För tung släpvagn?

teodorhiden
8 augusti 2012 · 138 Inlägg

tjenare, jag har en golf II med uppgifterna

Tjänstevikt, kg: 1050
Totalvikt, kg: 1430
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1050
Max lastvikt, kg: 380

------------------------------------------------------------------------------------------------------

och ett hästsläp med uppgifterna

Skattevikt, kg: 1250
Tjänstevikt, kg: 660
Totalvikt, kg: 1250
Max lastvikt, kg: 590
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 100
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1150
Effektiv bromsanordning: Ja
Antal axlar: 1
Garanterat axel/boggitryck 1: 100
Garanterat axel/boggitryck 2: 1250



min fråga lyder:
får jag dra släpvagnen i tomma med bilen, dvs helt olastad? har för mig jag läste det när jag skulle ta BE-kortet men minns inte var i boken det stod.
sen nästa fråga, får jag dra vagnen lastad när jag har BE-kort? som jag förstått det borde jag inte få det eftersom max släpvagnsvikt på bilen är 1200kg och släpets totalvikt är 1250kg? eller får jag det om släpet har en bruttovikt på under 1200kg?

tacksam för snabba svar smile
/teodor

BMW 525 TDS "e34" (1994)
it_mutt Avstängd
8 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

teodorhiden skrev:
tjenare, jag har en golf II med uppgifterna

Tjänstevikt, kg: 1050
Totalvikt, kg: 1430
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1050
Max lastvikt, kg: 380

------------------------------------------------------------------------------------------------------

och ett hästsläp med uppgifterna

Skattevikt, kg: 1250
Tjänstevikt, kg: 660
Totalvikt, kg: 1250
Max lastvikt, kg: 590
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 100
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1150
Effektiv bromsanordning: Ja
Antal axlar: 1
Garanterat axel/boggitryck 1: 100
Garanterat axel/boggitryck 2: 1250



min fråga lyder:
får jag dra släpvagnen i tomma med bilen, dvs helt olastad? har för mig jag läste det när jag skulle ta BE-kortet men minns inte var i boken det stod.
sen nästa fråga, får jag dra vagnen lastad när jag har BE-kort? som jag förstått det borde jag inte få det eftersom max släpvagnsvikt på bilen är 1200kg och släpets totalvikt är 1250kg? eller får jag det om släpet har en bruttovikt på under 1200kg?

tacksam för snabba svar smile
/teodor

B-kort; nej du får inte dra släpet (då totalvikten räknas)

BE-kort; ja du får dra släpet men inte "fullsmockat" (dvs inte så det väger 1250, men dock lastat upp till 1200kg, då, "just nu"-vikten räknas)

Senast redigerat av it_mutt (8 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
teodorhiden
8 augusti 2012 · 138 Inlägg

så jag får inte dra släpet HELT tomt med b-kort?
tack så mycket för svar smile

BMW 525 TDS "e34" (1994)
it_mutt Avstängd
8 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

teodorhiden skrev:
så jag får inte dra släpet HELT tomt med b-kort?
tack så mycket för svar smile

Nope, med B-kort får släpets totalvikt inte överstiga bilens tjänstevikt (ja och släpvagnens och dragbilens totalvikter inte överstiga 3500kg tillsammans då)

Ska dock ändras lite i det där 19e jan. 2013


- - Edit - -

Gällande de nya reglerna om du (eller någon annan) skulle finna det av intresse;

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … vikt-38077

Senast redigerat av it_mutt (8 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
teodorhiden
8 augusti 2012 · 138 Inlägg

tackar smile

BMW 525 TDS "e34" (1994)
Hamilton
8 augusti 2012 · 8 864 Inlägg

Eftersom släpets totalvikt är 1250kg och du får dra max 1200kg så spelar det ingen roll vilken behörighet du har du får inte dra släpet.

Det är alltid släpets totalvikt som avgör vilken behörighet som krävs, frågan har varit uppe ett flertalgånger och svaret är det samma även denna gång.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
it_mutt Avstängd
8 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Hamilton skrev:
Eftersom släpets totalvikt är 1250kg och du får dra max 1200kg så spelar det ingen roll vilken behörighet du har du får inte dra släpet.

Det är alltid släpets totalvikt som avgör vilken behörighet som krävs, frågan har varit uppe ett flertalgånger och svaret är det samma även denna gång.

Mvh
Hamilton

Nu snöar du in. Med BE får du visst dra släpet, men inte fullastat

Senast redigerat av it_mutt (8 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sverkera
8 augusti 2012 · 564 Inlägg

it_mutt har rätt och Hamilton fel

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 augusti 2012 · 946 Inlägg

Hamilton skrev:
Eftersom släpets totalvikt är 1250kg och du får dra max 1200kg så spelar det ingen roll vilken behörighet du har du får inte dra släpet.

Det är alltid släpets totalvikt som avgör vilken behörighet som krävs, frågan har varit uppe ett flertalgånger och svaret är det samma även denna gång.

Mvh
Hamilton

Har man BE räknas alltid bruttovikten. Vad gäller de nya reglerna från 19 jan 2013 kommer kravet på vagnens tjänstevikt kontra bilen totalvikt försvinna, dock kommer max totalvikt på ekipaget att fortsatt vara 3500 kg OM man inte tar "utökad B-behörighet", kod 96. Har man sen denna "utökade behörighet" får ekipaget väga max totalt 4250 kg. Observera att totalvikt på släpet fortsatt kommer att gälla.

Vad gäller behörighet BE kommer det även här att bli förändringar efter 19 jan 2013. BE-behörigheter utfärdade efter detta datum berättigar till körning med släp med en totalvikt på max 3500 kg. BE-behörighet utfärdat innan 19 jan 2013 kommer inte att innefattas av denna släpvagnsbegränsning. Inte ofta man stöter på ett släp med totalvikt på över 3500 kg, men iaf... smile

Vidare kommer nya behörigheter att införas 19 jan 2013 (dessa behörigheter har funnits i Europa sen länge), C1, C1E, D1, D1E, men det kan vi ta i en annan tråd... smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang