8685
Sök

Laga gängor i motorblock? *löst*

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Har en bekant som jag hjälpt med bilen och tabbat mig. Drog bultarna till motorfästet för hårt så att gängorna stack i motorblocket(gjutjärn).
Rensade bultarna som hade klarat sig och borrade sedan upp hålen och satte i insatsgänga/helicoil (biltema sats) Har för mig att jag la på gänglåsning också när jag skruvade ihop alltihop.
Är biltemas sats lika bra som riktiga helicoil eller är biltemas insats gängor bara skit?

detta har hållt i 1år nu men nu så hade fästet tydligen släppt igen... Jag har inte varit där och kollat men befarar det värsta och det är att insats gängan har släppt ifrån blocket...

Hur skulle ni ha gjort? Fästet sitter med 3st längre M10 bultar. jag ska kolla närmare på detta på Fredag och vill ha lite mer kött på benen hur jag ska bära mig åt ifall det är nåt sånt.

Jag hoppas att bultarna bara gängat upp sig så dom bara är att skruva tillbaka...
det absolut värsta scenariot är ju att jag blir tvungen att köpa ny motor till honom och byta....
Senast redigerat av PerArne (21 juli 2012)

//Per-Arne

8 282 Inlägg
19 juli 2012
Hur lång var insatsen du satte i? För om det är gängat långt in i blocket och du satte i en kort insats så blir ju påkänningarna kanske för stora och då kan det va bättre att gänga upp hålen för M12 och sätta i en lämplig sådan bult istället. Och sattes den rätt? Drar man inte i insatsen tillräckligt djupt så drar man ju ur dem.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
Va bort och tittade på bilen och det va så simpelt som att bultarna hade bara gängat upp sig.

Prova först att dra åt alla 3 och det gick utmärkt, sen skruva jag ut en och en och la på gänglåsning och drog åt igen så nu ska det väl fan hålla!

Va förbannat skönt att upptäcka det... Biltemas insats gängor är kanske inte skit efter allt smile

//Per-Arne

Sök