989)
prajtor
16 juli 2012 · 57 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Min erfarenhet är att Mekonomen har blivit dyrare och dyrare för varje år sedan de startade. I början var ju inställningen att man skulle vara det ekonomiska alternativet för de se mekar men så är det knappast idag.

Och ännu tråkigare är att de i allt större omfattning tar hem piratfabrikat i stället för delar från erkända tillverkare, även om de fortfarande finns kvar.

Senast så gäller det ju Saabs röda DI kassett som de säljer en Kinatillverkad sak till samma pris som en original kostade förut. Biltema säljer samma kassett för under halva priset.
Kvalitén har tveklöst sjunkit!

Den enda som verkar stå kvar idag med att nästan uteslutande sälja erkända kvalitétsvarumärken är Autoexperten.

M.V.H.

Väl skrivit, tvivelsutan lever inte mekonomen upp till sitt namn. Förutom i förhållande till sina ägare.

Turbovin Turbo lover
16 juli 2012 · 555 Inlägg

Säljer Mekonomen fortfarande Scantechs saker? Har för mig jag fick en magnetventil (900 T5) av det fabrikatet (det var inte samma som Saab original iaf) när jag åkte Saab, den funkade uselt, sämre än en gammal Saab original. Åkte och justerade mappningen helt i onödan.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Wicca
16 juli 2012 · 886 Inlägg

Ska köpa nya tändkablar(4 st) till min 940, så jag passade på att ringa runt lite och kolla priser:

Mekonomen: 697
Biltema: 349
Lokal volvohandlare, ej bilia: 599 (-10% om man har volvo-kortet)
Skruvat: 436
Närmsta bilia: 525
AD bilcenter: 448

Mekonomen är alltså dyrare än original!
Eftersom jag inte har så bråttom med detta och är snål med den här bilen eftersom jag ska sälja den i vinter så blir det nog biltema eller skruvat dock.

Senast redigerat av Wicca (16 juli 2012)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
sladdandebarnet
16 juli 2012 · 135 Inlägg

Känns lite som att jämföra päron och äpplen med Biltema och Skruvat.
Har du testat att påpeka för butiken att den är dyrare än orginal?
Som en skrev lite tidigare så jobbar dom med att sänka priserna men missar en del. Om man då påpekar priset mot orginal så sänks det. Inte så svårt kan jag tycka om man ändå håller på att jämföra alla på marknaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang