En liten cabriolet bedömer jag knappast som idioti det förgyller verkligen vardagen, och Mercedes är absolut inte fel märke att satsa på det är generellt riktigt bra bilar.
När det gäller SLK är plåttaket både modellens stora fördel och en nackdel, på vintern är det ombonat som i vilken bil som helst och även om en liten och lätt bakhjulsdriven bil kanske inte är den optimala bilen på vintern fungerar SLK bra under den årstiden, är trygg att köra och tar sig fram under normala omständigheter. Bra vinterdäck är dock en förutsättning!
Men tillbaka till taket, det styrs med hjälp av vajer och om någon av dessa går av är det ett pilligt jobb att åtgärda. Kort och gott är det inte reservdelarna utan arbetet som kostar. Taket håller normalt men se till att det verkligen är fritt när ni fäller det i framtiden, och om ni tittar på ett exemplar så fäll upp och ner taket ett flertal gånger så att ni känner er säkra på att det fungerar. Det är även en bra idé att titta efter skrapmärken runt omkring och på taket, ett tecken på att det inte är justerat korrekt utan tar i i något läge, och en bil där taket inte fungerar är en bil jag inte köpt: Lita på inte på säljaren om han påstår att det är ett elfel!
I övrigt kan SLK råka ut för att ytan på inredningsdetaljer flagnar, främst på mittkonsolen, och det ser inte så roligt ut. SLK kan också rosta även om problemen inte varit lika stora som på märkets större modeller, kontrollera alla skarvar runt om bilen (Runt dörrar, motorhuv och baklucka t.ex) men framför allt bakskärmarna!
Många SLK är inte körda på vintern och många har tagits hand om väl genom bland annat rostskydd, men Mercedes problem härstammar från dåligt galvaniserad plåt från fabrik så rostskydd och skötsel hjälper inte alltid och kvalitén på bilarna varierar. Därför hade jag kontrollerat karossen noga oavsett, för vissa exemplar håller hur bra som helst och andra är ömtåliga och rost är inget roligt.
Sist så hade jag rekommenderat dig att fundera lite över motorvalet, i en cabriolet behöver man inte mycket motor men 200 är kanske ändå i gränszonen? 230 kompressor med fyra cylindrar och 193-197hk är en liten raket jämfört och 320 med sex cylindrar (218hk) går i sin tur mycket mjukare än fyrorna: Och med lite motor under huven tror jag de blir mycket lättare att sälja den dagen det är dags, plus att dom är klart roligare att köra.
Lycka till med köpet!
Senast redigerat av Rquired (23 juli 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.