Eric91 skrev:
Wicca skrev:
Snällare mot klimatet.
När bensinen tar slut så är det bra att vara beredd med en bil som klarar alternativet.
Se där jag trodde det var tvärt om att 95 var mer skonsam mot naturen.

Njah, mjah. Ska man ta det till sin spets är det inte helt självklart. Etanol görs ju av spannmål till största delen idag, vilket innebär att koldioxiden som släpps ut inte är ny för atmosfären eftersom den bands i spannmålet för inte alls längesen.
Detta till skillnad från oljan som bands för många hundra tusen år sedan och när man istället bränner den och släpper ut den koldioxiden så förändrar man atmosfärens sammansättning och gör att klimatet blir varmare t.ex.
Så ur det perspektivet är etanol bättre. Däremot har det funnits problem med att man hugger ner regnskog, antingen direkt eller indirekt, pga att man vill odla spannmål för etanol istället. Detta håller man dock på och jobbar med och man forskar bland annat på att genmodifiera alger för att producera etanol.
Jag har också för mig att man talat om att etanol släpper ut en värre blandning av VOC(volatile organic compounds)-gaser när de förbränns än bensin och diesel. Detta är dock mest skadligt för oss människor i första hand. De är dock ganska kortlivade så det är störst problem med det i städerna där det är mycket trafik.
Vettemannen skrev:
Vad behöver man i stort göra för att en bil ska gå på högre inblandning av etanol än vad det är idag?
/Benny
Det beror på vad du har för utgångspunkt. Jag kan till exempel köra min Volvo 945a på 40-50% Etanol utan problem, och om jag köper en liten box som gör att spridarna är öppna längre kan jag köra på E85(har en kompis som gjort det utan problem).
http://www.flexitune.se/products.php