6510
Sök

Saab og900i 3D

619 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Hej,
Jag är pinfärsk i Garaget... både som medlem och som gör-det-själv:are.
Jag har en Saab 900i från 87 som ägs av min far.

Är generellt i bra skick, förutom den rost som är oundviklig vid en sån ålder (underkant dörrar och liknande).
Har lite småskavanker:
-Ett bytt lås på förarsidan efter inbrott.
-Klädseln på innertaket sitter uppe med Mcguyver lösning.
-lite svampig bromspedal (dock fullt fungerande).

Min plan är nu att, i första hand, dra igång lite renovering och senare göra lite uppgraderingar.

Jag har sökt en massa både här och diverse Saabforum. Har dock inte hittat någon tråd som behandlar 900i förutom diverse trådar om turbokonvertering.

Det jag vet om bilens prestanda är:
Saab 900i 3D (118hk/DIN)
Acc 0-100 km/h 11,4 sek. Acc 0-120 km/h 16,7 sek. Acc 0-140 km/h 26 sek. Toppfart 175 km/h.

Jag har varit uppe i 140+ med den och den gnällde inte mer än lite rattvibration och brist på ljud-/vibrationsisolering.

Det jag söker är lite tips om generellt underhåll samt vad man kan göra för att få tillbaks den till sina glansdagar.

Jag misstänker att detta inte är rätt ställe att lägga upp det här men kunde inte hitta någon stans där det passade in. Jag kommer lägga upp lite bilder när jag vet att tråden är rätt placerad (eventuellt skapa en projekttråd om det rekomenderas).

Tacksam för alla tips... dock helst inte av typen "byt till hänglås på dörren".

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
27 juli 2012
Har väl inga direkta svar på dina frågor på en gång, men här har du all inspiration du behöver. Når du halvvägs till detta är du kung i projekttråds-delen smile (Där du ska lägga en projekttråd om du drar igång en)

Saab 900 Aero renoverad till bättre än nyskick:
http://www.garaget.org/?car=114194
Senast redigerat av matteeee (27 juli 2012)

/Mattias

619 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Tackar och bockar.
nu är steg 1 att läsa på och försöka lura sig själv att man kan göra det.
steg 2 blir att dra det genom realitetsfiltret och sen sätta igång.

blir nog en projekttråd när jag har något att visa.
Tack igen

Sök