BMW 523i e61 dricker olja

doofy
21 juli 2012 · 30 Inlägg

Hejsan, jag har en BMW E61 523i -07. Jag uppfattar den som att den dricker mycket olja. Jag fyllde på en liter 5-40W olja för ca 100 mil sedan, kan vara mer. Jag fick nyss upp en varning i iDrive som säger att den vill att jag ska fylla på med olja igen. Dricker dessa motorer mycket i allmänhet eller är något fel? Jag har 1 års garanti som täcker motorfel och dylikt så vill veta om jag ska använda den. Sen så tycker jag att den drar mycket bensin. 75% tank räcker ca 45 mil. Kör i regel 120mil i månaden inne i stan. Men vill ha lite mer erfaren hjälp. Att själv diagonistera vet ni ju alla att då har man canser och allt vad det heter i boken om de farliga sjukdomarna.
Angående oljan har jag tagit mig en titt under bilen, där den står parkerad men även under motorhuven. Inte en vink av runnen olja. Så jag vet inte vad jag skall tro.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, Christoffer

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)
Toyota Celica gt4 "Lovely" (1990)
Mickius
21 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Märkt nått om den rycker ifrån avgassystemet? Om du inte kan se någon som helst olja under eller vid motorn borde den isf förbränna olja. Och 1 liter på 100 mil för en så pass ny bil låter väldigt mycket! Min motor som är 20 år äldre tar nästan ingen olja alls!

Senast redigerat av mickius (21 juli 2012)

Ljepone * Studerande *
21 juli 2012 · 563 Inlägg

doofy skrev:
Hejsan, jag har en BMW E61 523i -07. Jag uppfattar den som att den dricker mycket olja. Jag fyllde på en liter 5-40W olja för ca 100 mil sedan, kan vara mer. Jag fick nyss upp en varning i iDrive som säger att den vill att jag ska fylla på med olja igen. Dricker dessa motorer mycket i allmänhet eller är något fel? Jag har 1 års garanti som täcker motorfel och dylikt så vill veta om jag ska använda den. Sen så tycker jag att den drar mycket bensin. 75% tank räcker ca 45 mil. Kör i regel 120mil i månaden inne i stan. Men vill ha lite mer erfaren hjälp. Att själv diagonistera vet ni ju alla att då har man canser och allt vad det heter i boken om de farliga sjukdomarna.
Angående oljan har jag tagit mig en titt under bilen, där den står parkerad men även under motorhuven. Inte en vink av runnen olja. Så jag vet inte vad jag skall tro.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, Christoffer

En förbrukning på 1 L olja (5-40W) på ca: 1000 KM (100MIL) e väl inte så mkt, om inte normalt enligt BMW?

En polare har en Audi (nyare modell) & denna brukar dra 0,5 - 1L per 100mil (växelvis körning), står även angivet i instruktionsboken. Har du tittat i din inst.bok?  Du kan även tänka dig byta till en "tjockare" olja & se om förbrukningen minskar (gjorde jag senast).

doofy
21 juli 2012 · 30 Inlägg

Hejsan. Tack för svar. Jag märker inge konstigheter vid avgaserna. De kommer lite grann (normal färgat) vid kallstart. Men där emot så ser man inget när den har gått sig varm. Fyllde på 1L idag Helix 5W-40 och skall köra 100 mil till och dokumentera förbrukningen. Kan ju vara att den inte har lite olja utan att den inte hade så mycket i systemet allmänt och att de sen sjukit undan. Kör som sagt blandat med ca 0.89L/mil i förbrukning i bensin så den kanske tar lite olja? Har varvat motorn max 5 ggr över 5k varv. Har gjort en motortvätt och märker inget olje spill eller rinnande. I instruktionsboken står det inget om att den ska dra utan att det inte finns en fysisk oljesticka utan en mätare i iDrive som tittat elektronisk. Vågar man lita på sådant? Det är ju BMW trots allt smile

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)
Toyota Celica gt4 "Lovely" (1990)
Germax
22 juli 2012 · 12 086 Inlägg

Det här med oljeförbrukning är svårt, gränsen för att du ska få något åtgärdat är enormt hög.
Jag tycker det är sånt jävla hyckleri att påstå att en modern motor kan dra uppemot 1L per 1000km medens de flesta motorer (alltså likadana motorer) drar kanske 1L per 15000-20000km.

Kommer du fram till att den drar 1L per 1000km så skulle jag försöka få det åtgärdat på garantin. Får du inget napp där skulle jag göra ett komptest för att se om någon cylinder läcker med än någon annan, troligen så drar den olja genom kolvringarna.

cheffer
22 juli 2012 · 1 422 Inlägg

Bmw och dess nyare lågfriktionsmotorer har en väldigt hög tolererad oljeförbrukning (betyder inte att alla drar mycket olja, utan bara att de inte anser att det är något fel om den drar en del) då de ska få lägre förbrukningssiffror istället. Går du till din BMW åf kan du be om att få specifikt för din motor vad gränsvärdet ligger på men drar den så mycket som en liter per 100 mil skulle jag titta upp det men är det så mycket så är det på om inte till och med över den tolererade gränsen. Skulle dock tro att de tar sig en titt på din motor ändå även om du ligger inom marginalen eftersom det är en ovanligt hög oljeförbrukning. Du säger att du kör mycket stadskörning och ligger på 0,89 ändå med en så stor bil och 3 liters motor (antar att det är 2008 eller nyare du pratar om då du inte har någon fysisk sticka) och det är inte så farligt för stadstrafik med en bensinare som jag antar får lite urgasningar ibland. Inget farligt med det, bara bra att varva ur emellanåt.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Rock-Star
26 juli 2012 · 2 982 Inlägg

min 525i (m54b25) från 05 drack 1L olja/ 300mil..
förbrukningen låg på snitt 600km/full tank!
fullservad utan problem.
den var törstig...  sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang