Hur är mazda 6 bra dåliga?

klimpan
4 augusti 2012 · 2 600 Inlägg

Tråd från 2012 /mod

hej sitter och planera nästa bil köp och snävat in på mazda 6  års modeller 04 eller 05 med 166hk motorn och undra ifall nån vet nått om dessa bilar man har ju hört om den del rost problem och sånt.  berätta gärna lite vad ni vet om den tex dyra att äga? sitter nämligen och kolla på både mazda och ford focus års modell 05-

Senast redigerat av klimpan (6 augusti 2012)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
kenny_crx
4 augusti 2012 · 836 Inlägg

Rostar nåt SJUKT undertill!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
NilssoN-89
4 augusti 2012 · 88 Inlägg

Rost i skärmar
Kärvande bromsar bak oftast ok o skivor
Sport modellen drar alltid ganska mycket olja som man ska hålla koll på, blir annars dyra reperationer.
Annars en helt okej bil tycker jag i alla fall

klimpan
4 augusti 2012 · 2 600 Inlägg

verka vara mycket rost på dessa modellerna. kolla sj idag på tre styckna på bilfirma nyaste va en 07a under tio tusen mil och var rost på alla dessa bilarna. annars är ju modellen fin men är dom dyra i reservdelar och service?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
RobinKarlsson
4 augusti 2012 · 2 Inlägg

Vill du laga rost varje år så är det upp till dig.

klimpan
4 augusti 2012 · 2 600 Inlägg

jag lägger nog ner mina mazda planer verka vara rostiga vilket är synd för bilen i sig är ju snygg och sköna men rost vill jag klara mig ifrån.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Rquired Allmänt envis
4 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

klimpan skrev:
jag lägger nog ner mina mazda planer verka vara rostiga vilket är synd för bilen i sig är ju snygg och sköna men rost vill jag klara mig ifrån.

Visst är det tråkigt eftersom Mazda 6 är en trevlig och rolig modell i sig, tyvärr ser jag inte rosten som modellens enda problem utan den dras även med mycket vägljud: Mer än vad som är ok på ens en modern småbil.

Vill du ha ett annat alternativ till Focus är Honda Accord däremot inget dumt val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
yakozan
4 augusti 2012 · 333 Inlägg

Farsan hade en mazda6 av den modell du frågade om förut. Vägbullret tycker jag var den största nackdelen. Aldrig tidigare åkt i en såpass ny bil som bullrat så mycket i motorvägsfart som den gjorde. Men är man villig att slänga i lite extra dämpmattor så är det en bra bil. Sen var det rostproblem i skärmkanter, men detta fixades på garantin. Så letar du efter en, se till att kolla skärmkanter extra noga om de inte är bytta.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
OpelP1
5 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

Jag hade en Focus -06 flexifuel 125hk.

En tråkig men praktisk bil som var rätt okej att köra.
Sköna stolar.
Förvånansvärt stort lastutrymme när man fällde baksätet, klent helljus men riktigt bra stolsvärme.
Rätt fin känsla i styrningen men hopplöst dåligt fäste för framhjulen vid snö.

Senast redigerat av OpelP1 (5 augusti 2012)

klimpan
5 augusti 2012 · 2 600 Inlägg

lutar mera åt ford focus då jag satas på att hålla en lägre bränsleförburkning smile men som sagt synd att mazda har dom sakerna som dra ner köpförmågan.  honda ska jag kolla in på ser hur den ser ut smile

Senast redigerat av klimpan (5 augusti 2012)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
KiXeR
6 augusti 2012 · 22 Inlägg

bullrig och rostig men rolig att ratta

Latheten Avstängd
6 augusti 2012 · 71 Inlägg

rostar som om det inte finns någon morgondag. Kolvringarna brukar bli helt slut efter 5000 mil och bilen börjar då dricka olja i massor.

Memoria
6 augusti 2012 · 282 Inlägg

Jag har en 06:a och jag tycker inte alls att den är bullrig, den är snarare riktigt tyst på landsväg.
Rolig bil att köra, drar inte mycket med 2.0 motorn och förutom att man måste vara noga med att skydda mot rost är det en kanonbil:)

yakozan
6 augusti 2012 · 333 Inlägg

Memoria skrev:
Jag har en 06:a och jag tycker inte alls att den är bullrig, den är snarare riktigt tyst på landsväg.
Rolig bil att köra, drar inte mycket med 2.0 motorn och förutom att man måste vara noga med att skydda mot rost är det en kanonbil:)

Mazda kanske gjorde nånting mot bullret i samband med faceliften då.
För den 2.3 sport (tror den var från 2004. pre-facelift iallafall) jag lånade till och från ganska ofta var rejält bullrig jämfört med liknande vagnar i samma klass. iförsig rullade inte den på originaldäck sista åren, men den var bullrig redan innan däckbytet.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Navkapsel
6 augusti 2012 · 4 637 Inlägg

Mazda 6 är kända för att vara riktigt bra bilar men tyvärr vill de gärna rosta. Köp en som fick extra rostskyddsbehandling när den var ny (vilket visserligen rekommenderas oavsett märke) och fortsätt att sköta den så ska du nog klara dig ett tag...
Japaner är i regel de vettigaste köpen och det finns fler märken än Mazda, bara kika runt och även känna på bilarna i verkligheten.

Focus, vettig bil men rostar mkt. Inte så insatt i Ford.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 augusti 2012 · 2 307 Inlägg

Kolla på Toyota eller Honda istället.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RoniisH
6 augusti 2012 · 300 Inlägg

Mazda 6 - En riktigt underbar bil smile Ångrar inte inköpet en enda sekund. Vägbullret håller jag inte alls med om. Rostar gör den om man inte tar hand om den. Min kärra har körts på gotland, samt att jag själv har rostskyddat den. Undertill är den ren och fin, och skärmarna har inte tillstymmelse till rost smile

Navkapsel
6 augusti 2012 · 4 637 Inlägg

RoniisH skrev:
Mazda 6 - En riktigt underbar bil smile Ångrar inte inköpet en enda sekund. Vägbullret håller jag inte alls med om. Rostar gör den om man inte tar hand om den. Min kärra har körts på gotland, samt att jag själv har rostskyddat den. Undertill är den ren och fin, och skärmarna har inte tillstymmelse till rost smile

Har hört fler som klarat sig från rost.
Är man intresserad av sin bil så rostskyddar man och tvättar emellanåt... smile

Memoria
6 augusti 2012 · 282 Inlägg

yakozan skrev:

Memoria skrev:
Jag har en 06:a och jag tycker inte alls att den är bullrig, den är snarare riktigt tyst på landsväg.
Rolig bil att köra, drar inte mycket med 2.0 motorn och förutom att man måste vara noga med att skydda mot rost är det en kanonbil:)

Mazda kanske gjorde nånting mot bullret i samband med faceliften då.
För den 2.3 sport (tror den var från 2004. pre-facelift iallafall) jag lånade till och från ganska ofta var rejält bullrig jämfört med liknande vagnar i samma klass. iförsig rullade inte den på originaldäck sista åren, men den var bullrig redan innan däckbytet.

Stämmer bra det, bättre rostskydd och minskat vägbuller.

Wicca
6 augusti 2012 · 886 Inlägg

Kollade just på blocket och det finns ju väldigt billiga 6or ute.

Är det någon som vet hur bränsleförbrukningen är?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang