Körde på en räv, vad säger försäkringen?

Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

Hejsan. Igår när jag var påväg hem ifrån Skara så ville en rävungeA ut och utforska på vägarna, den träffade på högersidan av fronten, nätet gick sönder, 3-4 ställen som hade knäckts en liten bit i fronten och självklart lackskador. Smällen var så hård så fronten flexade och lossnade på högersidan. Allt är endast på fronten.

Jag har helförsäkring men har inga tillägg, frågan är då om någon har svar på om detta täcks utan någon speciell viltföräkringstillägg?

Mvh

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
Zystem
22 juli 2012 · 20 Inlägg

utan extra tillägg så är det självrisken du får betala för vagnskada. mellan 1500-7500 beroende på bil / bolag / vad du valt för självrisk. (Kört på en grävling för några år sedan)

Senast redigerat av Zystem (22 juli 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2012 · 14 054 Inlägg

Jottix skrev:
Hejsan. Igår när jag var påväg hem ifrån Skara så ville en rävungeA ut och utforska på vägarna, den träffade på högersidan av fronten, nätet gick sönder, 3-4 ställen som hade knäckts en liten bit i fronten och självklart lackskador. Smällen var så hård så fronten flexade och lossnade på högersidan. Allt är endast på fronten.

Jag har helförsäkring men har inga tillägg, frågan är då om någon har svar på om detta täcks utan någon speciell viltföräkringstillägg?

Mvh

Ringde du polisen och talade om att du kört på vilt? Dog räven eller försvann den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

Vagnskada står det att det kostar 3000:-, isåfall kan jag nog fixa det billigare själv.
Djuret var inte kvar när jag letade, det var bäcksvart och jag försökte fixa min bil först innan jag letade efter räven.

Edit: jag ringde inte polisen då jag inte är skyldig att göra det när räv är inblandad i olyckan.

Senast redigerat av Jottix (22 juli 2012)

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2012 · 14 054 Inlägg

Jottix skrev:
Vagnskada står det att det kostar 3000:-, isåfall kan jag nog fixa det billigare själv.
Djuret var inte kvar när jag letade, det var bäcksvart och jag försökte fixa min bil först innan jag letade efter räven.

Hittade du räven då? Ringde du polisen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jottix skrev:
Vagnskada står det att det kostar 3000:-, isåfall kan jag nog fixa det billigare själv.
Djuret var inte kvar när jag letade, det var bäcksvart och jag försökte fixa min bil först innan jag letade efter räven.

Hittade du räven då? Ringde du polisen?

/Benny

Nej, den var inte kvar, antingen missade jag den eller så var den fortfarande vid liv. Jag redigerade tidigare att jag inte ringde polisen.

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
mikael_86
22 juli 2012 · 860 Inlägg

enligt LAG måste man ringa polisen o anmäla om ALLA VILLT OLYCKOR och där räknas öven räv in och alla vilda djur.... så du har skylldighet att ringa dom.... och bilen har du en självrisk på 1500 till oftast 3000 men ibland 7000 beroende på försäkringsbolaget....

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
22 juli 2012 · 391 Inlägg

Jottix skrev:
Vagnskada står det att det kostar 3000:-, isåfall kan jag nog fixa det billigare själv.
Djuret var inte kvar när jag letade, det var bäcksvart och jag försökte fixa min bil först innan jag letade efter räven.

Edit: jag ringde inte polisen då jag inte är skyldig att göra det när räv är inblandad i olyckan.

Bara jag som tycker detta låter fruktansvärt oansvarigt och inget jag personligen skulle skylta med på ett forum?...

Four rings to rule them all!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2012 · 14 054 Inlägg

Danne_gg skrev:

Jottix skrev:
Vagnskada står det att det kostar 3000:-, isåfall kan jag nog fixa det billigare själv.
Djuret var inte kvar när jag letade, det var bäcksvart och jag försökte fixa min bil först innan jag letade efter räven.

Edit: jag ringde inte polisen då jag inte är skyldig att göra det när räv är inblandad i olyckan.

Bara jag som tycker detta låter fruktansvärt oansvarigt och inget jag personligen skulle skylta med på ett forum?...

Håller med!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
christofferedil Yellow bug!
22 juli 2012 · 1 640 Inlägg

Tror inte Polisen lägger någon energi på att leta runt på forum efter personer som råkat ta livet av en räv, som antagligen är på god väg att bli fågelmat just nu. Tror nog att vi alla här inne hade brytt oss om bilen i första hand, om man nu lagt lite pengar på att göra iordning den..

Måste verkligen rekommendera http://www.algen.se/ .

120:- per år, täcker alla dina fordon och ersätter viltolyckor upp till 8000:-.

Billigare än att ha det tillägget på bilförsäkringen..


Edit: Har själv kört på en grävling, och har släkt och vänner som kört på div. djur. Försäkringsbolaget har ALDRIG frågat efter någon polisanmälan. Och ringer du Polisen tar de inte ens uppgifter, de frågar om platsen och sen skickar de ut en jägare på eftersök (dock är det ju mycket tjafs om det nu, så inte alla jägare som är villiga att göra eftersök).

"När man anmäler olyckan till polisen får man information av polisbefälet om man kan lämna olycksplatsen eller ej. Har det inte skett några personskador, eller andra speciella omständigheter föreligger, kommer polisen sällan ut till platsen. Polisen kontaktar istället jakträttshavaren som får till uppgift att ta hand om det dödade eller skadade djuret. Man får inte ta med sig påkört djur hem, detta räknas som stöld. Viltet tillhör jakträttshavaren."

Sen är det såklart skillnad på om du prickar en stor älg och det blir personskador!

Senast redigerat av christofferedil (22 juli 2012)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
bengank
22 juli 2012 · 55 Inlägg

Det kallas smitning att inte rapportera till Polisen.
Du kan glömma att få det på försäkringen om ingen polisanmälan finns...

racing_rs
22 juli 2012 · 3 Inlägg

Du har ingen skyldighet att anmäla en olycka med en räv till polisen!!!!!

http://bilforsakring-jamfor.nu/viltolycka-hur-gor-man/

bengank
22 juli 2012 · 55 Inlägg

Jag kör ca 20 000mil/år.
Några viltolyckor har det blivit och försäkringbolagen har alltid velat se polisanmällan.
Men det kan vara dagsformen hos tjänstemännen som gör det, vad vet jag...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2012 · 14 054 Inlägg

christofferedil skrev:
Tror inte Polisen lägger någon energi på att leta runt på forum efter personer som råkat ta livet av en räv, som antagligen är på god väg att bli fågelmat just nu. Tror nog att vi alla här inne hade brytt oss om bilen i första hand, om man nu lagt lite pengar på att göra iordning den..

Måste verkligen rekommendera http://www.algen.se/ .

120:- per år, täcker alla dina fordon och ersätter viltolyckor upp till 8000:-.

Billigare än att ha det tillägget på bilförsäkringen..


Edit: Har själv kört på en grävling, och har släkt och vänner som kört på div. djur. Försäkringsbolaget har ALDRIG frågat efter någon polisanmälan. Och ringer du Polisen tar de inte ens uppgifter, de frågar om platsen och sen skickar de ut en jägare på eftersök (dock är det ju mycket tjafs om det nu, så inte alla jägare som är villiga att göra eftersök).

"När man anmäler olyckan till polisen får man information av polisbefälet om man kan lämna olycksplatsen eller ej. Har det inte skett några personskador, eller andra speciella omständigheter föreligger, kommer polisen sällan ut till platsen. Polisen kontaktar istället jakträttshavaren som får till uppgift att ta hand om det dödade eller skadade djuret. Man får inte ta med sig påkört djur hem, detta räknas som stöld. Viltet tillhör jakträttshavaren."

Sen är det såklart skillnad på om du prickar en stor älg och det blir personskador!

Bilen är ju skadad i vilket fall som helst så jag hade nog kollat så inte djuret ligger och lider nånstans!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
22 juli 2012 · 10 279 Inlägg

christofferedil skrev:
Tror nog att vi alla här inne hade brytt oss om bilen i första hand, om man nu lagt lite pengar på att göra iordning den..

Nej... Inte alla...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
racing_rs
22 juli 2012 · 3 Inlägg

Jag har själv kört på en hare för ett par månader sedan och jag anmälde inte det till polisen! Eftersom man inte har någon skyldighet att anmäla en olycka med en hare så gjorde jag inte det! Mitt försäkringsbolag ersatte skadorna utan problem!

Ps. Jag kollade om haren var död och det var den!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2012 · 14 054 Inlägg

racing_rs skrev:
Jag har själv kört på en hare för ett par månader sedan och jag anmälde inte det till polisen! Eftersom man inte har någon skyldighet att anmäla en olycka med en hare så gjorde jag inte det! Mitt försäkringsbolag ersatte skadorna utan problem!

Ps. Jag kollade om haren var död och det var den!

Bra!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Low
22 juli 2012 · 3 311 Inlägg

Att göra om du kör på ett större djur

    Varna andra trafikanter med varningsblinkers och varningstriangel.
    Har djuret dött, försök att flytta det från vägen. Om djuret skadades och sprang iväg ska du märka ut platsen för olyckan. Detta underlättar för jägare att spåra upp det skadade djuret.
    Om djuret skadas är du skyldig att kontakta Polisen. Du är även alltid skyldig att kontakta Polisen om du kört på (oavsett om djuret skadats eller ej) något av följande djur:
      - Älg
      - Björn
      - Varg
      - Vildsvin
      - Lo
      -Hjort
      -Rådjur
      -Utter
      -Mufflonfår
      -Örn

http://korkortonline.se/teori/olyckor/



Jottix

"Vagnskada står det att det kostar 3000:-, isåfall kan jag nog fixa det billigare själv.
Djuret var inte kvar när jag letade, det var bäcksvart och jag försökte fixa min bil först innan jag letade efter räven.

Edit: jag ringde inte polisen då jag inte är skyldig att göra det när räv är inblandad i olyckan."





Hatar folk som tänker på detta vis. skall inte säga nåt då blir det ett jävla liv.

Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

Mina kompisar som låg bakom hade visst redan lagt räven vid sidan av vägen, därför jag inte hittade den. Dom hade nämnt det till mig men jag var förmodligen lite i chock då jag aldrig kört på något förut! Den dog på fläcken, rätt förståeligt då det bara var en unge. Jag ringde inte polisen och det står jag för, är bara ärlig.

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
Hamilton
22 juli 2012 · 8 864 Inlägg

Jottix skrev:
Hejsan. Igår när jag var påväg hem ifrån Skara så ville en rävungeA ut och utforska på vägarna, den träffade på högersidan av fronten, nätet gick sönder, 3-4 ställen som hade knäckts en liten bit i fronten och självklart lackskador. Smällen var så hård så fronten flexade och lossnade på högersidan. Allt är endast på fronten.

Jag har helförsäkring men har inga tillägg, frågan är då om någon har svar på om detta täcks utan någon speciell viltföräkringstillägg?

Mvh

Läs i dina försäkringsvillkor vad som gäller eller ring till bolaget.
Då det inte framgår vilket bolag du har blir det bara spekulationer, du ska även kontakta Polisen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang