Honda Civic 92-95 1.5 D15B2 ( Ingen komp på någon cylinder? )

alex_bmw hondaaaaa
1 augusti 2012 · 411 Inlägg

jo, toppa packningen tror jag ej på, iaf inte det som orsakar det ifall motorn nu är "komp-lös"

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Whisper
1 augusti 2012 · 136 Inlägg

Verkar skumt eftersom allt annat verkar vara helt hmm

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
alex_bmw hondaaaaa
1 augusti 2012 · 411 Inlägg

ja men om det nu inte finns komp så är det ju något internt som bråkar, så jag ser väl ingen annan lösning än att lyfta toppen och kolla. smile

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Mercedesturbodiesel Sothora <3
1 augusti 2012 · 1 201 Inlägg

ventilmos garanterat! om du nu dvs har soppa o gnista

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

Ska provtrycka den imorgon ner i tändstiftshålen på stift 1 och se om den andas genom stift 2 i osv för att kolla toppa packningen, annars blir de att lyfta toppen i helgen och kolla hur de ser ut allting hmm

Men ventillyftarna klappar ju inte? om det hade varit ventil mos hade väll någon av dem klappat?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
2 augusti 2012 · 1 201 Inlägg

inte så säkert. ventilskaften kan va krokiga och då har dom låst sig i öppet läge. behövs inte mycket. Investera en kompmätare. Finns dom som funkar utmärkt för 200 ingen

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

glappat*

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Kibil
2 augusti 2012 · 552 Inlägg

Fattar inte varför du inte gjort ett komptest ännu. Då får du svar direkt ifall motorn är startbar innuti eller inte.

Vad kan det ta 10-15 minuter?

jonas_ahman
2 augusti 2012 · 309 Inlägg

köp komp provare och testa. får du inget resultat så testa att ha i lite olja i cylindern och prova igen. får du bättre resultat då så borde det vara kolvringarna. Jag har bråkat med en bil som hade noll komp på alla cylindrar (inte en civic dock), där visade det sig att det hade hänt på flera bilar av den modellen att ringarna kunde kärva fast om man inte använde bilen på ett tag. märkesverkstans råd i den situationen var att nöta på startmotorn i omgångar tills den startar

Läser och släcker felkoder. pm för info
Mickius
2 augusti 2012 · 4 670 Inlägg

Kibil skrev:
Fattar inte varför du inte gjort ett komptest ännu. Då får du svar direkt ifall motorn är startbar innuti eller inte.

Vad kan det ta 10-15 minuter?

Haha kollat igenom tråden o va fan 15 svar av 20 var om komptest på motorn o killen utför inget? big_smile den kostar som sagt 200 spänn eller låna en av någon och sen få reda på om den har någon komp i motorn

Sluta va så dumsnål/lat om du vill ha hjälp!

Så utför ett komptest för guds skull så slipper du en massa gissningar hej vilt och ev lyfta av en fullt fungerande topp helt i onödan de lär kosta mer om det inte är felet!

Senast redigerat av mickius (2 augusti 2012)

Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

mickius skrev:

Kibil skrev:
Fattar inte varför du inte gjort ett komptest ännu. Då får du svar direkt ifall motorn är startbar innuti eller inte.

Vad kan det ta 10-15 minuter?

Haha kollat igenom tråden o va fan 15 svar av 20 var om komptest på motorn o killen utför inget? big_smile den kostar som sagt 200 spänn eller låna en av någon och sen få reda på om den har någon komp i motorn

Sluta va så dumsnål/lat om du vill ha hjälp!

Så utför ett komptest för guds skull så slipper du en massa gissningar hej vilt och ev lyfta av en fullt fungerande topp helt i onödan de lär kosta mer om det inte är felet!

Som du ser är tråden inte många dagar gammal och de finns faktiskt folk som jobbar mellan 8-7 varje dag dvs att jag inte hinner iväg och komptesta bilen på vardagar så ska du knäcka av dig att jag e dum och snål vänd dig till någon annan då.

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

Har Byggt en egen komptestare idag och provat mig fram och fick resultaten.

Cylinder 1:  3 bar
Cylinder 2:  0 bar
Cylinder 3:  0 bar
Cylinder 4:  0,5bar

Med andra ord måste jag lyfta toppen? hmm

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
alex_bmw hondaaaaa
2 augusti 2012 · 411 Inlägg

lyft och kolla. det positiva är att d15b2 motorerna kan du få för kaffepengar tongue

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

Gutt isåfall tongue Kaffe kostar ju bara 50-60 spänn haha cool

Förhoppningsvis är de bara toppapackningen och då e de bara en 500 sedel man behöver kasta upp smile

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
alex_bmw hondaaaaa
2 augusti 2012 · 411 Inlägg

haha borde kunna hitta en fräsch sån här motor för 500 -  2000kr smile

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

Tydligen hade någon på honda performance club en motor som rullat 11.500 mil som han kan sälja men förhoppningsvis är det bara toppapackningen x)

Eller jag hoppas på det iallafall

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

Jag tror själv att det är packningen med tanke på att alla vipparmarna rör sig som dem ska under ventilkåpan och kamremmen har ju inte gått av eller förflyttat sig så igentligen måste de ju vara omöjligt att ventiler och kolvar har gått ihopa eftersom kamremmen inte hoppat/gått av?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
alex_bmw hondaaaaa
2 augusti 2012 · 411 Inlägg

jadu, finns inte mycket mer o spekulera kring än att öppna o titta efter i detta lag tongue Lyfta topp på den bilen tar typ 30 minuter knappt om ens det wink

Senast redigerat av alex_bmw (2 augusti 2012)

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Whisper
2 augusti 2012 · 136 Inlägg

Haha nä jag vet tongue ska lyfta på lördag, ska faktiskt bli kul och se vad fan de kan vara tongue

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
3 augusti 2012 · 136 Inlägg

Kärring jävel, har värmeskurit och kör utan vatten, kolvringar och cylindrar är kassa sad

Någon som har ny motor?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang