Köpråd: Prisvärd men rolig!

fattaren
13 augusti 2012 · 53 Inlägg

Inget direkt köpråd, men en gammal 900ltt med röda spridare, uppställd tändning e farligt kul bil, och framförallt skoj då nån nisse med ny fin bil med många hk blir frånåkt och har svårt att hålla tempot uppe med gammelhärken från  90 talets början med galosherna hängandes vid knävecken. Pris 10 000 ungefär för en fin.

Lite ungefär som sportfånen i nya galosherna blir omsprungen av byns gamla lodis som har byxorna vi knävecken.

Jorosåatt skaffa en  gammelsaab och ha lite kul, glöm inte bort att införskaffa några extralådor också.

Saab 900 T8 (1988)
Saab 900 "Sierra Alpha Alpha Bravo" (1991)
LocKtar Herr
13 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

fattaren skrev:
Inget direkt köpråd, men en gammal 900ltt med röda spridare, uppställd tändning e farligt kul bil, och framförallt skoj då nån nisse med ny fin bil med många hk blir frånåkt och har svårt att hålla tempot uppe med gammelhärken från  90 talets början med galosherna hängandes vid knävecken. Pris 10 000 ungefär för en fin.

Lite ungefär som sportfånen i nya galosherna blir omsprungen av byns gamla lodis som har byxorna vi knävecken.

Jorosåatt skaffa en  gammelsaab och ha lite kul, glöm inte bort att införskaffa några extralådor också.

Tror inte att trådskaparens mål i livet är att åka ifrån gamla trimmade 740is eller saabar, utan snarare ha en trevlig bil med lite klös att glida runt med.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
AGarde
13 augusti 2012 · 36 Inlägg

Rquired skrev:

AGarde skrev:

Rquired skrev:
Jag har prövat GT med 140hk och det är rejält med prestanda i en sådan, det verkar dock vara en kraftig underdrift att den har 140hk. De tidningar som har testat bilen i bänk har kommit fram till att den snarare ger 170-180hk i praktiken. Förmodligen en av anledningarna till att den är så pigg!

DSG tycker jag är klart roligast i VW, manuell låda har sina fördelar men i en bruksbil tröttnar man snabbt på att koppla och växla i tid och otid.

Tänk dock på att den lilla 1.4-liters maskinen med kompressor och turbo inte varit helt felfri utan haft problem med bland annat sin kamkedja. Även DSG har vållat en del problem för sina ägare, men om jag förstått det rätt är det inte den varianten som suttit i Golf och Passat som vållat mest problem?

Det är dock värt att kontrollera skicket, att bilen har fått service på rätt sätt och om eventuella garantier eller liknande gäller. En del försäkringsbolag har maskinskada upp till 15.000mil, det kanske är värt att försäkra bilen hos ett sådant bolag om inget annat så tills du känner dig säker på att du hittat rätt exemplar?

Vill du ha fler alternativ ta en titt på Alfa Romeo 147 och 156, de bjuder på mycket körglädje! 2.0 Twinspark eller 2.0 JTS är snåla och riktigt roliga 4cyl. motorer, men V6 eller V6 GTA är något extra. Dom dricker tyvärr bränsle i snabb takt, men just när de under full gas passerar 3000rpm tycker man de är värda all bensin i världen.

Alfa är dock lite speciella bilar, varken särskilt praktiska eller det vettiga valet men med väldigt mycket själ och känsla. Man måste älska bilen för att stå ut med den i längden, pröva en och se om du gör så!

Ojdå, hur kan effekten vara 30-40 mer hästkrafter än vad som står utsatt? Känns som om man trott man testat 140hk men fått tag på en med 170hk tongue Men jag kan tänka mig att den känns rätt pigg!

Ah ok, får ta och kolla upp det där, är ju inte så sugen på att få problem med kamkedja/DSG-lådan!

Kan tänka mig att Alfan är en rolig bil dock dricker den lite väl mycket (som du nämner). Kan tänka mig att det är väldigt mycket "känsla" i bilen och att det är lite antingen hata eller älska.

Det är inget ovanligt att biltillverkare sätter en effektsiffra anpassad för olika länders lagar (T.ex italien, mer än 140hk eller 2.0L motorvolym resulterar i kraftig straffskatt) eller av konkurrensskäl. Så att bilen inte konkurrerar med andra modeller i deras egna program.

Jag hittar tyvärr ingen källa till mitt första påstående, men i testet här nedan testar Teknikens Värld Golf GT med 170hk och fick fram att den gav 190hk: http://www.teknikensvarld.se/2006/05/09 … handikapp/

Alfa Romeo med fyra cylindrar är snåla, det är sexorna som är lite törstiga!

Ah där ser man, lär sig nya saker varje dag smile

tack för länken!

Aha!

Inget direkt köpråd, men en gammal 900ltt med röda spridare, uppställd tändning e farligt kul bil, och framförallt skoj då nån nisse med ny fin bil med många hk blir frånåkt och har svårt att hålla tempot uppe med gammelhärken från  90 talets början med galosherna hängandes vid knävecken. Pris 10 000 ungefär för en fin.

Lite ungefär som sportfånen i nya galosherna blir omsprungen av byns gamla lodis som har byxorna vi knävecken.

Jorosåatt skaffa en  gammelsaab och ha lite kul, glöm inte bort att införskaffa några extralådor också.

Tack för tipset men är inte intresserad av en gammal saab. Precis som LocKtar säger vill jag ha en trevlig bil som ändå har lite klös smile

Tror inte att trådskaparens mål i livet är att åka ifrån gamla trimmade 740is eller saabar, utan snarare ha en trevlig bil med lite klös att glida runt med.

Stämmer utmärkt LocKtar!

fattaren
13 augusti 2012 · 53 Inlägg

Ja, det är så jag upplever gammla 900, bland de trevligare bilar som finns att avnjuta bilresa i. Dessutom finns lite pulver i dom, en annan bil jag upplever som trevlig att åka i men som har lite under huven är ju volvos v/s 40 t4.

Saab 900 T8 (1988)
Saab 900 "Sierra Alpha Alpha Bravo" (1991)
Rquired Allmänt envis
13 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

fattaren skrev:
Ja, det är så jag upplever gammla 900, bland de trevligare bilar som finns att avnjuta bilresa i. Dessutom finns lite pulver i dom, en annan bil jag upplever som trevlig att åka i men som har lite under huven är ju volvos v/s 40 t4.

Inget illa menat, men en 900 är minst elva år för gammal för trådskaparens krav eftersom den slutade tillverkas 1993 och den kan med sina längd på hela 4.85m knappast påstås tillhöra Golfklassen vilket önskas. Bra bil, men det finns hundratals andra bra modeller som inte passar hans krav och vi har vänligen blivit ombedda att hålla oss till dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AGarde
13 augusti 2012 · 36 Inlägg

fattaren skrev:
Ja, det är så jag upplever gammla 900, bland de trevligare bilar som finns att avnjuta bilresa i. Dessutom finns lite pulver i dom, en annan bil jag upplever som trevlig att åka i men som har lite under huven är ju volvos v/s 40 t4.

Menade inget illa! Jag menade bara att jag inte var ute efter någon bil som är äldre än 2004. + att jag är ute efter en bil i Golfklassen smile

Inget illa menat, men en 900 är minst elva år för gammal för trådskaparens krav eftersom den slutade tillverkas 1993 och den kan med sina längd på hela 4.85m knappast påstås tillhöra Golfklassen vilket önskas. Bra bil, men det finns hundratals andra bra modeller som inte passar hans krav och vi har vänligen blivit ombedda att hålla oss till dem.

Nä precis så jag menade också! Tack! smile

mikael_86
15 augusti 2012 · 860 Inlägg
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Nybergrobin
15 augusti 2012 · 2 382 Inlägg

mikael_86 skrev:
http://www.blocket.se/vi/42036402.htm billig o rolig bil...

Du kanske tycker annorlunda men inte fan är en framhjulsdriven bil rolig.. tongue

IceEyes Varningar: För många..
15 augusti 2012 · 2 552 Inlägg

Nybergrobin skrev:

mikael_86 skrev:
http://www.blocket.se/vi/42036402.htm billig o rolig bil...

Du kanske tycker annorlunda men inte fan är en framhjulsdriven bil rolig.. tongue

Vad baserar du det uttalandet på? Har du provkört samtliga framhjulsdrivna bilar? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Nybergrobin
15 augusti 2012 · 2 382 Inlägg

IceEyes skrev:

Nybergrobin skrev:

mikael_86 skrev:
http://www.blocket.se/vi/42036402.htm billig o rolig bil...

Du kanske tycker annorlunda men inte fan är en framhjulsdriven bil rolig.. tongue

Vad baserar du det uttalandet på? Har du provkört samtliga framhjulsdrivna bilar? smile

Nej det har jag verkligen inte men jag har kört hyffsat många och än så länge så har jag inte hittat nån som är rolig smile
Visst kan det vara trevligt att gasa med dessa men tyvärr får man inte ner effekten tillräckligt i backen då röven trycks ner på bilen och fronten lyfter lite...

Putteliten
15 augusti 2012 · 9 079 Inlägg

mikael_86 skrev:
http://www.blocket.se/vi/42036402.htm billig o rolig bil...

TS vill ju dessutom ha en bil som är billig i drift också.

AGarde
17 augusti 2012 · 36 Inlägg

Putteliten skrev:

mikael_86 skrev:
http://www.blocket.se/vi/42036402.htm billig o rolig bil...

TS vill ju dessutom ha en bil som är billig i drift också.

Ja + att jag inte är ute efter en kombi eller en bil som gått 29000 mil. Så är inte
direkt sugen även om de var ett billigt pris.

Hur står sig en Seat Leon mot t.ex. Golf GT/GTI?

Putteliten
17 augusti 2012 · 9 079 Inlägg

AGarde skrev:

Putteliten skrev:

mikael_86 skrev:
http://www.blocket.se/vi/42036402.htm billig o rolig bil...

TS vill ju dessutom ha en bil som är billig i drift också.

Ja + att jag inte är ute efter en kombi eller en bil som gått 29000 mil. Så är inte
direkt sugen även om de var ett billigt pris.

Hur står sig en Seat Leon mot t.ex. Golf GT/GTI?

Ja du om det är Cupran så brukar det ju vara samma maskiner.

AGarde
18 augusti 2012 · 36 Inlägg

Putteliten skrev:

AGarde skrev:

Putteliten skrev:

TS vill ju dessutom ha en bil som är billig i drift också.

Ja + att jag inte är ute efter en kombi eller en bil som gått 29000 mil. Så är inte
direkt sugen även om de var ett billigt pris.

Hur står sig en Seat Leon mot t.ex. Golf GT/GTI?

Ja du om det är Cupran så brukar det ju vara samma maskiner.

Nja hade inte tänkt cupran pga att den kostar lite mer att äga än t.ex. Seat Leon FR (som har 200hk dvs samma
som GTI:n). Cupran har väl bortåt 250hk?

fattaren
19 augusti 2012 · 53 Inlägg

Missade helt att de skulle vara lite nyare....  ja då är min förslag ute i  kylslaget... :-)  är väl bara att åka runt och provköra lite bilar, för ofta uplever man ju bilar olika, men skule jag leta en nyare bil så skulle jag köpa en fiat 500 abarth, bara för de är så cooola  :-)

Saab 900 "Sierra Alpha Alpha Bravo" (1991)
Saab 900 T8 (1988)
AGarde
19 augusti 2012 · 36 Inlägg

fattaren skrev:
Missade helt att de skulle vara lite nyare....  ja då är min förslag ute i  kylslaget... :-)  är väl bara att åka runt och provköra lite bilar, för ofta uplever man ju bilar olika, men skule jag leta en nyare bil så skulle jag köpa en fiat 500 abarth, bara för de är så cooola  :-)

Ingen fara! Ja får ta och göra det.

Coola är dom, dock inte speciellt praktiska! (gällande packa saker osv)

AGarde
22 augusti 2012 · 36 Inlägg

Hur jämför sig Seat Leon (FR) mot Golf GTI?

Flaffy211 BMW Fanatiker
22 augusti 2012 · 191 Inlägg

En BMW 1-serie kanske..
Tyvärr i det lite dyrare laget så du får nog leta om du ska ha en med 160+hk för 130k, men borde inte vara omöjligt?
Men en 120i har väll en 150 och en 120D en 160 eller nått sånt..?
Vet faktiskt inte hur det är med försäkringen, är ju en BMW så försäkringsbolagen lär ju vilja ha en lite större peng för det..

Vet inte hur det är på nya, men gamla generationen gick det inte att fälla baksäterna på, men din golfbag lär ju gå i ändå smile

Driverbak (ökad körglädje enligt vissa), går nog hitta en välutrustad, nyare än -04, golfklass

Bara ett löst förslag smile

BMW 525i "Sportlimousine - Svarten" (1994)
AGarde
22 augusti 2012 · 36 Inlägg

Flaffy211 skrev:
En BMW 1-serie kanske..
Tyvärr i det lite dyrare laget så du får nog leta om du ska ha en med 160+hk för 130k, men borde inte vara omöjligt?
Men en 120i har väll en 150 och en 120D en 160 eller nått sånt..?
Vet faktiskt inte hur det är med försäkringen, är ju en BMW så försäkringsbolagen lär ju vilja ha en lite större peng för det..

Vet inte hur det är på nya, men gamla generationen gick det inte att fälla baksäterna på, men din golfbag lär ju gå i ändå smile

Driverbak (ökad körglädje enligt vissa), går nog hitta en välutrustad, nyare än -04, golfklass

Bara ett löst förslag smile

Jag tackar för förslaget! Dock tror jag BMW kommer bli lite för dyr. Samt att jag inte tycker den
är supersnygg. Men tack ändå!

davel
22 augusti 2012 · 347 Inlägg

Hej!

Är för det första tokigt Porschefrälst men iallafall. Jag behöver nog inte motivera så hemskt mycket denna bil... Den är ju däremot kanske inte superbillig i drift men det får man väl bjuda påbig_smile Bara så att du vet vad du kan få för pengarna.
Finns billigare men då är dom också äldre

http://www.blocket.se/halland/Porsche_B … 16&w=3

Tror att jag alltid föreslår porsche när det kommer upp sånna här frågor big_smile

Senast redigerat av davel (22 augusti 2012)

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang