Jag vill veta bränsleförbrukning på en volvo C30

Sitri Sir
17 juli 2012 · 84 Inlägg

Hej på er.

Ni som har en volvo C30 ( både ni med diesel och bensin ),  kan inte ni skriva ner vad Era bilar har i förbrukning?. Skriv gärna vilken typ av motor ni har ( D2, D5, Bensin, turbo?! ) osv så jag har något att jämföra med. Tack som fan för hjälpen smile  Glad sommar på er.


// Damoose

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
tobbe456
18 juli 2012 · 335 Inlägg

Kolla blocket för regnr och sen på transportstyrelsen, myyycket snabbare.

Min snittar 0.9 blandat iaf (T5, steg tre och lite annat) med en snäll/normal gasfot. Trycker man till så kostar det mer,
Detta är på 98oktan.

Men kolla blocket du, står ju tom i många annonser vad dom drar...

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Sitri Sir
18 juli 2012 · 84 Inlägg

tobbe456 skrev:
Kolla blocket för regnr och sen på transportstyrelsen, myyycket snabbare.

Min snittar 0.9 blandat iaf (T5, steg tre och lite annat) med en snäll/normal gasfot. Trycker man till så kostar det mer,
Detta är på 98oktan.

Men kolla blocket du, står ju tom i många annonser vad dom drar...

Transportstyrelsen? Och dom litar du på? Får inte dom sina riktlinjer från biltillverkaren?

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
Evildan
18 juli 2012 ·

http://www.cars-data.com/en/volvo-c30-c … odels.html
Här har du data enligt EU-körcykeln, den stämmer riktigt bra enligt mina erfarenheter i flertalet körda nybilar som är mätta enligt denna.

Vad olika personer har för förbrukning bör du nog ta med en nypa salt, mäter dom med tripmätaren (som ofta visar en längre körd sträcka än den verkliga sträckan = en uträknad lägre förbrukning än den verkliga) eller litar dom blint på färddatorn som även dessa brukar vara missvisande i Volvos personbilar.
Ska förbrukningen mätas behövs det mätas korrekt gällande både den exakta påfyllnadsmängden samt den egentliga sträckan för att få ett korrekt värde.

tobbe456
18 juli 2012 · 335 Inlägg

Sitri skrev:

tobbe456 skrev:
Kolla blocket för regnr och sen på transportstyrelsen, myyycket snabbare.

Min snittar 0.9 blandat iaf (T5, steg tre och lite annat) med en snäll/normal gasfot. Trycker man till så kostar det mer,
Detta är på 98oktan.

Men kolla blocket du, står ju tom i många annonser vad dom drar...

Transportstyrelsen? Och dom litar du på? Får inte dom sina riktlinjer från biltillverkaren?

Men vafaan, skillnaden är inte gigantisk mot för vad tillverkaren säger och vad du själv upplever! Står det 0,85 blandad körning kanske den drar 0,90, eller motsvarande! Allt är ju beroende på körstil, typ av förare, väder, vind, däck och allt helvete ..... Du kan inte förvänta dig ett mer exakt svar!

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
IX ____________________________________
18 juli 2012 · 1 340 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/volvo-c30-coupe-2009-3170/models.html
Här har du data enligt EU-körcykeln, den stämmer riktigt bra enligt mina erfarenheter i flertalet körda nybilar som är mätta enligt denna.

Vad olika personer har för förbrukning bör du nog ta med en nypa salt, mäter dom med tripmätaren (som ofta visar en längre körd sträcka än den verkliga sträckan = en uträknad lägre förbrukning än den verkliga) eller litar dom blint på färddatorn som även dessa brukar vara missvisande i Volvos personbilar.
Ska förbrukningen mätas behövs det mätas korrekt gällande både den exakta påfyllnadsmängden samt den egentliga sträckan för att få ett korrekt värde.

Hur mycket extra pratar vi om?
Aldrig varit med om trippmätare som visar fel

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Evildan
18 juli 2012 ·

RightFront skrev:

Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/volvo-c30-coupe-2009-3170/models.html
Här har du data enligt EU-körcykeln, den stämmer riktigt bra enligt mina erfarenheter i flertalet körda nybilar som är mätta enligt denna.

Vad olika personer har för förbrukning bör du nog ta med en nypa salt, mäter dom med tripmätaren (som ofta visar en längre körd sträcka än den verkliga sträckan = en uträknad lägre förbrukning än den verkliga) eller litar dom blint på färddatorn som även dessa brukar vara missvisande i Volvos personbilar.
Ska förbrukningen mätas behövs det mätas korrekt gällande både den exakta påfyllnadsmängden samt den egentliga sträckan för att få ett korrekt värde.

Hur mycket extra pratar vi om?
Aldrig varit med om trippmätare som visar fel

Några % hit eller dit ibland 5-10% har jag varit med om fast inte vanligt förekommande, men det ger ändå en missvissande bild av den faktiska förbrukningen.
Har du mätt någon tripmätare med GPS?
Jag har mätt flertalet med kalibrerad utrustning som haft väldigt liten tolerans och funnit att tripmätare mer eller mindre inte visar korrekt.

Senast redigerat av Evildan (18 juli 2012)

Sitri Sir
18 juli 2012 · 84 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/volvo-c30-coupe-2009-3170/models.html
Här har du data enligt EU-körcykeln, den stämmer riktigt bra enligt mina erfarenheter i flertalet körda nybilar som är mätta enligt denna.

Vad olika personer har för förbrukning bör du nog ta med en nypa salt, mäter dom med tripmätaren (som ofta visar en längre körd sträcka än den verkliga sträckan = en uträknad lägre förbrukning än den verkliga) eller litar dom blint på färddatorn som även dessa brukar vara missvisande i Volvos personbilar.
Ska förbrukningen mätas behövs det mätas korrekt gällande både den exakta påfyllnadsmängden samt den egentliga sträckan för att få ett korrekt värde.

Sweet. Man tackar. Jag ska kolla så får vi se. smile Hur sitter man i baksätet på en sådan. Vi har en dotter som ska med och sådant. Hon kommer att bli "skapligt" lång. Sitter man ordentligt bra i bak ändå?

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
Sitri Sir
18 juli 2012 · 84 Inlägg

tobbe456 skrev:

Sitri skrev:

tobbe456 skrev:
Kolla blocket för regnr och sen på transportstyrelsen, myyycket snabbare.

Min snittar 0.9 blandat iaf (T5, steg tre och lite annat) med en snäll/normal gasfot. Trycker man till så kostar det mer,
Detta är på 98oktan.

Men kolla blocket du, står ju tom i många annonser vad dom drar...

Transportstyrelsen? Och dom litar du på? Får inte dom sina riktlinjer från biltillverkaren?

Men vafaan, skillnaden är inte gigantisk mot för vad tillverkaren säger och vad du själv upplever! Står det 0,85 blandad körning kanske den drar 0,90, eller motsvarande! Allt är ju beroende på körstil, typ av förare, väder, vind, däck och allt helvete ..... Du kan inte förvänta dig ett mer exakt svar!

Sant så sant smile

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
Sitri Sir
18 juli 2012 · 84 Inlägg

Fan vad nice med svar. Roligt att gräva lite innan man bestämmer sig. smile

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
tobbe456
19 juli 2012 · 335 Inlägg

Ingen fara

Tillverkarnas siffror är ju självfallet glädjesiffror, det gäller i regel tripmätarna också...  Man får ta allt med en nypa salt här i världen wink

Men ibland så visar det ju fel är "andra" hållet .... Dvs bilen drar mindre än utskrivet ;D


OnT, baksätet sitter man bra i så länge personen framför inte är för lång (och att du är rörlig nog att ta dig bak dit, självfallet, det är småbesvärligt)
Jag är 190 cm och väger 100+ kg, men jag ryms om framsätet är framskjutet, så dottern ska inte ha några probs..
Rätt skönt att sitta där bak, är som en soffa... wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
p12
19 juli 2012 · 551 Inlägg

C30 R-design med 1,6d Drive drar ca 0,5/mil. Men då är det mycket körning i stan och korta sträckor.

Haters gonna hate.
Sitri Sir
20 juli 2012 · 84 Inlägg

tobbe456 skrev:
Ingen fara

Tillverkarnas siffror är ju självfallet glädjesiffror, det gäller i regel tripmätarna också...  Man får ta allt med en nypa salt här i världen wink

Men ibland så visar det ju fel är "andra" hållet .... Dvs bilen drar mindre än utskrivet ;D


OnT, baksätet sitter man bra i så länge personen framför inte är för lång (och att du är rörlig nog att ta dig bak dit, självfallet, det är småbesvärligt)
Jag är 190 cm och väger 100+ kg, men jag ryms om framsätet är framskjutet, så dottern ska inte ha några probs..
Rätt skönt att sitta där bak, är som en soffa... wink

Sweeeet big_smile

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
Sitri Sir
20 juli 2012 · 84 Inlägg

p12 skrev:
C30 R-design med 1,6d Drive drar ca 0,5/mil. Men då är det mycket körning i stan och korta sträckor.

Det är ju inte så farligt smile

Cogito ergu sum
Hyundai Sonata 2.4 "Xony" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang