Missat påställningsavgift - Bila till spanien nu?

PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

Jag betalade räkningarna nyss och ska precis åka till Spanien3 och såg en räkning från Transportstyrelsen. En påminnelse på påställningsavgiften som kom med ägarpapprena...
Har försökt på alla sätt att få betala det direkt men finns bara ett sätt och det är bankgiro och det dras inte förens ikväll och transportstyrelsen får det imorn. Jag har frågat polisen ifall jag skriver ut ett kvitto på att jag betalat och tar med mig räkningen. Hon tyckte det var ok men kunde såklart inte svara för polisen som stoppar mig då enligt lag har jag användarförbud.
Vad ska jag göra?

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
nixon89 klabbarpan
30 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Skriv ut och chansa, om du nu vill kunna åka idag menar jag.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

kom på ifall man skulle ställa av bilen och sedan direkt ställa på den igen, borde jag inte få ny påställningsavgift?

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

PhR34k skrev:
kom på ifall man skulle ställa av bilen och sedan direkt ställa på den igen, borde jag inte få ny påställningsavgift?

Detta gick inte då det skulle följa med ändå vid den nya påställningen. ***

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
ekelund88
30 juli 2012 · 2 656 Inlägg

PhR34k skrev:

PhR34k skrev:
kom på ifall man skulle ställa av bilen och sedan direkt ställa på den igen, borde jag inte få ny påställningsavgift?

Detta gick inte då det skulle följa med ändå vid den nya påställningen. ***

har du skickat in betalningen så är den registerad vid dagensdatum så skriv ut kvitto på att du betalat sen e de bara o åk

PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

ekelund88 skrev:

PhR34k skrev:

PhR34k skrev:
kom på ifall man skulle ställa av bilen och sedan direkt ställa på den igen, borde jag inte få ny påställningsavgift?

Detta gick inte då det skulle följa med ändå vid den nya påställningen. ***

har du skickat in betalningen så är den registerad vid dagensdatum så skriv ut kvitto på att du betalat sen e de bara o åk

Funderar på detta, men jag kan med säkerhet säga att jag kommer säkert bli stoppad. Det är typiskt har kört så här i 2 mån ovetandes men så fort man vet kommer man bli stoppad direkt. Hoppas det är en trevlig polis!

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
DasAuto
30 juli 2012 · 2 751 Inlägg

Kör på bara, lär inte vara några konstigheter, polisen har väll förståelse dom också smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Powerman Japan Quality
30 juli 2012 · 670 Inlägg

Precis du kan väl uppvisa kvittens på att du betalar idag.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
FordRSC Los geht's, Schumacher
30 juli 2012 · 1 510 Inlägg

Hade skrivit ut kvittot och kört smile Ändå liten chans att bli stoppad, trots ca 60 mil i landet...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2012 · 14 058 Inlägg

PhR34k skrev:

ekelund88 skrev:

PhR34k skrev:
Detta gick inte då det skulle följa med ändå vid den nya påställningen. ***

har du skickat in betalningen så är den registerad vid dagensdatum så skriv ut kvitto på att du betalat sen e de bara o åk

Funderar på detta, men jag kan med säkerhet säga att jag kommer säkert bli stoppad. Det är typiskt har kört så här i 2 mån ovetandes men så fort man vet kommer man bli stoppad direkt. Hoppas det är en trevlig polis!

Inte ofta du kollar räkningarna! wink
Det borde ha kommit både påminnelse och betalningsföreläggande under två månaders tid.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 juli 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

Första räkningen kom ihop med ägarbevisen och den kom en vecka efter köpet och skulle ha varit betald 20 juni men jag missa det helt! Sen fick jag ett brev för nån vecka sen och jag samlar allt för att betala i slutet på mån vilket blev idag. Så från den 20 juni har bilen haft användningsförbud.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Lalla78 Drifttekniker VA
30 juli 2012 · 580 Inlägg

Har du bara med dig ett kvitto på att du betalat är det inga problem.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

Ska ge mig på detta. Det får bära eller brista smile Och ge fan i att tipsa snuten om min bil nu wink

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Sarge
30 juli 2012 · 2 337 Inlägg

För fordonsskatt gäller ju att den ska vara bokförd/registrerad hos Transportstyrelsen för att du ska få använda bilen. Det står inget specifikt om påställningsavgift, men att det är likadant där är inte helt orimligt. Men jag vet inte.

Men att det är "inga problem om du har med kvitto" skulle jag inte ta för givet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2012 · 14 058 Inlägg

Sarge skrev:
För fordonsskatt gäller ju att den ska vara bokförd/registrerad hos Transportstyrelsen för att du ska få använda bilen. Det står inget specifikt om påställningsavgift, men att det är likadant där är inte helt orimligt. Men jag vet inte.

Men att det är "inga problem om du har med kvitto" skulle jag inte ta för givet.

Det låter som om det är nåt som nån tror och inte vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

Vettemannen skrev:

Sarge skrev:
För fordonsskatt gäller ju att den ska vara bokförd/registrerad hos Transportstyrelsen för att du ska få använda bilen. Det står inget specifikt om påställningsavgift, men att det är likadant där är inte helt orimligt. Men jag vet inte.

Men att det är "inga problem om du har med kvitto" skulle jag inte ta för givet.

Det låter som om det är nåt som nån tror och inte vet.

/Benny

Nä precis, tar inte det förgivet men som sagt det är användningsförbud och inte körförbud. Bilen i sig är ingen fara för allmänheten utan det är bara en avgift som saknas. Så jag hoppas de har överseende för det..

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Lalla78 Drifttekniker VA
30 juli 2012 · 580 Inlägg

Vettemannen skrev:

Sarge skrev:
För fordonsskatt gäller ju att den ska vara bokförd/registrerad hos Transportstyrelsen för att du ska få använda bilen. Det står inget specifikt om påställningsavgift, men att det är likadant där är inte helt orimligt. Men jag vet inte.

Men att det är "inga problem om du har med kvitto" skulle jag inte ta för givet.

Det låter som om det är nåt som nån tror och inte vet.

/Benny

Från transportstyrelsens hemsida

Påställning av fordon
För att du ska kunna köra ett fordon måste det vara påställt. Det innebär att du som ägare måste ha en trafikförsäkring och betala fordonsskatt för fordonet. Ett avställt fordon som du vill börja använda måste ställas på.

Fordonet kan du börja använda från påställningsdatumet. Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden, utan påställningen gäller från och med den dag då vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Om anmälan görs via vår app, gäller påställning alltid från och med den dag då anmälan görs.

Påställningsavgift på 50 kronor
Varje gång du ställer på ett fordon tas en avgift ut. Avgiften är 50 kronor och tas ut samtidigt som fordonsskatten. (Om fordonet är skattebefriat, tas endast avgiften ut.) Du kommer att få en pappersavi hemskickad till dig där både fordonsskatten och påställningsavgiften ingår (även om du har e-avi för den ordinarie fordonsskatten).

Vi tar inte ut påställningsavgift för fordon som ställs på för allra första gången.

Om du inte betalar avgiften, kommer vi att skicka ut en påminnelse där en påminnelseavgift på 50 kronor har förts på.

Så även om bilen inte ännu är betald så går det bra. Att han missat att betala betyder bara att det blir dyrare för honom på grund av förseningsavgift.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2012 · 13 744 Inlägg

är det verkligen brukandeförbud?

missade på någon av mina bilar och det fick jag reda på flera månader senare och det var aldrig användningsförbud på bilen under den tiden det var dock registrerningsavgiften

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
gamlingen
30 juli 2012 · 5 198 Inlägg

Har TS ringt transportstyrelsen och frågat ? Är väl dom som har koll,inte polisen

PhR34k
30 juli 2012 · 164 Inlägg

Har pratat med alla och ts säger att bilen har användningsförbud och samma säger polisen. Ts skiter i vilket de vill bara ha sina pengar och polisen skiter i pengarna de följer bara lagen och lagen säger att jag inte får använda bilen. Men dom tyckte att de var ok om jag hade ett kvitto och fakturan med mig men hon kunde ju inte lova att snuten som stannar mig tycker det..

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang