Mb Slk200 - 97-98

krakus
23 juli 2012 · 360 Inlägg

Funderar på att köpa en leksak till mig och frun. Vad vet ni om bilen? Någon som har/haft bilen? Något att tänka på vid köp?
Eller bedömer ni det som idioti?

Senast redigerat av kamilenski (28 juli 2012)

Rquired Allmänt envis
23 juli 2012 · 12 512 Inlägg

En liten cabriolet bedömer jag knappast som idioti det förgyller verkligen vardagen, och Mercedes är absolut inte fel märke att satsa på det är generellt riktigt bra bilar.

När det gäller SLK är plåttaket både modellens stora fördel och en nackdel, på vintern är det ombonat som i vilken bil som helst och även om en liten och lätt bakhjulsdriven bil kanske inte är den optimala bilen på vintern fungerar SLK bra under den årstiden, är trygg att köra och tar sig fram under normala omständigheter. Bra vinterdäck är dock en förutsättning!

Men tillbaka till taket, det styrs med hjälp av vajer och om någon av dessa går av är det ett pilligt jobb att åtgärda. Kort och gott är det inte reservdelarna utan arbetet som kostar. Taket håller normalt men se till att det verkligen är fritt när ni fäller det i framtiden, och om ni tittar på ett exemplar så fäll upp och ner taket ett flertal gånger så att ni känner er säkra på att det fungerar. Det är även en bra idé att titta efter skrapmärken runt omkring och på taket, ett tecken på att det inte är justerat korrekt utan tar i i något läge, och en bil där taket inte fungerar är en bil jag inte köpt: Lita på inte på säljaren om han påstår att det är ett elfel!

I övrigt kan SLK råka ut för att ytan på inredningsdetaljer flagnar, främst på mittkonsolen, och det ser inte så roligt ut. SLK kan också rosta även om problemen inte varit lika stora som på märkets större modeller, kontrollera alla skarvar runt om bilen (Runt dörrar, motorhuv och baklucka t.ex) men framför allt bakskärmarna!

Många SLK är inte körda på vintern och många har tagits hand om väl genom bland annat rostskydd, men Mercedes problem härstammar från dåligt galvaniserad plåt från fabrik så rostskydd och skötsel hjälper inte alltid och kvalitén på bilarna varierar. Därför hade jag kontrollerat karossen noga oavsett, för vissa exemplar håller hur bra som helst och andra är ömtåliga och rost är inget roligt.

Sist så hade jag rekommenderat dig att fundera lite över motorvalet, i en cabriolet behöver man inte mycket motor men 200 är kanske ändå i gränszonen? 230 kompressor med fyra cylindrar och 193-197hk är en liten raket jämfört och 320 med sex cylindrar (218hk) går i sin tur mycket mjukare än fyrorna: Och med lite motor under huven tror jag de blir mycket lättare att sälja den dagen det är dags, plus att dom är klart roligare att köra.

Lycka till med köpet!

Senast redigerat av Rquired (23 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
krakus
23 juli 2012 · 360 Inlägg

Tack för infot! Verkligen. Finns det möjlighet att justera sätten?Ratten?
Tror du STORA pers får plats i denna? 185cm 130kg?

Rquired Allmänt envis
23 juli 2012 · 12 512 Inlägg

kamilenski skrev:
Tack för infot! Verkligen. Finns det möjlighet att justera sätten?Ratten?
Tror du STORA pers får plats i denna? 185cm 130kg?

Justera går förstås men i vilken omfattning och i vilka leder minns jag faktiskt inte, min bekant som har en SLK skulle jag uppskatta är 170-175cm lång men för att vara ohyfsad och beskriva hans kroppshydda så är han verkligen stor i betydelsen "rund" och vikten är en bra bit över 130kg.

Han glider kanske inte in i bilen om jag skriver som så, men har får plats och trivs med den. En provsittning är dock att rekommendera för det skiljer så mycket mellan olika förare i vad en bra körställning är!

Edit: Stavfel.

Senast redigerat av Rquired (23 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
krakus
23 juli 2012 · 360 Inlägg

Tack.

krakus
25 juli 2012 · 360 Inlägg

Nu har man skaffat en. Verkligen gott om plats!

Nu behöver jag lite tips. Var kan man köpa en liten bakspojler?
Hur/var ser man koden på färgen?

Rquired Allmänt envis
25 juli 2012 · 12 512 Inlägg

kamilenski skrev:
Nu har man skaffat en. Verkligen gott om plats!

Nu behöver jag lite tips. Var kan man köpa en liten bakspojler?
Hur/var ser man koden på färgen?

Grattis, vad blev det för någon Mercedes? Om jag minns rätt finns en lapp med information om bilen (Modell, motor, lack med mera) i motorrummet, jag har inte haft Mercedes på ett tag men har för mig att den satt på något av fjädertornen.

Om inte så kan en auktoriserad återförsäljare ge dig uppgiften via chassienumret men oavsett så be dessutom lackverkstaden att anpassa lacken efter just din bils nyans. Billack ändrar färg med åren lite beroende på hur den använts (Solljus är en stor faktor t.ex) och därför kan rätt lack på en något äldre bil faktiskt se helt fel ut i praktiken.

Var du hittar styling vet jag inte riktigt, om du söker efter exempelvis "Mercedes styling" på Google borde du få fram en del alternativ?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
krakus
25 juli 2012 · 360 Inlägg

Det blev en gammal SLK 200- 97 MAN. Ske Googla efter grejorna då! Tack.

krakus
26 juli 2012 · 360 Inlägg

Var kan man skaffa en instruktionsbok för denna bil? Svenska eller engelska?


Edit. Letar efter nya fälgar till den. 17 eller 18". Har ni några tios? Bilen är silver met.

Senast redigerat av kamilenski (26 juli 2012)

Rquired Allmänt envis
27 juli 2012 · 12 512 Inlägg

En instruktionsbok måste en auktoriserad Mercedes-verkstad kunna sälja till dig, angående fälgar tycker jag personligen att enkla och stilrena sådana passar SLK bäst. Mercedes har många sådana i sitt utbud,  förslagsvis dessa femekrade:
http://tuningyourcar.com/img/uploads/c9e4e1f8171ea68c13af26c5d0cc5299.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r43/billymac610/York038.jpg

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
krakus
27 juli 2012 · 360 Inlägg

Har beställt Calibre Excaliber SP 18" med Falken däck.
Verkar snygga. Från UK. Komplett 10500!
Tyckte dom ör snygga ( på fotot iaf) och billiga.

Rquired Allmänt envis
27 juli 2012 · 12 512 Inlägg

kamilenski skrev:
Har beställt Calibre Excaliber SP 18" med Falken däck.
Verkar snygga. Från UK. Komplett 10500!
Tyckte dom ör snygga ( på fotot iaf) och billiga.

http://cdn.wheelbasealloys.com/18_Inch_Calibre_Excaliber_SP_Alloy_Wheels__PI_6115_0_0_998_998_303.jpg
En uppsättning sådana fälgar? Dom kommer nog göra sig utmärkt på din bil, Y-rondell är mycket läckert har du möjligheten får du gärna lägga upp en bild med de monterade!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
krakus
27 juli 2012 · 360 Inlägg

Sista minut ändring. Min hustru....
Fick maila foretaget.
Hoppas de fixar ändringen till
http://www.wheelbasealloys.com/18_Inch_ … eels__5009

Och visst ska jag lägga ut fotot!

Senast redigerat av kamilenski (27 juli 2012)

krakus
29 juli 2012 · 360 Inlägg

Nästa 2 projekt.
Måste måla bromsoken. Frågan är vilken kulör och vilken förg? Svart eller rött?
Och grillen. Den ser dålig ut. Svart eller silver?

Senast redigerat av kamilenski (2 augusti 2012)

ahG16
29 juli 2012 · 198 Inlägg

kamilenski skrev:
Nästa 2 projekt.
Måste måla bromsåken. Frågan är vilken kulör och vilken förg? Svart eller rött?
Och grillen. Den ser dålig ut. Svart eller silver?

jag tycker svarta bromsok och silvrig grill! En mercedes som denna tycker jag man ska försöka hålla så original som möjligt, i ditt fall tycker jag rött skulle sticka ut för mycket..

MVH Gabbe
Permanent fartblind
krakus
5 augusti 2012 · 360 Inlägg

Bilen polerat och nya fälgar på.

http://forumbilder.se/thumbs/79201254043PM754e.jpg

Senast redigerat av kamilenski (5 augusti 2012)

Evildan
5 augusti 2012 ·

Den blev kanonbra.
Grattis till ett roligt bilköp.

krakus
5 augusti 2012 · 360 Inlägg

Tackar smile

Rquired Allmänt envis
5 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Det blev riktigt bra, jag tror ni gjorde helt rätt i att välja de femekrade istället även om ert första alternativ var snyggt i sig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang